Fujitsu introducerar snabba hårddiskar för bärbara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Det du förlorar på en sån här hårddisk vinner du genom att dra ned din bildskräm ett steg i ljusstyrka. Det finns andra saker som drar så mycket mer ström i en bärbar ändå, så den här prestandavinsten kan jag lätt ta. Tycker man 2W är för mycket så kan man ta en långsammare processor. Systemet blir ändå snabbare eftersom hårddiskarna är rejäla flaskhalsar idag.

Om denna drar 0.2W idle och 2.1W vid sökning är det ju riktigt bra.

Idle, Load
Hitachi TravelStar E7k100 7200RPM 1.5W, 3.8W
Seagate Momentus 7200.1 7200RPM 1.7-2.9W, 3.7W
Samsung MP0402H 5400RPM 0.8W, 2.4W

Denna ligger alltså, om det stämmer, UNDER vad en Samsung 5400RPM-disk drar. Den är ändå rätt snål, har sett 5400RPM-diskar som dragit mer än så. Stämmer det är ju valet SOLKLART!

Det är högst subjektivt.

Jag har hellre en svalare disk, som drar mindre ström, ger mig bättre batteritid, och låter mindre.

Varför inte både dra ner skärmen och köra på en strömsnålare disk?
Jag kan få ner min bärbara i ~7W (enligt inbyggd sensor (hur exakt den är vet jag inte men har jämfört med -många- andra system som ger liknande värden så är nog inte så illa samt att det egentligen är rätt irrielevant)), då är 2Watt ganska mycket.

Är sugen på att byta till en SSD disk, då slipper man allt oljud från laptopen, längre batteritid, mindre värme och beroende på modell grym prestanda.

Såg någon som vann ~15% i batteritid på att byta till SSD.

Min melodi går ut på att köpa mer ram istället. Beror ju förstås helt på vad man gör med datorn men mitt användande på en bärbar må begränsas av hårddisken men när man väl kommigt igång (och har tillräckligt med ram) så är hårddisken ingen större flaskhals.

Ljundivå, värme, batteritid är alla var och en viktigare än den begränsade vinsten jag i praktiken skulle få av en snabbare disk.

Anser jag.

Jag är mycket väl medveten om att en 5400 rpm disk inte behöver vara strömsnålare, eller avge mindre värme, eller vara tystare än en 7200 rpm disk. Men det är förstås lättare att göra den tystare och snålare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Ackelind - Varför tramsar du med att säga att man ska dra ner ljuskänsligheten i skärmen?
Det är om något väldigt dumt. Varför se sämre?

Jag TRAMSAR om det eftersom att skärmen är det som drar mest ström i en "snål" bärbar (inget gamingmonster). Något enstaka steg ned på min skärm ger mig en halvtimme mer i batteritid och jag kan fortfarande läsa på skärmen så länge jag hara bra ljus i rummet. Därför TRAMSAR jag med min ljusstyrka.

Till ovanstående inlägg: Du vill ha en strömsnål, sval hårddisk. Den här hårddisken verkar på papperet dra lika mycket eller mindre ström än vissa 5400RPM hårddiskar. Därför vill du inte ha den, för att den är bättre på.. allt?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Missade du sista stycket?

Självklart gör jag efterforskningar på vad som är tystast och strömsnålast osv.. Jag tvivlar på att den här är särskilt tyst t.ex.

Bara för att det finns dåliga 5400 rpm diskar så gör det den här bättre?

Jag kommenterade överhuvudtaget inte den här disken i mitt inlägg...
På pappret verkar den intressant och rent spontant, utan att ha någon större marknadskoll på 2.5" diskar, skulle jag nog rekommendera den till någon som sökte något snabbt och stort.
Men hurvida den är aktuell för mig får antagligen silentpcreview avgöra.
Även om jag själv är mer inriktad på en SSD som ersättare till min nuvarande disk. Fasst det är klart, till en server eller som extern disk så är den här ju intressant.

Det jag reagerade på dina inlägg var att du hackade på alla som inte var lika lyriska och såg denna hårddisk som ett självklart val (på pappret) i alla lägen.

Permalänk
Medlem

inte så snabb

Jag sitter på en laptop med 7200rpm specificerat men tycker inte jag känner någon förbättring mot en 5400 disk.. inte på laptopen iallfall.

lyckades inte komma över 10mb/s över en 100mbit lina någongång.

även laddtid är underförväntan i spel o dylikt. men varm blir datorn, väldigt varm. fläkten går ständigt och överröstar hårddisken lätt.

7200 är inget att skryta över i min mening..

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Det jag reagerade på dina inlägg var att du hackade på alla som inte var lika lyriska och såg denna hårddisk som ett självklart val (på pappret) i alla lägen.

Det jag reagerade på var snarare att folk kategoriskt benämner en 7200RPM hårddisk som varmare och mer strömkrävande, vilket den ju i detta fall inte verkar vara. Den här har alltså enbart fördelar, om den nu inte blir väldigt dyr.
SSD vore ju jättetrevligt, om man inte fick betala tio gånger mer, för väldigt lite utrymme tyvärr. Som det ser ut nu spelar de ändå inte i samma division när det gäller utrymme och prestanda per krona, men förhoppningsvis ändras ju det också i framtiden!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Jag TRAMSAR om det eftersom att skärmen är det som drar mest ström i en "snål" bärbar (inget gamingmonster). Något enstaka steg ned på min skärm ger mig en halvtimme mer i batteritid och jag kan fortfarande läsa på skärmen så länge jag hara bra ljus i rummet. Därför TRAMSAR jag med min ljusstyrka.

Till ovanstående inlägg: Du vill ha en strömsnål, sval hårddisk. Den här hårddisken verkar på papperet dra lika mycket eller mindre ström än vissa 5400RPM hårddiskar. Därför vill du inte ha den, för att den är bättre på.. allt?

Tidigare har 7200 -diskar dragit en helsikes massa stöm när disken skall starta (från vila) vilket gjort att batteritiden rasat enormt.
Det är ju inte ovanligt att burkar med lite äldre batteri får sig ett spel när disken rycker igång och tvärdör - för att spänningen rasade så mycket för att disken drog så mycket ström när den startade upp (från vila).

Personligen skulle jag gärna byta ut min 7200 mot en 5400, eller köpa en massa internminne

Det handlar inte om "medelförbrukning" utan "peakförbrukning". Batterier är inte så bra på peakar när de inte är nyladdade.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uber
Fujitsu skulle ju lansera hårddiskar på 250 och 300 GB. Hur gick det med dessa?
Det var ju ändå ganska länge sedan.
http://www.sweclockers.com/news_show.php?id=5286

Vore skoj om de kan släppa en 300 Giggare med 7200 rpm.

Jag skulle tro att dessa diskarna faktiskt är lanserade, men efterfrågan är ytterst liten med tanke på den låga rotationshastigheten.

Det står lite om dem här.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNeXi
Jag skulle tro att dessa diskarna faktiskt är lanserade, men efterfrågan är ytterst liten med tanke på den låga rotationshastigheten.

Det står lite om dem här.

Låter mest som en papperslansering. Det finns ju t.ex. 1TB hårddiskar lanserade. I teorin givetvis... urk. Att man ens får kalla det för en lansering.

En 300GB 2.5" disk tycker jag borde ha rätt stor marknad, som extern hårddisk i alla fall. USB brukar ju ändå begränsa rätt mycket så det är inget man vill använda som systemdisk pga av hastigheten, MEN en 2.5"-hårddisk behöver ingen extern strömförsörjning och är markant mindre rent fysiskt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Låter mest som en papperslansering. Det finns ju t.ex. 1TB hårddiskar lanserade. I teorin givetvis... urk. Att man ens får kalla det för en lansering.

En 300GB 2.5" disk tycker jag borde ha rätt stor marknad, som extern hårddisk i alla fall. USB brukar ju ändå begränsa rätt mycket så det är inget man vill använda som systemdisk pga av hastigheten, MEN en 2.5"-hårddisk behöver ingen extern strömförsörjning och är markant mindre rent fysiskt.

Det tänkte jag faktiskt inte på. Som extern lär det vara en utmärkt produkt.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.