Produkttest: Enermax Chakra 3052

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Ännu ett smaklöst gamerchassi med målgrupp 12 år

Helt rätt. Det är en sån brist på snygga och stilrena chassis; jag vill ha något som ser rent ut (så att man inte ser drive bays).

Har nu en Cooler Master Praetorian 732, men HD platserna suger verkligen – de ska vara vända 90 grader och ha ljuddämpande material vilket denna låda inte har. Annars tycker jag den är snygg, speciellt om man stänger av de blåa LEDsen.

http://www.coolermaster-europe.com/index.php?LT=english&Langu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
och då får du gärna säga VILKEN låda som du skulle köpa för den pengen
Letar nämligen själv efter detta..

För så lite som runt 700Kr är det kanske svårt att hitta något riktigt trevligt i lådväg.

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2859&session=f72d5f...

En sådan för 1100 Kr t.ex...Skulle hellre köpt den jämfört med samtliga Antec eller jämfört med Chakra. Fast den är lite dyrare än Chakra så klart...
Men kan du få ihop några hundra till så...

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2772&session=f72d5f...

En sådan här är jag själv inne på att beställa som ersättning för min P180 som jag börjar få svårt att stå ut med...Den har dessutom snott lite av P180:s konstruktion om du kollar hur den ser ut inuti. Fast betydligt mer i min smak för övrigt.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

Skulle hellre köpt detta chassit: http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2863&session=f72d5f...

Mkt mer stilrent och inte så plastigt.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2859&session=f72d5f...

En sådan för 1100 Kr t.ex...Skulle hellre köpt den jämfört med samtliga Antec eller jämfört med Chakra. Fast den är lite dyrare än Chakra så klart...
Men kan du få ihop några hundra till så...

Den har jag. Ska bygga en till dator runt sommaren och då blir det det chassit igen. Grymt tysta fläktar och kyler bra. Min "Fanmate" är det glapp i så min CPU-Fläkt lägger av ibland. Spelade ett par timmar utan fläkten och CPUn låg på 55 grader då Enda nackdelen är att man måste fixa någon slags gummiupphängning för hårddiskarna.

On Topic: Hade dom gjort den lite mer stilren så kanske man hade börjat fundera.

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

För ca: 500:- får du denna låda som liknar den ni recenserar med skillnaden att den är mer stilfull och sidofläkten kan ställas från 600rpm till 850rpm åt ett håll så den fläkten lär flytta mer luft då jag ska sätta ihop en speldator nu till helgen.

Cooltek Storm heter den om ni undrar och den levereras inte med nätagg vilket jag personligen bara tycker är bra för i den här prisklassen så är dom nätagg som medlevereras oftast bara skit om man ska ha den till en seriös spelmaskin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killah2
ser ut som en kompaktstereo från -92..

Exakt vad jag tänkte på.

Nej designen var inget särskilt vad jag skulle säga

Permalänk

Underbart

Håller med dom flesta i denna tråden , ett snyggt chassi , genomtänk och billigt.
Undrar när det kommer till butiker i sverige , klipper till direkt då!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Medlem

riktigt najs chassi. hade jag pengar skulle ja lätt köpa den!

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk

Hej , skulle bara säga för er som undrar så finns det att köpa på komplett för 709:- Länk här: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=332703
Nån mer en jag som tänkt köpa det?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Jag har själv en P180...Som sagt håller jag med om att den är smart konstruerad när det gäller att få fram en låda med bra luftgenomströmning och ljudnivå. Men det verkar också som om man satsade 99% av tiden och resurserna på den saken och struntade i resten.

Hela ytterskalet är gjort av hårdplast även man klämt på aluminiumplåtar utanpå plasten. Om man ser till vibrationer och ljud är det kanske ganska smart och kostnadseffektivt. Men för övrigt är lösningen en katastrof...Materialen hänger knappt ihop och är klart olämpliga att kombinera på det sätt som man gjort med p180. Inte minst för att de utvidgar sig olika mycket när temperaturen stiger eller faller. Det är bl.a därför man har haft så stora problem med skeva luckor. Men vissa som transporterat lådan så den utsats för minusgrader har också råkat ut för att aluminumet släppt från sidorna.
Har svårt att inse hur någon kan undvika att få ett plastigt intryck...Och att problemen jag nämner ovan inte ger någon imponerande passform eller kvalitetskänsla borde vara uppenbart.

Vill bara säga (för de som är intresserade av P180) att jag delar inte alls denna upplevelse. Chassiet är både stilrent och känns gediget. Vare sig ser eller känns plastigt ut - materialvalet är ju knappast ett ihopraffs. Båda sidoväggarna har ju flera lager för att dämpa vibrationer, har aldrig hållit i en tyngre eller styvare chassiesida. Att det skulle finnas några skevheter kan jag inte tänka mig.

Smaken liksom baken, men jag vill bara peka på att jag upplever det som ett chassie av hög kvalitet.

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
Vill bara säga (för de som är intresserade av P180) att jag delar inte alls denna upplevelse. Chassiet är både stilrent och känns gediget. Vare sig ser eller känns plastigt ut - materialvalet är ju knappast ett ihopraffs. Båda sidoväggarna har ju flera lager för att dämpa vibrationer, har aldrig hållit i en tyngre eller styvare chassiesida. Att det skulle finnas några skevheter kan jag inte tänka mig.

Smaken liksom baken, men jag vill bara peka på att jag upplever det som ett chassie av hög kvalitet.

Skevheterna är ett välkänt faktum. Det finns hundratals, kanske tusentals, som har haft problem med skeva luckor. Sedan har antec designat om luckan så problemet är förhoppningsvis mindre nu jämfört med när p180 först kom ut. Helt klart beror skevheterna på att materialen är problematiska att kombinera. Samma problem kan även drabba sidorna även om det är ovanligare. Men i så fall är det mer att plåten lossnar från sidan än att den blir skev...

Ställ lådan någonstans där det är -10 i en tolv timmar eller så och flytta sedan in den där det råder rumstemperatur. Då blir problemet tydligt. Men över tid kan även betydligt míndre variationer i temperatur leda till skevheter.

Sök upp trådar på olika forum från tiden närmast efter lådan kom ut så kommer du att finna väldigt många som klagar på dom här sakerna.

Plast är plast och skalet är i huvudsak gjort av hårdplast. Sedan är det naturligtvis subjektivt om någon tycker hårdplast ger ett gediget intryck eller inte. Själv tycker jag att tjockt polerat rostfritt stål eller kraftig aluminiumplåt med hög finish ger ett gediget intryck....men det är min smak.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robin.Samuelsson
Hej , skulle bara säga för er som undrar så finns det att köpa på komplett för 709:- Länk här: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=332703
Nån mer en jag som tänkt köpa det?

Nu har jag beställt mitt , får se om jag blir nöjd bara!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Medlem

Jag undviker nog det här chassit, inte så lyckat om min lilla 5 månaders pojk så småningom får något bus för sig att smeta in fläkten med något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Fast Antech är också väldigt plastiga, ger ett billigt intryck och har fruktansvärd passform.
Fördelen med antech är att några av lådorna är smart konstruerade när det gäller ljudnivå och kylning och ligger i absolut toppklass där. Då kan man kanske leva med att lådan är plastig och att kvalitén när det gäller material, passform mm ger ett väldigt billigt intryck.

Mitt P150 solo är inte det minsta plastigt, det är bara fronten som är i plast och det tänker man knappt på. Resten är i stål och chassit har en glänsande piano lack. fläktarna för insug har ett fint dammfilter (behövs verkligen) och är lätt att göra rent. Hårdiskarna hänger ljudlöst i gummiband och sökljuden är som bortblåsta. Lättmeckat och med fina upphängningar för kablarna. Temperatur just nu:
chassi: 39
prolle: 47
HD1: 29
HD2: 29
(Fläktar: processorfläkt 80mm lågvolt, utblås 120mm lågvolt,insug 92mm,nätagg seasonic 380w)

Permalänk
Medlem

Ang detta chassi, måste man ha vinklade SATA kontakter för att få plats med HDDn?
Annars är det ju ett givet köp!!

*Byter chassi till min framtida dator (inköpslista på komplett)*

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Ang detta chassi, måste man ha vinklade SATA kontakter för att få plats med HDDn?
Annars är det ju ett givet köp!!

*Byter chassi till min framtida dator (inköpslista på komplett)*

Nej det behöver du inte. Vanliga går bra.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Skevheterna är ett välkänt faktum. Det finns hundratals, kanske tusentals, som har haft problem med skeva luckor. Sedan har antec designat om luckan så problemet är förhoppningsvis mindre nu jämfört med när p180 först kom ut. Helt klart beror skevheterna på att materialen är problematiska att kombinera. Samma problem kan även drabba sidorna även om det är ovanligare. Men i så fall är det mer att plåten lossnar från sidan än att den blir skev...

Ställ lådan någonstans där det är -10 i en tolv timmar eller så och flytta sedan in den där det råder rumstemperatur. Då blir problemet tydligt. Men över tid kan även betydligt míndre variationer i temperatur leda till skevheter.

Sök upp trådar på olika forum från tiden närmast efter lådan kom ut så kommer du att finna väldigt många som klagar på dom här sakerna.

Plast är plast och skalet är i huvudsak gjort av hårdplast. Sedan är det naturligtvis subjektivt om någon tycker hårdplast ger ett gediget intryck eller inte. Själv tycker jag att tjockt polerat rostfritt stål eller kraftig aluminiumplåt med hög finish ger ett gediget intryck....men det är min smak.

Jag tycker inte att det syns att det är plast på luckan. Jag har just den "nya" upplagan, där man också lagt in ett extra lager i luckan vilket gör att den är tung och väldigt gedigen. Plasten har i min mening identiskt utseende med övriga chassiet. Problemen har uppenbarligen blivit mindre i senare upplagor - flyttar mitt relativt ofta utomhus och har inte märkt några problem. Eller så fick jag ett "fredagsex" (motsatsen till måndagsex?)

Edit: Stavfel

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

Har köpt detta chassi och jag måste säga att jag är mycket nöjd!

Det ändå som låter är stockfläkten till CPUn!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Jag tycker Big Chakra ser mycket bättre ut ---->

synd bara att butikerna i sverige inte säljer denna (än)

aja, jag köper skiten från tyskland istället där har dom den.

//H

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Medlem

Får det plats ett K9N SLI moderkort och geforce 8800GTS i den?
Ser lite trångt ut med hård discarna där nere.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtihenke
Jag tycker Big Chakra ser mycket bättre ut ---->

http://www.nokytech.net/images//news/yohann/bigchakra.jpg

synd bara att butikerna i sverige inte säljer denna (än)

aja, jag köper skiten från tyskland istället där har dom den.

//H

Här värkar den finnas: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=334292