AMD visar upp ett teraflop-system med R600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
DAAMIT! ge oss bench eller nåt som är menningsfullt för oss majoriteten av datoranvändare och gamers!

Eller ge oss BILDER i alla fall!

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk

man kan väl inte jämföra konsoller och PCdatorer, man kan ju inte spela exakt samma spel på dom? Man kan heller inte bencha en konsoll eller, om man kan det måste någon här skriva hur!

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

Visst två av dagens Opterons är kraftfulla, barcelona frukstansvärt kraftfull. Men det man skall titta på i detta fall vad gäller beräkningskapacitet är ju R600. R600 och två stycken av dom kommer ju vara monster i gpgpu världen.

Tror utan problem att en R600 processor kommer spöa upp PS3. AMD fan eller inte, men det är världens mest avancerade grafikprocessor. Jag är inte "fan" till något, utan hoppas att både AMD och Intel ligger på konstant och kontinuerligt.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hedersmedlem

Som rubriken antyder handlar det om gpgpu-prestanda, inget annat. Barcelona-processorerna användes troligen inte alls vid beräkningarna. Anledningen till den höga flyttalsprestandan är självfallet grafikkorten.

Anledningen att information/bilder var få eller inga alls var att AMD inte valde att släppa speciellt mycket information kring det hela i pressmeddelandet, och anledningen till att inga bilder har publicerats på internet av media är att samtliga reportrar förmodligen skrev under en NDA (Non-Disclosure Agreement).

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

mycket uppdämd ilska här.. PS3 har redan bevisat sin prestanda i typiska TFLOPS-grenar som foldings tex där den är 25-30ggr snabbare än genomsnittliga PCs (av idag, ja) och visar upp spel som redan nu passerar konkurrenternas tredjegenerationsspel grafiskt. XB360 däremot, vad har den visat hittills förutom sin buggiga dashboard?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
och anledningen till att inga bilder har publicerats på internet av media är att samtliga reportrar förmodligen skrev under en NDA (Non-Disclosure Agreement).

vilket alla vet är ett rent hypeincitament.

"look, we're gonna tell you guys this reeeally hush hush shit. and we know you're reporters and all, but like don't tell anyone about it yet!"

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
mycket uppdämd ilska här.. PS3 har redan bevisat sin prestanda i typiska TFLOPS-grenar som foldings tex där den är 25-30ggr snabbare än genomsnittliga PCs (av idag, ja) och visar upp spel som redan nu passerar konkurrenternas tredjegenerationsspel grafiskt. XB360 däremot, vad har den visat hittills förutom sin buggiga dashboard?

vilket alla vet är ett rent hypeincitament.

"look, we're gonna tell you guys this reeeally hush hush shit. and we know you're reporters and all, but like don't tell anyone about it yet!"

Folk tror tydligen flytalsprestanda är allt. Men en processor gör MYCKET mer i en dator än flytalsberäknigar 70-80% av tiden. Dena artiklen förklarar skillnaderna mellan XBox 360 hc PS3, för och nackdelar med CPU/GPU kombinationerna och valen MS och Sony gjort.

Men facktum är att Cell passar itne för spel i alla fall inte så som spel skrivs i dag och fungerar. Dom extra 7 kärnorna för flytalsberäknigar står väl för en så där 80% av alla CPU kappasitet men det är LITE overkill. Fins igen nytta med kappasitet man aldrig kan nytja. Heller sattsa på det som är vitalt då.

Tycker flera kan ta å läsa den artiklen tycker den förklarar mycket bra vad som IRL påverkar vad som är snabbas. pracktik å fackta/teori går inte hand i hand alla gånger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Folk tror tydligen flytalsprestanda är allt. Men en processor gör MYCKET mer i en dator än flytalsberäknigar 70-80% av tiden. Dena artiklen förklarar skillnaderna mellan XBox 360 hc PS3, för och nackdelar med CPU/GPU kombinationerna och valen MS och Sony gjort.

Men facktum är att Cell passar itne för spel i alla fall inte så som spel skrivs i dag och fungerar. Dom extra 7 kärnorna för flytalsberäknigar står väl för en så där 80% av alla CPU kappasitet men det är LITE overkill. Fins igen nytta med kappasitet man aldrig kan nytja. Heller sattsa på det som är vitalt då.

Tycker flera kan ta å läsa den artiklen tycker den förklarar mycket bra vad som IRL påverkar vad som är snabbas. pracktik å fackta/teori går inte hand i hand alla gånger.

men nu var det ju just rena flytalsprestanda det handlade om i det här fallet, i det hänseendet är det irrelevant om CELL klarar av att köra ett NES-spel eller ej i full hastighet.

hursomhelst, läs vilka artiklar ni vill men tänk själva och kolla upp fakta som de grundas på, ni kan ni ignorera länken the_swede postade direkt. inleder man med frasen "SPEerna har ingen egen minnesbuffer" så kan man ju undra hur mindre uppseendeväckande faktafel därutöver som sågningen grundas på, men haters behöver iof sällan vare sig fakta eller reson för sitt malande bara slutet blir "rätt" så..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnus72
PS3:an är redan gammal hårdvara, 7800GTX så sen som dom var med konsollen skulle dom åtminstone har packat in ett 7950. Sen är det alltid roligt att läsa vad PS fanboys skriver, komiskt att tro att en konsoll slår en bra PC

Vad spelar det för någon roll om hårdvaran är lite gammal. Spelen kan alltid optimeras ordentligt på en konsol. Är själv väldigt förvånad över vad min Xbox med en 733 p3 celeron prolle, 64mb ram och en variant på GF3 kan prestera. Bra mycket bättre än en likvärdig PC.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Detta är småpotatis jämfört med Nvidias RSX som sitter i PS3, den gör 1.8 TFLOPS, totalt gör hela maskinen 2 TFLOPS, så jag ser faktiskt inget imponerande i detta

märkligt . det grafikkortet bygger på G70. vilket är gammal potatis nu . mendans xbox360 grafikkort bygger på R500.(nästan gammal potatis) vilket faktiskt äger nvidias g70 . hmm sen har 360s graffe en annan lösning, den är omprogrammerbar!

jag är inte det största fan av 360 men jag vet vad jag pratar om. den är helt oki. det är ps3 som är för hypad.

Visa signatur
Permalänk

Fins väll inget som heter bilion i Svenska språket, en milliard beräkningar blir det väll?

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StasIsLovE
Fins väll inget som heter bilion i Svenska språket, en milliard beräkningar blir det väll?

Nej, det finns det nog inte. Det heter biljon...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Vad spelar det för någon roll om hårdvaran är lite gammal. Spelen kan alltid optimeras ordentligt på en konsol. Är själv väldigt förvånad över vad min Xbox med en 733 p3 celeron prolle, 64mb ram och en variant på GF3 kan prestera. Bra mycket bättre än en likvärdig PC.

Får den likvärdiga PCn köra i skitlåga upplösningar på 640x480 så får du se att den klarar av fina spel med. Men folk envisas ju ofta med att köra fyrdubbla upplösningen på PCn innan dom jämför.

Permalänk
Medlem

Känns som PS3/PC disskutionen är rätt pointless då båda lägren tror på nyheterna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redhawk
Nej, det finns det nog inte. Det heter biljon...

"Billion" på engelska är väl miljard på svenska? om jag nu inte glömt min högstadieengelska helt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
"Billion" på engelska är väl miljard på svenska? om jag nu inte glömt min högstadieengelska helt.

En liten hjälpande hand kommer flyggande:

Miljon -> Million

Miljard -> Billion

Billion -> trillion (kan även vara "billion")

Ett tusen biljoner (15 nollor) -> A thousand billions, quadrillions

Triljon (18 nollor) -> Quintillion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
mycket uppdämd ilska här.. PS3 har redan bevisat sin prestanda i typiska TFLOPS-grenar som foldings tex där den är 25-30ggr snabbare än genomsnittliga PCs (av idag, ja) och visar upp spel som redan nu passerar konkurrenternas tredjegenerationsspel grafiskt. XB360 däremot, vad har den visat hittills förutom sin buggiga dashboard?

vilket alla vet är ett rent hypeincitament.

"look, we're gonna tell you guys this reeeally hush hush shit. and we know you're reporters and all, but like don't tell anyone about it yet!"

PS3 har inte direkt några spel som har passerat Xbox360 grafiskt än så länge.
Oblivion ser bättre ut på PS3 men det är med ett års längre utveckling.

Om man hade kunnat optimerat en PC idag som en spelkonsol vilken av dom tror du hade fått spö då?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
mycket uppdämd ilska här.. PS3 har redan bevisat sin prestanda i typiska TFLOPS-grenar som foldings tex där den är 25-30ggr snabbare än genomsnittliga PCs (av idag, ja) och visar upp spel som redan nu passerar konkurrenternas tredjegenerationsspel grafiskt. XB360 däremot, vad har den visat hittills förutom sin buggiga dashboard?

vilket alla vet är ett rent hypeincitament.

"look, we're gonna tell you guys this reeeally hush hush shit. and we know you're reporters and all, but like don't tell anyone about it yet!"

Haha jo, det är därför ps3 använder skärmdumpar från xbox360 i sina reklamer ?

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
PS3 har inte direkt några spel som har passerat Xbox360 grafiskt än så länge.
Oblivion ser bättre ut på PS3 men det är med ett års längre utveckling.

Om man hade kunnat optimerat en PC idag som en spelkonsol vilken av dom tror du hade fått spö då?

Oblivion är inte vad jag kallar ett snyggt spel direkt, det var skitfult på XB360, och det är skitfult på PS3 med. Motorstorm tex däremot äter allt som släppts på boxen till mellanmål, inser man inte det har det gått troll i osten.

"om bara, om bara" om bara min mormor hade haft skägg hade hon varit min morfar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_swede
Haha jo, det är därför ps3 använder skärmdumpar från xbox360 i sina reklamer ?

gör den? ok, nästa gång jag träffar PS3 ska jag fråga den varför den gör så. förmodligen har det inget att göra med multispel som råkar finnas färdiga och tillgängliga filmer för som ingen ser skillnad på i en MTV-klippt reklamspot ändå. men jag ska läsa lusen av den rackarn bara för lättjan, lita på det!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

http://www.hardocp.com/news.html?news=MjQ0MTcsLCxobmV3cywsLDE...
Här finns lite mer info, trot om ni vill.
Kan inte låtabli att påpeka att jag tycker sony brukar komme med smått otroliga teoretiska siffror i sin marknadsföring. Jag litar betydligt mer på både intel IBM samt AMD och deras uttalanden.

Permalänk
Medlem

Rubrik: AMD visar upp ett teraflop-system med R600
Handling PS3 vs Xbox 360

Nice, mycket nice.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
PS3 har inte direkt några spel som har passerat Xbox360 grafiskt än så länge.
Oblivion ser bättre ut på PS3 men det är med ett års längre utveckling.

Om man hade kunnat optimerat en PC idag som en spelkonsol vilken av dom tror du hade fått spö då?

Du kan inte ha sett många spel till PS3 i så fall, här är två av dom spel som jag anser utklassar 360s grafik

The Getaway:
http://www.ownage.nl/images/content/18351.jpg
http://www.ownage.nl/images/content/18352.jpg
http://www.ownage.nl/images/content/18353.jpg

Lair:
http://www.bfotos.com/albums/ps3/lair-dragon.jpg
http://www.bfotos.com/albums/ps3/lair-juego.jpg
http://www.bfotos.com/albums/ps3/lair-ps3.jpg

Sen finns de ju en massa andra spel med otroligt bra grafik, som t.ex. Motorstorm, MGS4 och Resistance

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

For the love of god håll er till topic era fanatiker!

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
mycket uppdämd ilska här.. PS3 har redan bevisat sin prestanda i typiska TFLOPS-grenar som foldings tex där den är 25-30ggr snabbare än genomsnittliga PCs (av idag, ja) och visar upp spel som redan nu passerar konkurrenternas tredjegenerationsspel grafiskt. XB360 däremot, vad har den visat hittills förutom sin buggiga dashboard?

vilket alla vet är ett rent hypeincitament.

"look, we're gonna tell you guys this reeeally hush hush shit. and we know you're reporters and all, but like don't tell anyone about it yet!"

uh ? 360s spel ser ju bättre ut än ps3ans ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

lair är inte ens nära lika snyggt som gears of war..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vAYabo
lair är inte ens nära lika snyggt som gears of war..

Lika fult menar du väl? GoW är ett jävligt snyggt spel, speciellt då man spelar i underground, men omgivningen i Lair ser mer naturlig och realistisk ut än i GoW. Och Lair är långt ifrån färdigt, mer grafik ska in och de ska optimeras ännu mer, och bilder visar långt ifrån den grafik Lair bjuder på idag, finns filmer i HD-upplösning hos IGN. Se bara på hur Motorstorm såg ut i tidig stadie och hur de ser ut idag, grymt stor skillnad.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Är det där teraflop rigen? -.-

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flax.se
Är det där teraflop rigen? -.-

Ja, det är AMDs teraflop-system med R600.

Visa signatur

Q9450|Asus Rampage Formula X48|CM Stacker|Monitor:24" Samsung|2x2GB OCZ Reaper PC8500|Sapphire 4870X2|CORSAIR HX1000W|NEC ND-3500AG|MaxtorAtlas15K.II 73GB|10,348 TB
Seagate,Hitachi,Maxtor,Samsung

Permalänk
Medlem

Om jag var AMD och visade upp den där saken för pressen skulle jag också tvinga dem skriva på en NDA. damnit de kan inte lagt ner många minuter på att piffa upp den där för visningen.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

"Lika fult menar du väl? GoW är ett jävligt snyggt spel, speciellt då man spelar i underground, men omgivningen i Lair ser mer naturlig och realistisk ut än i GoW. Och Lair är långt ifrån färdigt, mer grafik ska in och de ska optimeras ännu mer, och bilder visar långt ifrån den grafik Lair bjuder på idag, finns filmer i HD-upplösning hos IGN. Se bara på hur Motorstorm såg ut i tidig stadie och hur de ser ut idag, grymt stor skillnad."

Lair har bara blivit fulare sen det visades första gången och som du själv säger kollar man på HD filmer etc på det så ser man hur dåligt låg res texturerna är i spelet till skillnad från GoW
Samt motorstorm är en flopp i mina ögon och att tycka ett spel med renderade bakgrunder är något speciellt är lite fjantigt

Permalänk
Medlem

tycker det ä lite väl mycket snack om ps3:an.
Jag är ingen fanboys av varken xbox360 eller Playstation 3.
Men det jag ser är att min verklighet är närmare att jag kommer äga ett xbox360 och ett par spel till den än att jag gör det med Playstation 3.
7000 kr för en konsoll som man enbart sitter och spelar på är åt h******* för dyrt. Jaja snikvarianten kostar 6200 men då får man mycket mindre och sen läste jag att riktpriserna skulle vara ca 700 kr. Såg dock att att tex webhallen tog 600 kr per titel. Men man kan jämföra det mot riktpriserna för xbox360 som är 500 kr.
Det är en skillnad på 200 kr per spel. Dessutom går det få tag i titlar billigt. En polare som har xbox360 köpte gears of war för 349 kr.
Vad jag menar är att även om jag skulle vilja äga ett playstation 3 så har Sony sett till att jag inte har råd och det är nog många familjer med mig som tycker likadant.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.