Produkttest: Cooler Master Stacker 830

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: Cooler Master Stacker 830

Stora chassin med gott om plats för fläktar och hårddiskar verkar vara något som många uppskattar. Vi har tagit en närmare titt på en låda som verkligen passar in i denna klass.

Läs produkttestet: Cooler Master Stacker 830

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vill ha!

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

"med alla fläktplatser utnyttjade kan man i det närmaste jämföra chassit med en vindtunnel."

Nice!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

varför måste alla chassin vara så enormt utspejsade idag?

nästan så man bara vill köpa sig 19"-rack till alla datorer istället..

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

skulle varit en till 5.25" plats så man kunde få in 3x 4-3 moduler och en cd-läsare. ingen använder väl 3x cd-läsare ändå, många vill därmot ha plats för massa diskar.
och en extern cd är lite omständigt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av retro
skulle varit en till 5.25" plats så man kunde få in 3x 4-3 moduler och en cd-läsare. ingen använder väl 3x cd-läsare ändå, många vill därmot ha plats för massa diskar.
och en extern cd är lite omständigt

mm håller med.. mitt CM stacker (och alla nadras åxå) är så man får in 3st och har en över efter en DVD. tycker stacker är mkt mer prisvärd. den får man in två nätag i om man så önskar om man ska köra med riktigt många hårddiskar och ha en fet filserver tex. ända skillnaden annars är att det är en 80mm fläckt i taker på stackern, och en på sidan.

jag kör med moderkortet på den "ovanlia sidan" och har nätagget under moderkortet. gör det med den där som om ni kan

man får mindre för mer pengar tkr jag..

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Medlem

alltså de var ju ett chassi som inte kom speciellt långt med sin design... jag tycker det var as fult!

Visa signatur

There's no Irl only Afk!

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte att längden på chassit kan ligga på minus. Det ska lätt ligga på plus med tanke på alla långa grafikkort.

Svårplacerat kan jag aldrig tänka mig att det behöver bli bara för att det är lite längre än ett vanligt chassi.

Dyrt var det i alla fall, onödigt dyrt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag kan nämna att om man har Scythe Infinity måste man ta bort en av de fläktar som sitter på sidan av chassit. Sen finns det en "Lite" version av detta chassi som är ungefär 600-700 kr billigare. Tror det som skiljer är att man inte kan ha 4 st fläktar på sidan. De finns i flera olika färger också.

http://www.caseking.de/shop/catalog/default.php?cPath=29_90_5...

Bra recension, jag gillar designen ser ut som en av skyttlarna från Star Trek Voyager alt. ett Stealthplan.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Men varför i hela friden har ni tagit ut det i trädgården och fotat det?
Vems ide var detta?
Gay varning!

annars gillade jag det. sitter nåt löst med skruvlösa delar så tejpar man det
synd på priset bara...

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Jag var också inne på den där lådan ett tag men har nu bestämt mej för en SilverStone TJ09 istället.

I det här testet så presterar den bättre än Stackern (och är mycket snyggare enligt mej):
http://www.hexus.net/content/item.php?item=7205

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av retro
skulle varit en till 5.25" plats så man kunde få in 3x 4-3 moduler och en cd-läsare. ingen använder väl 3x cd-läsare ändå, många vill därmot ha plats för massa diskar.
och en extern cd är lite omständigt

"Totalt är det nio 5,25”-platser som går att använda utan att modifiera chassit, den tionde längst upp är upptagen av frontpanelen som med en hel del krångel går att lossa. Resultatet är dock varken särskilt snyggt eller praktiskt"
så de går ju att få 10st

Permalänk
Medlem

Bara jag som tyckte att föregångarna var betydligt "behagligare" för ögat? Lite för utspace:ad design för min smak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Bara jag som tyckte att föregångarna var betydligt "behagligare" för ögat? Lite för utspace:ad design för min smak.

Håller med dig!

Permalänk
Medlem

Coolermaster tar ett steg tillbaka i designen helt klart. Fult.

Och ljudnivån undrar jag över, stod inte ett ord om den. Med en perforerad sida känns det som om det kommer bli mycket läckage.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead

Och ljudnivån undrar jag över, stod inte ett ord om den. Med en perforerad sida känns det som om det kommer bli mycket läckage.

Vad jag har hört och läst mej till ska den vara ganska högljudd tyvärr...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Varför måste de göra allt så fult egentligen? Orginal stackern är fan så mycket snyggare än den där

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk

Alltså är det bara jag, eller är inte den här uppdaterade stackermodellen ganska gammel (några/något år)? Vet att det tidigare har diskuterats kring hur orginalstackerns cleanare utformning ersattes av denna bulligare TT-lika variant. Eller är det här generation tre av stackerfamiljen? Informationen är inte klockren på den fronten. För om det här är den direkta efterföljaren på orgnialstackern med enbart meshad front så var jag antingen synsk för några år sedan eller så gör Swec recenssioner av väldigt gamla nyheter...

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

Personligen gillar jag verkligen chassit och få är så generöst rymliga som detta. Djupet och bredden är helt perfekt och monteringen med lösa hårddiskhållare och moderkortsplatta är underbart.

I motsats till artikelförfattaren tycker jag att allt sitter mycket bra och upplever inte alls något glapp eller ranglighet.

Det enda minuset är kanske alla meningslösa inlägg...I vanlig ordning är hälften av inläggen "skitfult". Undrar egentligen om ni sett det i verkligheten.

Har haft mitt chassi på Lan och nästan alla dreglar över att det är så snyggt. De flesta vill även ta en titt på insidan och blir oftast häpna över hur rymligt chassit är.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jag fattar inte att längden på chassit kan ligga på minus. Det ska lätt ligga på plus med tanke på alla långa grafikkort.

Svårplacerat kan jag aldrig tänka mig att det behöver bli bara för att det är lite längre än ett vanligt chassi.

Dyrt var det i alla fall, onödigt dyrt.

Detta är en ganska individuell fråga men för mig blev djupet ett bekymmer när jag skulle få in lådan under skrivbordet. Lådan är nästan 65cm djup och sen tillkommer lite marginal bakom för kablar (runt 10cm) så den tar upp en del plats. Ett normalt skrivbord brukar vara 60 eller 80cm djupt som jämförelse.

Chassit jag har normalt sett på samma ställe, ett addtroncis 6896Ab, är runt 45cm djup, så skillnaden är ganska stor.

Utrymmena på insidan är dock väldigt imponerande, det går inte att komma ifrån.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
Men varför i hela friden har ni tagit ut det i trädgården och fotat det?
Vems ide var detta?
Gay varning!

annars gillade jag det. sitter nåt löst med skruvlösa delar så tejpar man det
synd på priset bara...

Det var min ide att fota det utomhus. Jag tror de flesta här är trötta på vit bakgrund eller tråkig väv-tapet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Coolermaster tar ett steg tillbaka i designen helt klart. Fult.

Och ljudnivån undrar jag över, stod inte ett ord om den. Med en perforerad sida känns det som om det kommer bli mycket läckage.

Ljudnivån är hyfsat låg men den är inte ljudlös. Nämnde det i slutet på kylnings-delen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
Alltså är det bara jag, eller är inte den här uppdaterade stackermodellen ganska gammel (några/något år)? Vet att det tidigare har diskuterats kring hur orginalstackerns cleanare utformning ersattes av denna bulligare TT-lika variant. Eller är det här generation tre av stackerfamiljen? Informationen är inte klockren på den fronten. För om det här är den direkta efterföljaren på orgnialstackern med enbart meshad front så var jag antingen synsk för några år sedan eller så gör Swec recenssioner av väldigt gamla nyheter...

Denna modell kom i vintras och har hittills varit ganska ovanlig i sverige. Tittar man i forumet så hittar man bara ett fåtal trådar om den. Chassin har dessutom ganska långa produktcykler, en del modeller som var populära runt 2000 både säljs och tillverkas fortfarande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Personligen gillar jag verkligen chassit och få är så generöst rymliga som detta. Djupet och bredden är helt perfekt och monteringen med lösa hårddiskhållare och moderkortsplatta är underbart.

I motsats till artikelförfattaren tycker jag att allt sitter mycket bra och upplever inte alls något glapp eller ranglighet.

Det enda minuset är kanske alla meningslösa inlägg...I vanlig ordning är hälften av inläggen "skitfult". Undrar egentligen om ni sett det i verkligheten.

Har haft mitt chassi på Lan och nästan alla dreglar över att det är så snyggt. De flesta vill även ta en titt på insidan och blir oftast häpna över hur rymligt chassit är.

Man behöver se chassit i verkligheten för att det ska ge en rättvis bild. När jag såg de första ganska dåliga bilderna från Cebit (tror jag det var) på prototypen så var jag inte särskilt imponerad över utseendet. Det var viss skillnad när jag packade upp det och fick känna på det i verkligheten, ett helt annat chassi mot vad jag föreställt mig från bilderna.
Sen ska man förstås respektera att alla inte gillar det, chassival är ganska individuellt så det är inte konstigt om inte detta faller alla i smaken.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Det har gott om plats. Men jag tror det finns bättre alternativ både för den som satsar på en tyst dator och på bästa möjliga kylning. Utseendet är en smaksak... Typiskt kommer några att gilla det och andra att hata det...Tycker själv att det skulle kunna se ganska fräckt ut med rätt möbler och inredning som matchar.

Tror inte att jag ska köpa det här chassit...Är mer inne på att prova en av de större Lian Li lådorna nästa gång...

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

Har en svart Stacker 830 evolution liggande på tunggodslagret, kommer väl hit på måndag, kanske man ska ta några bilder ^^

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera detta chassi. Har haft det i några månader och är mer än nöjd.

Jag har inte hunnit läsa hela testet, men det negativa jag hittar är att om man skjuter fram den högra luckan längst fram så tar det i när man öppnar luckan.

Permalänk
Hedersmedlem

Såg Stacker 830 på Cebit 2005 och har varit kär sedan dess, köpte när den kom till Sverige våren 2006 - är otroligt nöjd. Finfin ventilation, enormt bra med utrymme och ett sjysst utseende även om det är lite speciellt. Jag kör vattenkylning och får verkligen plats med allt!
Eheim 1250, 2st. Black Ice Extreme med två fläktar var, dual bay-tank från DD. Har även två diskar i maskinen.
Just nu har jag fyra Noctua-fläktar och tre adda.. alla 120:or i maskinen.

Såg Evolution-varianten för några dagar sedan, coolt! Har länge gått i tankar på att anodisera/gravera/modda chassit.. kan bli en utmaning.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det låter med exempelvis WD Raptor diskar i denna? Lider redan nu av att deras ljud går igenom och då har jag bara hål fram och bak på lådan. Tycker att det borde vara jobbigt att ha en aktiv fil-server i ett chassi som betår av en ram med massa nät. 4-3 modulerna är iofs grymma på att dämpa vissa frekvenser.
Någon som har erfarenheter av detta chassisläkte och kan kommentera hårddiskljudet?

Visa signatur

• XP2100+@11x200|H2O|Abit NF7-S 1.2 • 3500+|MSI K8N Neo4|Gainward 7600GT|Antec P160
• Acer Aspire 5024WLMi
• Opteron165@260x9|MSI K8N Neo2 Pl|X1950Pro
Cancer, nej tack!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Durandal
Någon som vet hur det låter med exempelvis WD Raptor diskar i denna? Lider redan nu av att deras ljud går igenom och då har jag bara hål fram och bak på lådan. Tycker att det borde vara jobbigt att ha en aktiv fil-server i ett chassi som betår av en ram med massa nät. 4-3 modulerna är iofs grymma på att dämpa vissa frekvenser.
Någon som har erfarenheter av detta chassisläkte och kan kommentera hårddiskljudet?

Har två raptors version äldre (är nog en tre år nu eller snart). De rasslar på bra och dämpas inte speciellt mycket.. men sitter bara med 5.25" -> 3.5"-konverterare.

Chassit är väldigt öppet.. inte så tjock aluminium heller.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

Jag har byggt en nya dator med detta chassi och med raptordisk i..inga som hellst problem. Nu sitter det även 4 fläktar i sidåvaggan, som jag styr med en fläktkontroller......helt fantastisk!!

DD

Visa signatur

3 burkar....snabb, snabbre och snabbast!

Permalänk
Medlem

jag byggde min datorn idag med detta chassi och blev faktist lite besviken ett jävla meck å få på sidorna igen höll säkert på en 30 minuter innan ja fick på dom å sen funka ju fan inte datorn å så blev de samma mäck igen. men utseende mässigt är den super å kylegenskaper har den så de skriker om de. över allt är jag ganska nöjd med chassit man längtar ju inte till nästa lan iallafall då man ska bära en 30kg eller va allt nu väger en massa iallafall. ifall någon vill köpa detta chassi nu fanns det ett svart kvar igår på microstore 40% rabatt

Permalänk

Funderar på att investera i det här chassit nästa månad.
Passar en Noctua NH-U12F kylare med tanke på fläktarna i sidan?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Funderar på att investera i det här chassit nästa månad.
Passar en Noctua NH-U12F kylare med tanke på fläktarna i sidan?

Det borde inte vara något bekymmer för det är ganska brett invändigt och fläkthållaren är inte särskilt tjock heller.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||