Via tillkännager funktionsfyllt Nano-itx-moderkort

Permalänk
Melding Plague

Via tillkännager funktionsfyllt Nano-itx-moderkort

Tillverkaren Via släppte i slutet av 2006 plattformen Epia Ex vilket är en plattform för små datorer. Idag har de släppt ännu en plattform med namnet Epia Nx vilket använder Nano-itx-moderkort som mäter 12 gånger 12 centimeter.

Läs nyheten: Via tillkännager funktionsfyllt Nano-itx-moderkort

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

undrar vad priset kan bli..bra jobbat Herman Ulltin med så många nyheter det tycker vi om

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Blir det inte så dyrt så kan det vara intressant iaf..

Permalänk
Medlem

vilken konstig lösning med kylfästeshålen, ska man ha nån slags ram att montera i om man vill kyla mer än CPUn tro?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
vilken konstig lösning med kylfästeshålen, ska man ha nån slags ram att montera i om man vill kyla mer än CPUn tro?

En kylare som kyler båda möjligtvis.

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

får jag fråga till vad man använder ett så litet moderkort?

det kan ju itne vara några krävande saker.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk

snart kan vi bygga våra egna handdatorer! yipii!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vipers
får jag fråga till vad man använder ett så litet moderkort?

det kan ju itne vara några krävande saker.

Att ha som server, dator i bilen, minihtpc.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst den här nyheten och kikat lite närmare på VIAs produkter framstår de ju som gjutna till tex. bygga router av. Fast efter en första koll på Komplett så kan jag inte hitta några av deras moderkort med dubbla nätverkskort vilket är ett måste?

Permalänk
Proffsmoddare

Jag har själv ett 1,5ghz EX kort och jag kan ju bara säga att det är grymt trevligt. Perfekt att använda i Htpc och i Nytt hemligt projekt Kortet klarar betydligt mer än att agera router. Jag har själv testkört det som htpc och spelat upp alla tänkbara format utan problem.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

Eller så är det helt perfekt för att bygga sin egen Bil-PC. Allt beror ju dock på hur mkt den kostar. Ligger det på en lagom prisnivå så vet jag vad jag ska börja klura på! Underbart.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Otroligt vad små själva kretsarna är, jämför med en AMD eller Intelprocessor
visst inte i närheten av samma kraft, men ändå!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Errek
Eller så är det helt perfekt för att bygga sin egen Bil-PC. Allt beror ju dock på hur mkt den kostar. Ligger det på en lagom prisnivå så vet jag vad jag ska börja klura på! Underbart.

De kostar tyvärr åt skogen för mycket. Allt som rör ITX blir dyrt i längden :/

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Fett, hoppas det kostar som de vanliga 17x17 korten bara, Nano korten kostar för mycket enligt mej.

PS: Fel bild på artikeln, ändra snabbt så ser ingen.. ; )

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beelzi
Efter att ha läst den här nyheten och kikat lite närmare på VIAs produkter framstår de ju som gjutna till tex. bygga router av. Fast efter en första koll på Komplett så kan jag inte hitta några av deras moderkort med dubbla nätverkskort vilket är ett måste?

De har ju oftast en PCI plats också.
Visst är de perfekta för routrar osv. men priserna är ju helt galna.

Permalänk

Vore kul om AMD och Intel hakade på nano och mini ITX tåget. Det behövs en standard som fler är överens om för att få ner priserna och upp med volymerna.

Micro-ATX är för stort för att kunna bygga riktigt små och smidiga lösningar.

Återstår Shuttle och liknande men där finns det ju ingen standard alls - bara en massa olika chassin med specialbyggda moderkort. Inge kul för en datorentusiast som vill bygga själv.

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
Fett, hoppas det kostar som de vanliga 17x17 korten bara, Nano korten kostar för mycket enligt mej.

PS: Fel bild på artikeln, ändra snabbt så ser ingen.. ; )

Jag skrev en liten rad om att dom har rört ihop det och tydligen så gillade dom inte att bli tillrättavisade för det inlägget skrotades

Bilden är på EX kortet i stället för NX som dom har tänkt, det är ganska stor skillnad på utseendet så klicka på länken för att se hur kortet ser ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vipers
får jag fråga till vad man använder ett så litet moderkort?

det kan ju itne vara några krävande saker.

sant, jag tänker köpa en efter sommaren som ska ersätta min serverburk som kör Gentoo, Funkar både som WLAN-AccessPoint och brandvägg. Problemet är att den ligger o drar på 90 watt dygnet runt och e inte direkt tyst heller, och har mycket mer kraft än vad som krävs. Ett sånt här system är idealiskt till detta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scottet
Jag skrev en liten rad om att dom har rört ihop det och tydligen så gillade dom inte att bli tillrättavisade för det inlägget skrotades

Bilden är på EX kortet i stället för NX som dom har tänkt, det är ganska stor skillnad på utseendet så klicka på länken för att se hur kortet ser ut.

Ja, nånting ser ut att vara fel, står att det bara finns en "mini-PCI" som expansionsplats, men det på bilden ser ju ut som en helt vanlig PCI.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Otroligt vad små själva kretsarna är, jämför med en AMD eller Intelprocessor
visst inte i närheten av samma kraft, men ändå!

Va? Vadå mindre kretsar?
Det är ju inte en mycket större core i en modern intel/AMD processor, det är ju bara det att de satt en metallplatta över.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Jävlar vad sugen jag blev på att bygga ett nano-ITX system nu.

Och priset tycker jag inte är farligt... för ca. 3000kr får du moderkort, processor och grafikkort... lägg till 700kr för minne och 700-800kr för en smidig liten 2,5" hårddisk. Man skulle ju kunna bygga nåt så satans snyggt !

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

med en sån där kan man nästan sova med servern under kudden

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Jävlar vad sugen jag blev på att bygga ett nano-ITX system nu.

Och priset tycker jag inte är farligt... för ca. 3000kr får du moderkort, processor och grafikkort... lägg till 700kr för minne och 700-800kr för en smidig liten 2,5" hårddisk. Man skulle ju kunna bygga nåt så satans snyggt !

Du tycker alltså att nästan 5000 kr inte är så farligt för ett system vars prestanda liknar de datorer man hittar i skrotrummen?

För 5000 kr får du en core 2 duo med 1 gig minne i ett matx moderkort och så kan du satsa på rikigt bra och tyst kylning när du ändå håller på (fasst bra kylning tar ju visserligen ofta större plats).

Sen kan du köra femtielva virtuella maskiner för att simulera ett helt kluster av de här sakerna.

De är läckra och jag skulle gärna ha en. Men att lägga så mycket pengar för att inte få något tillbaka. Visst, man får något litet och något tyst.
Men släng in skiten i garderoben och satsa på tyst kylning så har du en tyst dator och storleken gör inte så mycket i garderoben. Och då får man en server man kan växa i och göra tunga beräkningar på.

Nej det är inte så sanslöst mycket pengar det rör sig om heller så man skulle kanskek unna unna sig en sådan här, men jag kan bara inte göra det :\

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Du tycker alltså att nästan 5000 kr inte är så farligt för ett system vars prestanda liknar de datorer man hittar i skrotrummen?

För 5000 kr får du en core 2 duo med 1 gig minne och så kan du satsa på rikigt bra och tyst kylning när du ändå håller på.

Sen kan du köra femtielva virtuella maskiner för att simulera ett helt kluster av de här sakerna.

De är läckra och jag skulle gärna ha en. Men att lägga så mycket pengar för att inte få något tillbaka. Visst, man får något litet och något tyst.
Men släng in skiten i garderoben och satsa på tyst kylning så har du en tyst dator och storleken gör inte så mycket i garderoben. Och då får man en server man kan växa i och göra tunga beräkningar på.

Nej det är inte så sanslöst mycket pengar det rör sig om heller så man skulle kanskek unna unna sig en sådan här, men jag kan bara inte göra det :\

Håller med, det är lite leksak över de här komponenterna.

Permalänk
Medlem

Visst att vi inte snackar core2duo prestanda med dessa. MEN, jämför värmeutvecklingen på denna datorn och en annan, en enorm skillnad. Fördelarna är många, och det är inte alltid man behöver monsterprestanda, och då duger dessa alldeles utmärkt.

Senså vill jag bara upplysa om att det finns nano-ITX som klarar av core2duo processorer, så då kan ni få monsterprestanda i litet format

Permalänk
Medlem

för de pengarna köper jag hellre en mac mini (studentrabatt = 5200kr).

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

Bygga egen bärbar?

Det där vore inte helt fel. Finns det något mini-nätagg?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401