Samsung börjar massproducera 60nm-kretsar

Permalänk
Melding Plague

Samsung börjar massproducera 60nm-kretsar

Samsung tillkännagav nyligen att de har börjat massproducera minneskretsar med en 60 nanometers tillverkningsprocess. Det handlar först om en 1-gigabitskrets som Samsung förutspår kommer bli vanligare i och med Microsofts lanseringen av Windows Vista.

Läs nyheten: Samsung börjar massproducera 60nm-kretsar

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

härligt att allt blir mindre

Permalänk
Medlem

Vilken nytta gör detta egentligen då?

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem

Och när lär vi se det här på marknaden?

Permalänk

nice

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MDA
Vilken nytta gör detta egentligen då?

lägre strömförbrukning=kallare minnen=mer OC. ungefär

Visa signatur

Abit ab9pro | Antec P180B | Antec Phantom 500w | Corsair XMS2 DDR2 1024MB | Intel Core 2 Duo E6600 | Scythe Ninja | Seagate 320GB SATA II | Powercolor X1950XT

Playstation 3 - PSN: Lunka

Permalänk

Den viktigaste nyttan för oss slutanvändare är väl att detta ger ett lägre tillverkningspris ('mer minne per wafer') som förhoppningsvis visar sig i slutpriset till oss.

Permalänk
Medlem

Extra bra för den bärbara marknaden!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Det där hör man hela tiden... lägre strömförbrukning, osv... ändå går utvecklingen mot större nätdelar och större och mer avancerade kylsystem ju mer de krymper kretsarna.

När jag köpte dator sist byggde processorn (T-bred) på 130nm-teknik, gpu:n (Radeon 9700Pro) på 150nm och då var det ingen som pratade om nätaggregat på 1000W.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Det är inga problem att bygga snabbare system än det du hade då som drar mindre effekt idag. När man kan bygga mindre så kan man samtidigt peta in mer saker på samma yta och hitills har tillverkarna prioriterat det framför att bygga mindre svalare saker med ung samma prestanda som det redan finns enbart av den anledning att de flesta efterfrågar med prestanda istället för små svala tysta system med duglig prestanda.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem

För att slippa använda större 2-gigabitskretsar för att göra 2GB moduler kan man nu använda 1-gigabitskretsar som tidigare men mindre och det blir kart billigare. Man får helt enkelt inte plats med den gamla storleken på minnes chip på 2GB modulerna.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman

När jag köpte dator sist byggde processorn (T-bred) på 130nm-teknik, gpu:n (Radeon 9700Pro) på 150nm och då var det ingen som pratade om nätaggregat på 1000W.

Det var nog för att grejorna inte drog lika mycket

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vilda_arne
Det var nog för att grejorna inte drog lika mycket

No shit Sherlock! ...det var ju... nej jag orkar inte... Grattis vilda_arne, där fick du mig. Att jag inte själv drog den alldeles uppenbara slutsatsen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Hedersmedlem

Om man lämnar ytterdörren öppen trampar skumt folk in.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av honky
lägre strömförbrukning=kallare minnen=mer OC. ungefär

Nej, strömförbrukningen är inget hastighetsbegränsande problem direkt.
Det är snarare så att ju mindre transistorer, desto snabbare kan dom byta från strömförande till isolerande och tvärt om. Med andra ord, små transistorer är snabbare än stora, därför kan man få upp frekvensen.

Men i minnen är väl den största skillnaden all extra transistorer man får plats med per chip, och därmed extra minne. Dessutom till ett lägre pris per MB.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Det där hör man hela tiden... lägre strömförbrukning, osv... ändå går utvecklingen mot större nätdelar och större och mer avancerade kylsystem ju mer de krymper kretsarna.

När jag köpte dator sist byggde processorn (T-bred) på 130nm-teknik, gpu:n (Radeon 9700Pro) på 150nm och då var det ingen som pratade om nätaggregat på 1000W.

Dagens datorer drar otroligt mycket mindre ström om dom lägger sig på den prestandanivån. Dagens datorer dra säkert bara en tiondel av strömmen per Flop mot dåtidens datorer. Men bara för att tekniken är svalare så betyder inte det att man inte utnyttjar det extra utrymmet och gör snabbare chip. De extra transistorerna och ökade frekvensen gör att strömförbrukningen sällan blir lägre i slutändan. Men tekniken i sig är mycket svalare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vilda_arne
Det var nog för att grejorna inte drog lika mycket

Grattis! Du är just nominerad till "Mest korkade inlägg 2007"!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Suck... jag tror vilda_arnes inlägg var av den här karaktären:

http://susning.nu/Sarkasm

Permalänk
Medlem

Jag vet inte rikigt om jag ska hålla med helt.
Men visst, i långa loppet blir datorer strömsnålare o strömsnålare.

Problemet är bara att vi höjer mjukvarukraven hela tiden nämligen, och vi har mött någon form av uppförsbacke i vanliga x86-datorer numera.

Somsagt, det enda vi kan göra idag, är att trycka in fler & fler transistorer för att hålla prestandan upp, och därmed kommer värmen och förbrukningen. Prestandan sänker vi lika snabbt igen med tyngre och tyngre operativsystem och program.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Suck... jag tror vilda_arnes inlägg var av den här karaktären:

http://susning.nu/Sarkasm

Börjar mistänka att förekomsten av smilys har blivigt så varnligt att folk har glömt av vad dom igentligen betyder

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll2
Börjar mistänka att förekomsten av smilys har blivigt så varnligt att folk har glömt av vad dom igentligen betyder

Det ingår i sarkasmens natur att man inte berättar att det är sarkasm. Att slänga med smileys som avslöjar sarkasmen är som att säga "OBS SKÄMT" varje gång man skämtar. Om någon är oförmögen att förstå sarkasmen utan smileyn kanske det är bäst att han inte fattar.

Jag använder dock trots det oftast smileys själv, inte för att jag måste berätta att det är sarkasm. Utan för att jag inte står ut med att någon som kan mindre försöker tillrättavisa mig i tron om att jag snackar allvar.
Inte för att jag kan så jävla mycket själv, det kan jag absolut inte, men jag har svårt för att respektera okunniga.
Okunnighetem är vår tids gissel.