Intel släpper nand-hårddisken Z-U130

Permalänk
Melding Plague

Intel släpper nand-hårddisken Z-U130

Intel tillkännagav nyligen sin första produkt på den växande marknaden för minnesbaserade hårddiskar. Modellen heter Z-U130 och kommer i fyra olika modeller som har olika lagringskapaciteter från 1 till 8 gigabyte.

Läs nyheten: Intel släpper nand-hårddisken Z-U130

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tror vi måste vänta oss en mycket högre läs/skriv-hastighet innan de placeras i en PC. Dessa har väl ungefär samma hastighet som en gammal 5400-rpm-disk.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Varför är det här en hårddisk och inte ett vanligt minne?

"Vanliga mekaniska hårddiskar brukar ha ett mtbf (mean time between failure)-värde på ungefär 1 miljon, medan specifikationen till denna enhet anger ett värde på 5 miljoner vilket är mycket imponerande."

Under förutsättningen att man inte använder den på fel sätt då eller?

Permalänk
Medlem

Så det är ett integrerat USB minne? Knappast intressant.

Vi vill se något användbart, t.ex.. 2,5" SATA NAND diskar på 60-80GB till vettiga priser.

Permalänk
Medlem

trevligt om dom stoppar in den där i en mp3spelare.. 80mA tror jag är ganska lite.. låg förbrukning = bättre batteritid

Visa signatur
Permalänk
Medlem

samt fler låtar :D... 8 gig verkar helt okej.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Det kommer, det kommer. Stenen har precis börjat rulla, så mycket kommer nog hända det kommande året(åren) skulle jag tro

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
trevligt om dom stoppar in den där i en mp3spelare.. 80mA tror jag är ganska lite.. låg förbrukning = bättre batteritid

Låter som ganska mkt i mina öron,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Låter som ganska mkt i mina öron,

beror på spänningen.. en lysdiod drar 20mA, dvs om spänningen än runt 3.3V så drar den lika mycket ström som tre lysdioder ;P

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Låter som ganska mkt i mina öron,

beror på spänningen.. en lysdiod drar 20mA, dvs om spänningen än runt 3.3V så drar den lika mycket ström som tre lysdioder ;P

ps, mA står för milliampere, inte mega, så ingen missuppfattar det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ahh! Ser fram emot trevlig HD överklockning!

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
beror på spänningen.. en lysdiod drar 20mA, dvs om spänningen än runt 3.3V så drar den lika mycket ström som tre lysdioder ;P

ps, mA står för milliampere, inte mega, så ingen missuppfattar det.

Ta om de där igen, hängde inte med riktigt trror jag, eller ska jag berätta hur de egentligen ligger till?

Permalänk
Medlem

USB flashminne för intern montering som ser ut att tryckas rakt ner i ett ledigt USB-uttag på moderkortet. Det enda revolutionerande jämfört med existerande produkter är anslutningen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Jag tror vi måste vänta oss en mycket högre läs/skriv-hastighet innan de placeras i en PC. Dessa har väl ungefär samma hastighet som en gammal 5400-rpm-disk.

Linjär läsning ja, men inkludera söktiden så hamnar även 15k rpm diskar långt efter.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Ta om de där igen, hängde inte med riktigt trror jag, eller ska jag berätta hur de egentligen ligger till?

ja eftersom jag läste tidigare om nån strömsnål 2.5" hårddisk som drog 0.8w idle så anser jag att 3.3*0.08=0.264W är lite.. men kanske bara är jag, så berätta du nu så jag inte är helt ute och cyklar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tangentbord: Flash-minnen i MP3-spelare tar mycket mycket mindre än 80mA, tyvär har jag ingen fakta för det.

Permalänk
Medlem

Vore ju coolt om man kunde raida några sådana, så skulle man ju kunna få en lagom disk, men USB lämpar sig ju inte riktigt för det, men redyboot lär det väl vara riktigt bra för iaf!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Linjär läsning ja, men inkludera söktiden så hamnar även 15k rpm diskar långt efter.

Problemet är att det hjälps inte. Linjär läsning är inte direkt ovanlig i datoranvändande.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC