Silverstone släpper Decathlon DA750

Permalänk
Melding Plague

Silverstone släpper Decathlon DA750

Tillverkaren Silverstone har idag släppt en ny serie nätaggregat. Serien heter Decathlon och den första modellen heter DA750. Det har en maximal belastning på 750 watt och är helt modulärt.

Läs nyheten: Silverstone släpper Decathlon DA750

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alla moderna nätagg har egentligen bara en 12V-lina (vissa fall, t.ex. 1000W nätagg kan de ha två). Problemet är bara att intels ATX-specifikation säger att du inte får ha mer än 240VA genom en kabel av säkerhetsskäl, vilket blir 20A på 12V.

För att gå runt det införde man "multipla" rails, vilket egentligen bara var en extra säkerhetsbrytare. Strömmen kom fortfarande från samma källa. I nyare agg "fuskar" man ännu mer. Multipla rails finns bara på papperet och man kan ta ut hela 12V-belastningen på en kabel.

Intel har tagit bort detta krav inofficiellt, men i ATX-specifikationen står det fortfarande att de måste ha detta krav. Så officiellt sett följer detta nätagg inte ATX-specifikationen.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd

Låter som ett mycket trevligt aggregat.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk

Thallid has it!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Mmm, trevligt agg, men ser rätt långt ut på bilden (3-4 cm längre än ett vanligt agg).. Kanske blir trångt i en del lådor?

Sen har jag aldrig fattat varför tex 20/24 pinnars kabeln ska vara modulär? Den lär man ju alltid använda

Dessutom verkar inte alla kablar sleevade hela vägen.. Lite slarvigt för ett så relativt high-end agg tycker jag.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Mmm, trevligt agg, men ser rätt långt ut på bilden (3-4 cm längre än ett vanligt agg).. Kanske blir trångt i en del lådor?

Sen har jag aldrig fattat varför tex 20/24 pinnars kabeln ska vara modulär? Den lär man ju alltid använda

Dessutom verkar inte alla kablar sleevade hela vägen.. Lite slarvigt för ett så relativt high-end agg tycker jag.

Det kan ju vara trevligt om den är modulär när man håller på att greja i datorn, speciellt om det är trångt, vet inte hur många gånger den där fetingkabeln har trasslat ihop allting för mig.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Frågan är vem som tillverkat det? Tror inte att Silverstone själv tillverkar nätaggregat.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk

dBA är det mätt på något speciellt avstånd?
Eller kan det lika gärna vara 22 dBA vid 220 meters avstånd?

Det känns som om det borde finnas någon standard på det, om det inte redan gör det, på 1 meters avstånd eller liknande.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
dBA är det mätt på något speciellt avstånd?
Eller kan det lika gärna vara 22 dBA vid 220 meters avstånd?

Det känns som om det borde finnas någon standard på det, om det inte redan gör det, på 1 meters avstånd eller liknande.

det finns en praxis att mäta på 1m avstånd, men de flesta tillverkare "glömmer" ange avståndet samt omgivande temperatur mm
sedan vet man att dB egentligen inte säger hur påfrestande ljudet är heller

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

Om man ska kunna köra R600 senare så är man väl tvungen att ha en 8-pin PCI-E strömförsörjning så det här agget ser ju bra ut.

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kallebunka
Om man ska kunna köra R600 senare så är man väl tvungen att ha en 8-pin PCI-E strömförsörjning så det här agget ser ju bra ut.

Japp. Fast jag har aldrig förstått riktigt varför man ska ha en 8-pins PCI.E kontakt?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Japp. Fast jag har aldrig förstått riktigt varför man ska ha en 8-pins PCI.E kontakt?

nä inte jag häller men det är väl som det är med allt, när folk slutat köpa agg med 6-pins PCI-E så måste dom ju hitta på något för att folk ska börja köpa nya agg igen. Då gör dom en billig ändrig till 8-pins så alla måste köpa nytt om dom vill ligga på topp.

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
dBA är det mätt på något speciellt avstånd?
Eller kan det lika gärna vara 22 dBA vid 220 meters avstånd?

Det känns som om det borde finnas någon standard på det, om det inte redan gör det, på 1 meters avstånd eller liknande.

Det finns en standard, men ingen använder den.

För att mätningen ska ens ge någon information så måste man veta

1. Avstånd
2. Belastning
3. Omgivningstemperatur
4. Bakgrundsljud

22dBA från 1m låter fullt rimligt. Vid 75W belastning och 25C insugningstemperatur. Där ligger rätt många nätagg idag. Däremot när du börjar komma upp mot realistiska belastningar (idle är 75W inget problem att komma ned i), då skiljer det sig. 250W och 40C, då är det inte många nätagg som är lika tysta. Hur tyst det är över 500W är fullständigt irrelevant. Du kan inte bygga en dator som drar mer.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Tackar för förklaringarna!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Är det prisvärt? Jag behöver själv ett nytt (gärna lite billigare:D) fast om detta är bra och värt 1,5k så kanske det blir detta som kommer att försörja min burk

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

8-pins pci-e är det som krävs för att driva dom nya ATI korten. Därav finns dom. X2900XTX ska ju ha två stycken sådana till sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Alla moderna nätagg har egentligen bara en 12V-lina (vissa fall, t.ex. 1000W nätagg kan de ha två). Problemet är bara att intels ATX-specifikation säger att du inte får ha mer än 240VA genom en kabel av säkerhetsskäl, vilket blir 20A på 12V.

Gränsen 240VA (20A vid 12V) är internationella säkerhetsregler för vad man får koppla utan utbildning. Inget som intel hittat på.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Japp. Fast jag har aldrig förstått riktigt varför man ska ha en 8-pins PCI.E kontakt?

PCI-e 2.0 standarden har 8-pins istället för 6-pins kontakter.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Frågan är vem som tillverkat det? Tror inte att Silverstone själv tillverkar nätaggregat.

Det är nästan uteslutande Enhance Electronics som tillverkar Silverstones nätdelar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Gränsen 240VA (20A vid 12V) är internationella säkerhetsregler för vad man får koppla utan utbildning. Inget som intel hittat på.

Men den infördes officiellt i ATX-standarden som Intel är ansvarig för.

Så nu får man inte koppla nätagg utan utbildning alltså, eftersom de inte följer dessa regler?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Du måste inte alls ha ett nätagg med 8-pins pci-e kontakt..R600 kommer komma med en 6-pin kontakt och en 8 pin kontakt..men du kan fortfarande köra med två 6-pins kontakter..men då kommer du inte kunna använda dig av ATi:s överklockningsfunktion, kommer inte ihåg va de heter..men för att kunna använda dig av denna funktion så måste du ha en 8-pins kontakt ansluten till kortet..men annars funkar de som vanligt med två 6-pin.

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.