Permalänk
Medlem

3 GB dåligt?

Fan vad kass man känner sig när man inte hängt med på sistone.

Men iaf, jag tänkt uppgradera med mer RAM men så sade någon att om man har mer än 2 GB ram så är Windows XP kasst på att hantera det.
Jag sade att han hade fel och att det var över 4GB, men han var säker.

Så, hur ligger det till?

Jag har 2x512 och hade tänkt skaffa 2x1024 till...

PC3200 minnen, AMD nått 2.0GHZ, socket 939...

Permalänk

Xp pro kan hantera max 3Gb med en tweak.
XP home sätter stopp vid 2GB.
Jag vet inte hur det är med XP 64 bit, men jag förmodar att spärren är borta där.

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Medlem

Oh fan, då hade min kompis rätt då.

Vad är det för tweak jag behöver då?

Edit: Upp till 3GB ska inte vara några problem i Windows XP Pro om jag fattat det rätt.

Eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptenstjärt
Xp pro kan hantera max 3Gb med en tweak.
XP home sätter stopp vid 2GB.
Jag vet inte hur det är med XP 64 bit, men jag förmodar att spärren är borta där.

BS! Alla 32-bits versioner av Windows XP klarar 4 GB. Men sen hur mycket av det du kan utnyttja beror på hur mycket minne som windows har mappat till pci-eneheter och dyligt.

Visa signatur

Bastun skall vara varm när kylan drar in över kalfjället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoWio
BS! Alla 32-bits versioner av Windows XP klarar 4 GB. Men sen hur mycket av det du kan utnyttja beror på hur mycket minne som windows har mappat till pci-eneheter och dyligt.

Ok, så 3GB är inga som helst problem då?
Eller?

Permalänk

Denna länk borde reda ut det mesta... om nått är oklart så fråga gärna... http://msdn2.microsoft.com/en-gb/library/aa366778.aspx
edit:
Denna sida kan också vara till hjälp:
http://msdn2.microsoft.com/en-gb/library/aa366521.aspx

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoWio
BS! Alla 32-bits versioner av Windows XP klarar 4 GB. Men sen hur mycket av det du kan utnyttja beror på hur mycket minne som windows har mappat till pci-eneheter och dyligt.

Jag väljer att bortse från ditt trams om BS och ber dig i stället läsa länkarna.

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptenstjärt
Jag väljer att bortse från ditt trams om BS och ber dig i stället läsa länkarna.

I den första länken står det att Windows XP stödjer 4 Gb ram så då kan man undra vem som pratar BS...

Här kan ni läsa om lite myter:
http://blogs.msdn.com/oldnewthing/archive/2004/08/11/212720.a...
http://blogs.msdn.com/oldnewthing/archive/2004/08/09/211356.a...

Visa signatur

Bastun skall vara varm när kylan drar in över kalfjället.

Permalänk
Medlem

Alltså, jag kan ha upp till 4GB fysiskt minne men varje process kan som mest addressera 2gb var?

Permalänk

Det är sant i de allra flesta fall... Om programmet kompilerats med "large adress aware" flaggan (inte så vanligt) kan den få tillgång till 3GB på XP-pro system med /3gb flaggan satt i boot.ini. Annars är det 2GB per process som gäller. Det kan dock vara trevligt att ha 4GB iaf om man kör fler än en stor process samtidigt... Hur stor del av det övre minnes utrymmet som går att använda är dock lite oklart då windows lägger alla sina minnesmappningar för diverse saker där men jag kan inte tro att det borde ta mer än ~512MB på ett vanligt system... kanske om man har mappar in ett väldigt stort grafikminne...

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem

Men då är frågan, har jag nytt av 3GB eller är det lika bra att bara köpa 1 GB till och nöja mig med 2GB minne totalt?

Permalänk
Avstängd

Re: 3 GB dåligt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Fan vad kass man känner sig när man inte hängt med på sistone.

Men iaf, jag tänkt uppgradera med mer RAM men så sade någon att om man har mer än 2 GB ram så är Windows XP kasst på att hantera det.
Jag sade att han hade fel och att det var över 4GB, men han var säker.

Så, hur ligger det till?

Jag har 2x512 och hade tänkt skaffa 2x1024 till...

PC3200 minnen, AMD nått 2.0GHZ, socket 939...

Tror du ska lägga till /3GB i boot.ini filen

Läs här http://support.microsoft.com/kb/888732

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Re: Re: 3 GB dåligt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Tror du ska lägga till /3GB i boot.ini filen

Läs här http://support.microsoft.com/kb/888732

Varför tror du det?
Du kan väll förklara istället...

Permalänk
Medlem

Mycke tro i denna tråden.
3GB fungerar utmärkt.

32 bitar ger 4GB adresser. En stor del behövs för att kunna kommunicera med PCI-buss, grafikkort, hårddiskar, nätverkskort, USB etc etc, och de har prioritet över minne.
Med 4 GB ram i datorn så kommer du ändå inte få mer än 3-3.5GB. Bläddra lite så hittar du en hel del trådar om detta.

Ett enskilt program (skrivet i 32-bitars kod) får i windows inte mer än 2GB till sitt förfogande. Kör du inte mer än ett minneskrävande program åt gången klarar du dig säkert bra med 2GB ram i datorn.

/3GB i boot.ini som nämts är verkningslöst om inte program kompilerats med "large adress aware" som multimiffo redan talat om.
Det är sällsynt att program kompilerats med den flaggan. Efter lite letande på Adobes site så hittas att Photoshop CS2 stödjer den, men inget annat av deras program.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

OK då, du ska kunna det, men du kunde väl ha läst tabellen som finns på den sidan jag länkade? allt står ju där. Mitt moderkort ska inte klara 4 GB fullt ut enligt manualen även om man kan sätta dit 4GB, för jag har ett äldre nForce3 moderkort. Du har väl som de flesta ett nForce4 kort antar jag? så 4GB ska nog inte vara några problem om du tänker skaffa 64-bitars OS nån gång

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Jag vill ha mer ram för att jag brukar multitaska ganska hårt och minnet brukar ta slut och bli segt.

Jaja, 3GB verkar bra, 4GB känns onödigt.

Permalänk
Avstängd

Men om du kör 3GB så kan du inte köra dual channel för det finns ju bara 4 minnes slot:ar, eller funkar det om man kör 2 x 1GB och 2 x 512MB? det brukar ju inte manualen rekommendera.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Men om du kör 3GB så kan du inte köra dual channel för det finns ju bara 4 minnes slot:ar, eller funkar det om man kör 2 x 1GB och 2 x 512MB? det brukar ju inte manualen rekommendera.

Jaha, varför skulle inte det funka nu då?

Det är ju 4 då ska det väll funka med dualchannel, eller?

EDIT: Det var då ett jävla krångel det här skulle vara...

Permalänk
Avstängd

Jo, men man ska helst ha samma storlek på minnena och hastighet också. Kör du 3 x 1GB så blir det bara single channel 64 bit i alla fall istället för 128 bit med dual channel. Jag testade med 2 x 512MB och en 256MB sticka, då stod (vid datorns uppstart) det att det bara var 64 bit på minnena trots att jag fick 256MB mer minne. Visst, du kan säkert stoppa i 4 x 1GB, men du lär väl inte få ut allt. Du kan väl läsa i manualen till ditt moderkort för sånt brukar stå där i

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Min moderkorts manual säger att om man använder 4 minnesmoduler och vill använda dual channel och för att bios ska upptäcka dem så står det att man ska använda samma minneskapacitet. Detta tolkar jag som att jag inte kan köra 2*1gb+2*512mb i dual channel.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd

Exakt så står det i min också

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Dual-Channel med 3GB och 2x1GB+2x512MB fungerade utmärkt tom överklockat i DDR450 både på mitt Soltek-mobo med VIA-kretsar och mitt Asrock-mobo med ULi-kretsar. Dock kunde båda då bara köra i 2T.

Photshop-fungerar verkligen med 3GB-switchen, det flöt bättre när jag körde så. Men jag betraktade det som ett specialfall och i 9 fall av 10 räcker 2GB bra för mig.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag har nforce 4 chipset, får leta upp min manual och läsa vad det står där.

Att det bara blir single channel med 3 moduler förstår jag, men varför det inte går med 4 förstår jag inte...

Permalänk
Medlem

Dual channel fungerar om båda minneskanalerna har likadan minneskonfiguration, oavsett om det är 3 eller 4GB. Minneskontrollern sitter i processorn så chipset har ingen betydelse.

Enda regeln är att minnena ska sitta likadant i båda minneskanalerna.
Tex 1GB i första sloten och 512MB i andra sloten.
Om man felaktigt sätter 1024+512 i första kanalen och 512+1024 i andra kanalen så blir minneskonfigurationen olika och dual channel går ej igång.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Tack, äntligen lite rak och saklig information utan massa flummerier och länkar utan förklaring...

