bilspel, xbox 360 vs wii vs ps3

Permalänk
Medlem

bilspel, xbox 360 vs wii vs ps3

Måste säga att bilspel är skitkul, spelat ganska mycket forza på en xbox och snart kommer forza 2 till xbox 360, men tänkte höra med er, vilka bilspel finns det till de olika konsollerna och vilka är planerade ?
Roliga spel är en viktig grej i en spelkonsoll tycker jag, har just nu bara en vanlig 24" tv så att grafiken är bättre i 360 / ps3 gör inte så stor skillnad för mig men i framtiden kanske, så, vilka bilspel finns och kommer, forza passar mig riktigt bra, gran turismo är väll ps3's motsvarighet? Vilket är roligare ?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Du kan inte tänka dig PC då?

Både forza och GT är bra spel, handlar väll mer om vilken smak som passar en bäst. Forza2 kommer ut snart dock, medans GT5 inte kommer förän 2008. Just nu finns bara GT-HD och det är inget fullt spel.
Sen finns ju PGR spelen till 360 också, även om det är mer arkadspel.

En fördel med ps3 är dock att man kan plugga in logitechs ps2 ratt eller pc ratt till GT-HD iaf, vilket är bra rattar jämfört med 360 ratten.

Men jag hade skaffat 360 nu, just eftersom forza2 kommer snart.

Permalänk
Medlem

MotorStorm ser riktigt bra ut på vanlig TV och äter alla andra bilspel till frukost om man vill ha riktigt kul.

Gran Turismo är kung i genren, om man gillar riktiga bilar. GD:HD är bara ett smakprov. GT5 blir så mycket mera än så...

Gillar man Formula 1, så är det exklusivt till PS3 och förmodligen blir WRC det med, om killarna bakom MotorStorm väljer att stanna hos Sony...

Burnout görs till PS3 först, och sen kommer Wipeout, som kanske inte ses som bilspel, men det hör till genren racing. Det blir såklart exklusivt och det spelet enbart gör PS3 prisvärd om man gillar att åka fort...

Nästa Ridge Racer blir exklusivt, då Sony köpte Namco/Bandai och lär bli rejält upphottat.

IMHO så har Sony mest att bjuda på inom racing. Sen dessa blandgenres, som The Getaway och Eight Days, som kommer ha en hel del bilaction, det blir grädden på moset...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Jag gillar Project Gotham Racing 3 till xbox 360. Det kommer även en 4 snart. Helt klart intressant.
Test Drive: Unlimited finns till Xboxen med, sjuk grafik, har inte testat det men jag är verkligen intresserad av att skaffa det.

Oft: Jag förstår inte hur ett spel kan göra PS3an värd 7 laxar, men visst. Låter helt otroligt, men om det är sant är det ett helt fruktansvärt bra spel.

Visa signatur

Fractal Design S | Corsair HX 650W | ASUS B350-Plus | AMD Ryzen 7 1700 | EKWB Liquid 360 | Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Corsair VENGEANCE LPX 16GB 3000MHz DDR4 | 3x Intel SSDs | Acer XF240H | Logitech G400s & Corsair K70 Lux RGB | Sennheiser HD 555 & Modmic

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johii
Oft: Jag förstår inte hur ett spel kan göra PS3an värd 7 laxar, men visst. Låter helt otroligt, men om det är sant är det ett helt fruktansvärt bra spel.

Mera åt 6laxar

Permalänk
Medlem

Mycket vilket fall

Visa signatur

Fractal Design S | Corsair HX 650W | ASUS B350-Plus | AMD Ryzen 7 1700 | EKWB Liquid 360 | Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Corsair VENGEANCE LPX 16GB 3000MHz DDR4 | 3x Intel SSDs | Acer XF240H | Logitech G400s & Corsair K70 Lux RGB | Sennheiser HD 555 & Modmic

Permalänk
Medlem

Multiplay är gratis, så det tar man igen.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

beror på hur länge man vill spela

Visa signatur

Fractal Design S | Corsair HX 650W | ASUS B350-Plus | AMD Ryzen 7 1700 | EKWB Liquid 360 | Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Corsair VENGEANCE LPX 16GB 3000MHz DDR4 | 3x Intel SSDs | Acer XF240H | Logitech G400s & Corsair K70 Lux RGB | Sennheiser HD 555 & Modmic

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Multiplay är gratis, så det tar man igen.

som om deras multiplayer tjänst vore bättre för det...

Visa signatur

Jag | Har | Fina | Datorkomponenter | FYI

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Multiplay är gratis, så det tar man igen.

Detta är helt sant.
Xbox live kostar 59kr/mån = 700kr/år.

Xbox360 kostar 3000 kr mot PS3 6000+ kr.
Multiplay tar man alltså igen efter 4,2år.

Gratis multiplay är alltså verkligen ett stark argument för att köpa PS3.

Ja, jag har ett xbox360. Jag har också en dator och en PS2.
Dator spelar man EvE på, PS2 spelar man singstar eller buzz på och xbox spelar man sport och action-spel på.

Men visst, bilspel funkar nog lika bra på xbox som på ps3. Alla har dock inte råd att punga ut 6000kr för en spelmaskin.
Kör på ett xbox360 så kan du handla 5 spel innan du är upp i samma peng som en PS3 uatn spel. (fast med en jäkla fräck blue-ray)

Visa signatur

(Don't) Pay attention to the parenthesis.

Permalänk
Avstängd

Vad oväntat att detta skulle bli en 360 vs ps3 fight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrilletuff
Detta är helt sant.
Xbox live kostar 59kr/mån = 700kr/år.

konstigt då jag köpte mitt 12mån kort på Power för 499kr...

då tar det alltså 5år innan kostnaden är samma...

Permalänk
Medlem

Forza Motorsport 2, bättre racing spel får du inte samt GTR som kommer senare, sen finns PGR3 och snart PGR4 samt att Colin McRae DIRT kommer någon gång i år ochså tycker helt klart att 360 har har bättre racing spel.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk

Jag tycker att om man spelar utan ratt och bara använder handkontrollen så är xbox 360 överlägsen.

Kontrollen ligger bättre i handen, den vibrerar, har bättre "trigger" knappar, de analoga spakarna känns bättre.

Spelar jag bilspel på Playstation blir det gärna att jag använder styrkorset eftersom de analoga spakarna ligger alldeles för nära varandra.

Detta är vad JAG tycker ;- )

Visa signatur

i7 920 | HD 5870 Xfire| Asus P7TD Deluxe | RAM - 6 gb 1866 mhz |
(X) Accuratea

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omni
konstigt då jag köpte mitt 12mån kort på Power för 499kr...

då tar det alltså 5år innan kostnaden är samma...

Och jag köpte 13månader för 348kr

Så de tar upp emot 9 år innan man kommer upp i samma pris som ps3...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrilletuff
Detta är helt sant.
Xbox live kostar 59kr/mån = 700kr/år.

Xbox360 kostar 3000 kr mot PS3 6000+ kr.
Multiplay tar man alltså igen efter 4,2år.

Gratis multiplay är alltså verkligen ett stark argument för att köpa PS3.

Ja, jag har ett xbox360. Jag har också en dator och en PS2.
Dator spelar man EvE på, PS2 spelar man singstar eller buzz på och xbox spelar man sport och action-spel på.

Men visst, bilspel funkar nog lika bra på xbox som på ps3. Alla har dock inte råd att punga ut 6000kr för en spelmaskin.
Kör på ett xbox360 så kan du handla 5 spel innan du är upp i samma peng som en PS3 uatn spel. (fast med en jäkla fräck blue-ray)

Det finns 12månadskort för 500kr.

Och PS3 har ingen force feedback och inte heller någon rumble. Så spelen blir lite döda i handen.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
Forza Motorsport 2, bättre racing spel får du inte samt GTR som kommer senare, sen finns PGR3 och snart PGR4 samt att Colin McRae DIRT kommer någon gång i år ochså tycker helt klart att 360 har har bättre racing spel.

Colin McRae DIRT kommer till PS3 med, där de fått hjälp av Sony med sin spelmotor(Neon) för att göra PS3-versionen riktigt bra.

PGR3 är inte mycket att hänga i granen, men fyran kan ju bli bättre. Forza ska jag inte säga nått om, men jag tycker det är rätt klent med exklusiv racing till 360 som är nått att ha, när man jämför med utbudet till PS3. Men smakar det, så kostar det...

Med Sixaxis, så har de analoga spakarna fått en bättre lutning och ökat sin känslighet från 8 till 10bitar. Killer_AB är för tidigt ute för att jämföra, om han inte importerat en PS3...

Force Feedback fungerar utmärkt, kolla upp fakta innan falska rykten får fäste helt i onödan.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Rätt roligt att vissa inte kan se en liiiiiten glimt positivt i den andra konsollen. IMHO kommer antagligen både 360 å ps3 få grymma racinglir.

Visa signatur

sad panda

Permalänk
Medlem

Forza 2 är väl "en liiiiiten glimt positivt"

Man blir ju inte helt utan bilspel direkt, påpekade bara att det finns fler och bättre till PS3, och som det ser ut nu, är ju inte det nån överdrift direkt...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

Motorstorm för hela slanten. Spelar du det så är du fast i soffan ett bra tag framöver. Musiken, grafiken och känslan är helskön.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Fredag, vad har du emot PGR3?

Visa signatur

Fractal Design S | Corsair HX 650W | ASUS B350-Plus | AMD Ryzen 7 1700 | EKWB Liquid 360 | Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Corsair VENGEANCE LPX 16GB 3000MHz DDR4 | 3x Intel SSDs | Acer XF240H | Logitech G400s & Corsair K70 Lux RGB | Sennheiser HD 555 & Modmic

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Forza 2 är väl "en liiiiiten glimt positivt"

Man blir ju inte helt utan bilspel direkt, påpekade bara att det finns fler och bättre till PS3, och som det ser ut nu, är ju inte det nån överdrift direkt...

Ärligt talat Fredag "fler och bättre till PS3" handlar ju enbart om dina preferenser, trådskaparen själv säger att han gillar Forza och således anser han nog att den konsollen som ger honom ett Forza-lir tillhör den bättre.

Själv föredrar jag PGR före GT, innebär detta då att PS3 har "fler och bättre" racingspel för min del?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CreV-
Det finns 12månadskort för 500kr.

Och PS3 har ingen force feedback och inte heller någon rumble. Så spelen blir lite döda i handen.

Varken rumble eller Force Feedback är beroende av hårdvara, har man exempelvis en ratt som stödjer force feedback och spelet man köper stödjer ratten så får man force feedback, även på ps3.

Ang Testdrive unlimited, det kommer till PC köp det till den istället. Är man kinkig och saknar handkontrollen så still iväg till närmsta spelbutik och köp en 360 kontroll, den fungerar utmärkt i windows och drivare finns att tanka på MS hemsida samt det finns att köpa till pc med medföljande drivrutiner. Kontrollen är precis densamma som till 360 det roliga är att versionen med medföljande PC programvara är billigare än samma till 360 utan drivrutinscd.

Jag har den kontrollen och det är det närmaste jag någonsin kommer att komma till att bli 360 ägare spel släppta både till 360 och pc fungerar precis lika bra att köra med 360 kontrollen på PC, exempelvis har jag lirat Rainbow six vegas med den till PC. Där kan man spara rejäla slantar då kontrollen bara kostar 1/10 del av en 360 basenhet

Permalänk
Avstängd

PC rattar fungerar också bra till Ps3 med FF.
Har en momo pc ratt liggandes som ska fungera bra med GT-HD, vilket är mer än trevligt.

Även Ps2 ratten fungerar bra.
TDU ska jag köpa till PC ;>

Permalänk
Medlem

Läste precis om Force Feedback i PGR3 kolla här!

Force Feedback Wheel and PGR3 in motion
http://www.xboxyde.com/news_4041_en.html

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

okej men vad säger ni om wii? helt meningslöst, lika bra att emulera mariocart t.ex ?

för övrigt, nunchuck + fjärrkontrollen = 650 kr, xbox 360 sladdkontroll, 275 kr.. så en wii + extra kontroll kostar mer än xbox 360 premium med extra kontroll.. blir nog att beställa en krysslåda snart

Visa signatur
Permalänk

Wiin äger. Excite Truck är roligt, speciellt i multiplayer. Men är man bara ute efter tunga racinglir är det knappast rätt konsoll

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord Moses
Wiin äger. Excite Truck är roligt, speciellt i multiplayer. Men är man bara ute efter tunga racinglir är det knappast rätt konsoll

nejdå, som jag sa, vill att det ska vara roligt att spela, och det vet jag att t.ex forza är på ett vanligt xbox sen kostade wii kontrollerna äckligt mkt enligt mig.. och att man aldrig lyckas köpa ett heller drar ner suget mer.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omni
konstigt då jag köpte mitt 12mån kort på Power för 499kr...

då tar det alltså 5år innan kostnaden är samma...

Jepp, helt rätt.

Jag ville bara förklara läget där med gratis multiplayer på PS3. Många nämner det som om bara det vore skäl nog att köpa en dubbelt så dyr spelmaskin, när det i själva verket kommer ta 5 år innan du tjänat igen de stålarna.
Jag har sett just de ordnen i nästan alla trådar jag kikat i som handlar om xbox360 vs PS3.
Jag vill inte att trådskaparen ska vilseledas till ett köp av PS3 just av den anledningen utan av spelutbudet inom racing.

Själv spelade jag mycket Gran Turismo 1 och 2 till PS1 men jag tycker serien tappade sin charm i och med GT 3. Om det berodde på att spelet såg bättre ut grafiskt än vad det var kul vet jag inte men jag gick över till NFS och de släpps ju till samtliga format.
Underground-racing passar mig bättre än 24-timmar racen i GT.

Just my 2 isk.

Visa signatur

(Don't) Pay attention to the parenthesis.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrilletuff
Jepp, helt rätt.

Jag ville bara förklara läget där med gratis multiplayer på PS3. Många nämner det som om bara det vore skäl nog att köpa en dubbelt så dyr spelmaskin, när det i själva verket kommer ta 5 år innan du tjänat igen de stålarna.
Jag har sett just de ordnen i nästan alla trådar jag kikat i som handlar om xbox360 vs PS3.
Jag vill inte att trådskaparen ska vilseledas till ett köp av PS3 just av den anledningen utan av spelutbudet inom racing.

Själv spelade jag mycket Gran Turismo 1 och 2 till PS1 men jag tycker serien tappade sin charm i och med GT 3. Om det berodde på att spelet såg bättre ut grafiskt än vad det var kul vet jag inte men jag gick över till NFS och de släpps ju till samtliga format.
Underground-racing passar mig bättre än 24-timmar racen i GT.

Just my 2 isk.

5 år är en lång tid och MS pratar redan om att "slopa" priset på live, sedan är det ju bara Sonys egna spel som kommer vara "garanterat" gratis att spela.

Men har man inte vidare vettiga argument så är det lätt att ta till att psn är gratis och att live kostar. I mina ögon är det bara ren rädsla och som jag sa innan, brist på argument för att få _i detta fallet_ PS3 att se bättre ut.
Så vi får väl låta dom som tycker live är dyrt tycka det medans dom lägger sina 7k på ett tvspel som vi andra får ett tvspel + en hel del bra spel för samma peng.

Lite kul också att det finns dom som aldrig har lirat ett spel på PS3 säger att det och det spelet är det bästa och roligaste i genren, även där är det brist på vettiga argument.

Natti natti på er

//Fiddey