Bugg i Nvidias Windows Vista-drivrutiner

Permalänk
Melding Plague

Bugg i Nvidias Windows Vista-drivrutiner

Nvidia har idag informerat recensenter världen över med information om en bugg som uppstår i Nvidias Forceware-drivrutin version 100.54 eller senare. Denna bugg skall enligt Nvidia även ske med kommande 100.xx-drivrutiner under Windows Vista.

Läs nyheten: Bugg i Nvidias Windows Vista-drivrutiner

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hehe..en bug som ger bättre bildkvalité, så illa låter det inte, have varit värre med sämre.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

Jag kanske missade något men vart står det att det blir bättre biltkvalitet?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Jag kanske missade något men vart står det att det blir bättre biltkvalitet?

"Buggen uppstår nämligen när man använder fyra gångers kantutjämning i fem stycken mycket populära spel. Drivrutinen aktiverar då sexton gångers coverage sampling antialiasing (csaa) vilket gör att prestandan i de flesta fall blir lidande."

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Visst blir varje frame finare, men kul att bara få typ 15-20FPS istället för kanske 35-40?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

kan tillägas att cs blir lidande sitter o försöker sela med ca 10-20fps skitkasst!

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Jag som har fått source-baserade spel inställda på 2xFSAA berörs alltså inte?

Permalänk

kan berätta om en annan sak som händer lite då och då också. hela skärmen täcks av små, skiiiitmånga, svarta streck så man inte kan se ett piss, men om man drar pekaren över en knapp t.ex. så försvinner strecken just där.

Händer varje gång jag ska installera drivrutin t.ex.

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk

Oooh ... va bra att dom vet om DEN buggen iaf, för de e ju verkligen den man lider mest av!! Att TV-ut inte fungerar alls typ gör ju inget ... tex...

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Jag menade så klar inte attdessa buggar är bra, dock brukar buggar ofta ha med sämre visuellkvalite att göra, typ felakig färg på texurer osv.
Givetvis hoppas jag att dom fixar det.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

"Nvidia säger även att buggen kommer påverka kommande 100.xx-drivrutiner under Windows XP"
om de nu vet om den, varför inte byta ut den komponent som buggar mot en äldre som inte buggar, och varför fortsätta med buggen i kommande drivrutiner!?

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
"Nvidia säger även att buggen kommer påverka kommande 100.xx-drivrutiner under Windows XP"
om de nu vet om den, varför inte byta ut den komponent som buggar mot en äldre som inte buggar, och varför fortsätta med buggen i kommande drivrutiner!?

Jo just de där sista börjar man undra lite över. Varför fortsätta med buggen i kommande drivisar?

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Och alla som klagar på ATi's drivers. Dom lanserade sina drivers långt före nVidia dessutom. Sen tidigare så har nVidias drivers inte vart bättre än ATi's. CCC och nVidias nya controlpanel tycker jag heller inte om. Dock är CCC hästlängder bättre än nVidias nyskapelse.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Och alla som klagar på ATi's drivers. Dom lanserade sina drivers långt före nVidia dessutom. Sen tidigare så har nVidias drivers inte vart bättre än ATi's. CCC och nVidias nya controlpanel tycker jag heller inte om. Dock är CCC hästlängder bättre än nVidias nyskapelse.

CCC är ju mycket sötare än kontrollpanelen, speciellt i 7.2 då den startar som blixten också, i alla fall på min 4 år gamla dator.

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande aldrig kommit ur skrämsläckaren utan att behöva döda den... det skyller jag med på nvidia

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Avstängd

Jag har aldrig gillat ATI's CCC panel. Därför använder jag Omega drivrutinen. NVidia's är inte heller speciellt kul, så jag har den med klassiska utseendet

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

nVidia är den stora anledningen till att jag inte använder Vista. Snacka om kassa drivrutiner.. På bärbaran går fläkten på fulla varv hela tiden (6800 Go) och på den stationära (7900GS) så funkar inte tv-out och drivrutinerna glömmer bort alla inställningar så fort man ändrar nåt annat.

Jag har bara haft nVidia kort sen TNT kom, men nästa kort blir då ett ATI kort för nu är jag less på dom.

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snq
nVidia är den stora anledningen till att jag inte använder Vista. Snacka om kassa drivrutiner.. På bärbaran går fläkten på fulla varv hela tiden (6800 Go) och på den stationära (7900GS) så funkar inte tv-out och drivrutinerna glömmer bort alla inställningar så fort man ändrar nåt annat.

Jag har bara haft nVidia kort sen TNT kom, men nästa kort blir då ett ATI kort för nu är jag less på dom.

du har aldrig tänkte på att det kan ha med vista att göra?!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
du har aldrig tänkte på att det kan ha med vista att göra?!

Eller att det faktist kanske har med nVidia att göra?
De har haft ett bra antal månader på sig att utveckla drivrutiner...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
du har aldrig tänkte på att det kan ha med vista att göra?!

Det är väl klart att det har med vista att göra.. Till XP finns det ju dugliga drivrutiner.
Att tv-out inte funger är ju ett känt problem med drivrutinerna. Sen ang fläkten på bärbaran så ska det enligt alla vara grafikkortet som ställer till med det på den här modellen. Om det är sant vet jag inte, men om jag ställer ner CPU:n till power saving läge (670 MHz istället för 2 GHz), kör med klassiskt läge, och låter datorn stå i en halv timme så borde den fan inte vara varmare än vad den blir med XP med normala inställningar. Ändå är fläkten igång hela tiden medans den inte används. Nåt måste ju bli för varm och om det inte är CPU:n så finns det ju inte så mycket annat som är kvar.

Men om du tycker att nVidias vista drivrutiner är så bra så får du väl tycka det, jag tycker att dom är oerhört dåliga och jag vet att jag inte är den enda som tycker det.

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft några som helst problem med dom där spelen på min dator, kör Vista med GeForce 8800 GTS.
Har dock inte provat TV-out.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Testpilot

Det här gäller väl ändå bara GF8-korten, dom äldre korten har ju inte ens stöd för CSAA så det blir lite svårt att aktivera det

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Inaktiv

Inga problem

Jag har inte haft några som helst problem, jag kör iofs Vista drivrutinen som heter 7.15.10.9746

Fungerar hur bra som helst med både spel och tv-out, har dock bara 6600GT.

Det är inte bara Nvidia som har haft problem med vista drivrutiner ATI låg efter även dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
"Nvidia säger även att buggen kommer påverka kommande 100.xx-drivrutiner under Windows XP"
om de nu vet om den, varför inte byta ut den komponent som buggar mot en äldre som inte buggar, och varför fortsätta med buggen i kommande drivrutiner!?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Jo just de där sista börjar man undra lite över. Varför fortsätta med buggen i kommande drivisar?

Kanske för att den komponenten i den aktuella branchen har mycket pengar nerplöjt i sig. Att reverta den (och allt annat som bygger på den) skulle inte bara sumpa pengar och tid, utan också kompabilitet och prestanda. Det visar sig att det finns en hyffsat sällsynt bugg (4x aa i fem spel), så låter man det vara och fortsätter med prioriterad implementation. När det som är prioriterat är implementerat, så löser man buggen.

Med andra ord, man tjänar på att ha kvar buggen.

Visa signatur

Nej är också service.