Permalänk
Avstängd

Varför säger då manualen att man inte ska använda två olika storlekar. Jag har i och för sig nForce3. Det kanske inte funkar lika dant där som nForce4? Det står också att om man kör med dubbelsidiga minnen (i vissa kombinationer) så går dom ner till 333MHz än om man Singelsidiga minnen eller om man nu bara kan använda 333MHz minnen

En lista för minnen när det gäller mitt moderkort
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_...

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Varför säger då manualen att man inte ska använda två olika storlekar. Jag har i och för sig nForce3. Det kanske inte funkar lika dant där som nForce4? Det står också att om man kör med dubbelsidiga minnen (i vissa kombinationer) så går dom ner till 333MHz än om man Singelsidiga minnen eller om man nu bara kan använda 333MHz minnen

En lista för minnen när det gäller mitt moderkort
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_...

manualer brukar vara bristfälliga..

jag har även kollat på creative hemsidan, och sb x-fi bagglar om man har mer minne i burken... kolla sjäva där får ni se.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
manualer brukar vara bristfälliga..

jag har även kollat på creative hemsidan, och sb x-fi bagglar om man har mer minne i burken... kolla sjäva där får ni se.

Det är möjligt att det inte stämmer det manualen har skrivit. Angående minnen fick jag hem mina Crucial 2GB minnena, men jag undrar om det vissa program stämmer (som CPU-z). Minnena ska gå med följande hastighet i CAS. CAS 2.0=266MHz 2.5=333MHz och CAS 3.0=400MHz, men mina går enligt BIOS 400MHz när den står på CAS 2.5. Och sätter jag på 2.0 så startar inte ens datorn så jag fick rensa CMOS och ställa in allt igen, att jag inte kunde ha 2.0, beror det på moderkortet inte klarar det? för minnena ska ju klara det

OffTopic:
Du hade Windows XP 64-bit SP2 om jag inte minns fel, följer det med nya drivrutiner i paketet? Har inte hittat nån bra driver till min Logitec MX510 mus för 64-bit. Jag har tänkt skaffa en Razor DeathAdder som fått bra betyg på flera ställen 91% i PCGamer och 5/5 på www.fz.se

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptenstjärt

Jag vet inte hur det är med XP 64 bit, men jag förmodar att spärren är borta där.

64 bitar är spärren borta, men kan ha så mycket som sitt moderkort klarar av!

Visa signatur

OS: W11 | CPU: Threadripper 1950x | Minne: HyperX Predator RGB 2933 MHz 64GB| GFX: AORUS Waterforce 4080 ti | HDD sys: Samsung 850 EVO 2tb| Samsung 970 EVO 2tb | HDD other: ~31tb | Mus: Razer Deathadder Chroma| Tangentbord: Razer Ornata Chroma | Chassie: Hyte Y60 | Mobo: Asus Rog x399 e-gaming | Kylare: NZXT Kraken X62 CPU | Högtalare: Creative Gigaworks T40 II 2.0 | Hörlurar: Artic 7 | One Plus 10 pro | Nikon D800/Z6 II | Lumix G9 | http://www.instagram.com/tjofsmedia |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Det är möjligt att det inte stämmer det manualen har skrivit. Angående minnen fick jag hem mina Crucial 2GB minnena, men jag undrar om det vissa program stämmer (som CPU-z). Minnena ska gå med följande hastighet i CAS. CAS 2.0=266MHz 2.5=333MHz och CAS 3.0=400MHz, men mina går enligt BIOS 400MHz när den står på CAS 2.5. Och sätter jag på 2.0 så startar inte ens datorn så jag fick rensa CMOS och ställa in allt igen, att jag inte kunde ha 2.0, beror det på moderkortet inte klarar det? för minnena ska ju klara det

Moderkortet körde vidare på DDR400, och i den hastigheten klarade inte minnena CAS2. Det är upp till moderkortstillverkaren att välja hur informationen i SPDn skall tolkas när vissa av minnesinställningarna är manuella satta.

Om du verkligen vill köra cas2, pröva att först ställa ner minneshastigheten till DDR266, boota om och därefter cas2.

Angående manualer, desto restriktivare de skriver, desto lättare för dem att säga skyll dig själv som inte följde manualen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara