Ändra så Home Prem. hittar alla 4GB RAM

Permalänk
Medlem

Ändra så Home Prem. hittar alla 4GB RAM

Tjena,

Är det någon som kan hjälpa mig att konfigurera Vista så att det använder alla 4Gb RAM istället för "bara" 3Gb. Det är 32-bit versionen jag pratar om.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Sök och läs i tidigare trådar. Svaret finns där.

Permalänk
Medlem

karelin, blev lite osäker på ditt svar. Det vill antyda att det finns en "lösning" på detta när det i självverket är så att Vista gör ca 3.3gb tillgängligt medans den reserverar resten till hårdvara. Det vill säga ingen lösning utan en förklaring till fenomenet

http://www.kingston.com/windowsvista/vista_faq.asp

Permalänk
Medlem

Precis, vill man använda 4GB eller mer minne måste man ha 64-bitars operativ därmed basta

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Med 32 bitar är gränsen 4 miljarder adresser, och vissa av dess adresser behövs för att kommunicera med i/o-enheter, dvs ljud, hårddiskar, PCI-buss, nätverkskort etc.
När hårdvaran är avklarad så kan resterande adresser användas till minne, och det kan vara 2,8GB-3,5GB beroende på hur mycket enheter som sitter i datorn.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Oki...tack för svaren.

Jag har 3006Mb....ska försöka att rensa "adresser"!

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan i enhetshanteraren se vad som allokerar massa adresser. (view resources by type). Sen behöver du ha en del koll på hexadecimala tal.
Ofta är det "PCI bus" som har det mesta. Du kan testa att rycka ur alla icke nödvändiga instickskort du har och stänga av så mycket onödigt inbyggt i BIOS som möjligt och se om du får mer minne.
Jag *tror* dessa adresser allokeras i större klumpar, så det kan frigöras ganska mycket om man bara tar bort en "skyldig".

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Du kan i enhetshanteraren se vad som allokerar massa adresser. (view resources by type). Sen behöver du ha en del koll på hexadecimala tal.
Ofta är det "PCI bus" som har det mesta. Du kan testa att rycka ur alla icke nödvändiga instickskort du har och stänga av så mycket onödigt inbyggt i BIOS som möjligt och se om du får mer minne.
Jag *tror* dessa adresser allokeras i större klumpar, så det kan frigöras ganska mycket om man bara tar bort en "skyldig".

Jag har ett ganska cleant system...det består endast av det du ser i min signatur! Jag hade dock ett PCI nätverkskort i som jag slet ur men det blev ingen skillnad.
Kan jag med säkerhet "stänga av" alla PCI bussar nu när jag inte har något PCI kort i datorn?
Sedan finns det ju en hel del moderboard resources som inte har någon drivrutin installerad, är det bara att stänga av dessa med?

Permalänk
Hedersmedlem

Menar du stänga av i enhetshanteraren? Det känns väldigt vanskligt, du får vara införstådd att det kan skita sig helt.
Nu tittar jag inte in ditt moderkort men det kan finnas saker som sitter på PCI-bussen fast är på moderkortet, så om du har något för att stänga av i BIOS skulle jag också vara försiktig.
Men du kommer aldrig få allt minne. Enklast borde väl vara att testa 64-bitarsversionen, du har ju premium så om du betalar fraktavgiften ska du ju få en skiva med det från MS (fast jag tror de inte är snabba på att skicka).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Enklast borde väl vara att testa 64-bitarsversionen, du har ju premium så om du betalar fraktavgiften ska du ju få en skiva med det från MS (fast jag tror de inte är snabba på att skicka).

Endast om han inte har en OEM version

Permalänk
Medlem

Testa aktivera PAE (Physical Address Extension) det ska Vista stödja

http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms791485.aspx

kör ifrån kommando prompten eller run/kör (Har inte Vista så jag kan inte testa)

bootcfg /raw "\pae" /A /ID 1

EDIT: Kan tänkas behöva aktivera någon inställning i BIOS. Har inte så mycke minne så jag har aldrig testat Men inställningen borde heta PAE eller Physical Address Extension

EDIT 2:
Enligt http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/aa906211.aspx

så bör man köra:

BCEdit /set pae ForceEnable

om man har Windows Vista.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Har nu 4st Corsair Dominator 1Gb PC2-6400. Körde innan med 2 stickor och allt var dual och fungerade bra. Satte in 2 till för 4Gb. Även om bara 3.5Gb visas i Windows (4Gb i Bios), kör de 4 stickorna optimalt? Använder Vista 32-bit.

Visa signatur

|Amd X2 5200+|Asus Crosshair|Gainward 8800gts gs|4GB Corsair dominator 6400 4-4-4-12|Thermaltake Truepower 750w|

Permalänk
Medlem

Det verkar vara svårt för mig att "se" mer än 3008Mb RAM. Jag har nu enablat PAE med VistaBoot Pro men det blev ingen skillnad. Jag har inga instickskort heller.

Tack för hjälpen iaf...jag får vänta till min 64-bit skiva kommer.

Permalänk
Medlem

Vad händer om du enablar "Memory remapping" eller "Memory Hole"i BIOS?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Vad händer om du enablar "Memory remapping" eller "Memory Hole"i BIOS?

Det finns tyvärr ingen sådan inställning på detta mobo, åtminstone inte med mitt bios (0304).

Updatering: Klantigt av mig!!! Hittade en inställning under nb där jag kunde enabla memory remapping!!
Tack för hjälpen....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vega
Det finns tyvärr ingen sådan inställning på detta mobo, åtminstone inte med mitt bios (0304).

Updatering: Klantigt av mig!!! Hittade en inställning under nb där jag kunde enabla memory remapping!!
Tack för hjälpen....

Lyfter denna tråd....

Vega, när du ändrade memory remapping kunde Vista 32-bit "se/nyttja" dina 4gb RAM-minne eller?

Kör själv med 4gb och ska köpa Vista, har varit inställd på att köra med 64-bitars versionen eftersom den garanterat klarar att nyttja 4gb.

Men jag skulle hellre köra 32-bitars, så länge den klarar att nyttja 4gb.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om 32-bit versionen kan läsa alla 4Gb..har bara provat 64-bit.

Kör med 64-bit...det fungerar bra...det ända jag saknar är klockprog till mitt graffe!

Permalänk
Medlem

Testar att ställa en fråga här även om det inte direkt har med ämnet att göra. Har inte lyckats få svar tidigare.
Jag kör Vista 32bitar och tänkte uppgradera minnet. Jag har 2*1GB 533MHZ som körs i dual. Skall jag köpa två till eller sälja dom jag har och köpa 2*2GB? Jag är osäker på om de lediga platserna oxå kör dual. Om de gör det så kan ju fyra minnen vara bättre?

Permalänk
Medlem

Mina fyra platser kör dual så du vet!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evertwes
Testar att ställa en fråga här även om det inte direkt har med ämnet att göra. Har inte lyckats få svar tidigare.
Jag kör Vista 32bitar och tänkte uppgradera minnet. Jag har 2*1GB 533MHZ som körs i dual. Skall jag köpa två till eller sälja dom jag har och köpa 2*2GB? Jag är osäker på om de lediga platserna oxå kör dual. Om de gör det så kan ju fyra minnen vara bättre?

Jag är rätt säker på att det bara blir "dual" med fyra minnen, inte quad om du förstår. Dual dual så att säga. 128 bitars buss som du har nu med.
Tidigare har Athlon 64 som har inbyggd minneskontroller haft lite problem att driva 4 minnen (i högre hastigheter) så kontrollern liksom är längre ifrån minnena.
Är du inget överklockningsfreak så klarar du dig med 4*1 GiB. Dessutom finns väl 1 GiB stickor i högre hastigheter (men nu har du ju inte så värst bra ändå) och 2 GiB är väl rätt dyrt i förhållande.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Tack för svaret nu vet jag vad som gäller. Jag kör Dell så klocka vet jag inte vad det är....... Bara hört rykten om det

Permalänk
Avstängd

Tydligen är detta en x86 problem itne windows specifikt.
Om man har ett 32bitars OS så kan man itne utnytja 4gb utan systemet reserverar minne för enheter.
Enligt en utvecklare rekomenderade han att köpa 2x1gb samt 2x512 minne dvs totalt 3GB för win vista 32bitar.
http://www.codinghorror.com/blog/archives/000811.html

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Tydligen är detta en x86 problem itne windows specifikt.
Om man har ett 32bitars OS så kan man itne utnytja 4gb utan systemet reserverar minne för enheter.
Enligt en utvecklare rekomenderade han att köpa 2x1gb samt 2x512 minne dvs totalt 3GB för win vista 32bitar.
http://www.codinghorror.com/blog/archives/000811.html

Fin länk, även om jag bara orkade läsa halva

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem men jag kör med 64bits version. Jag har 4GB installerat och som syns i BIOS men i vista syns bara 3,3.

Nån som har någon idé om vad som kan vara fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nillok
Jag har samma problem men jag kör med 64bits version. Jag har 4GB installerat och som syns i BIOS men i vista syns bara 3,3.

Nån som har någon idé om vad som kan vara fel?

Du bör kolla om BIOS hittar dina 4gb, gör den det inte så ska du enabla memory remapping.

Annars gissar jag att de 3,3gb du nämner är det som är ledigt minne utav din totala minnesmängd.

Permalänk
Medlem

Glömde skriva att BIOS hittar 4G.

Permalänk
Medlem

Ta fram aktivitetshanteraren och lägg upp en screen eller skriv av det som står där vad gäller minnesänvändningen.