Permalänk
Medlem

Tankar om BIOS-uppdatering

Tjena!

Var ett tag sen jag byggde själv, men är nu tillbaks i matchen igen (efter något år med en Dell). Förr så var den gyllene regeln när det gäller BIOS att "man skall inte laga något som inte är trasigt". Jag gissar att det var för att det då ansågs väldigt riskabelt att uppdatera ("flasha") BIOS.

När jag kollar runt lite nu så verkar det ha släppt lite, det här med att likna uppdatering av BIOS med en större hjärtoperation. Det finns ju t.o.m. mjukvara för Windows som hjälper en (sån lyx har inte dagens kirurger!)

Hur ska man då tänka med dagens BIOS-varianter och moderkort?
Är det fortfarande den gyllene regeln som gäller, eller bör man kanske uppdatera BIOS som något av det första man gör för att undvika kända fel från BIOS- eller moderkort-tillverkarens sida?

PS. Såg att t.ex. ASUS nu har möjlighet att återställa en felaktigt uppdaterad BIOS genom olika metoder, vilket låter betryggande måste jag säga .DS

Permalänk
Medlem

Prestandamässigt är det sällan som biosuppdatering ger något.
Har man något kompatibilitetsproblem så kan det ofta hjälpa med uppdatering. Gäller framförallt nylanserade moderkort. Mycket vanligt att man man blir ofrivillig betatestare.
Läs vad som står i beskrivningen till nyare bios innan du bestämmer dig för om du behöver flasha eller ej.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara