Intel Santa Rosa 9 maj?

Permalänk
Melding Plague

Intel Santa Rosa 9 maj?

Intel förbereder för tillfället sin kommande bärbara plattform som går under arbetsnamnet Santa Rosa. Enligt information som publicerats idag skall den lanseras 9 maj tillsammans med två nya styrkretsar och ett gäng Core 2 Duo-modeller med den nya sockel P.

Läs nyheten: Intel Santa Rosa 9 maj?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det var mycket roliga nyheter att läsa. Jag har väntat länge på att höra något nytt om Santa Rosa. Jag klarar nog att hålla ut tills 12" Santa Rosa lappar finns i hyllorna i alla fall.

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem

Dregel... en laptop med T7500 hade inte suttit fel, kan vi mån tro få se uppdaterade intel-macar inom kort?

Btw: Jävla nice flöde på nyheterna idag... keep em cuming

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Dregel... en laptop med T7500 hade inte suttit fel, kan vi mån tro få se uppdaterade intel-macar inom kort?

Btw: Jävla nice flöde på nyheterna idag... keep em cuming

Cuming?

Datorkåt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikM
Cuming?

Datorkåt

Varje vardag mellan 9 o 24, samt helgerdagar mellan 12 och 23

Permalänk
Inaktiv

hm det jag undrar mest över är hur mycket ström de drar. Synd det inte står något om det. Iomed SSD hårdiskar och LED skärmar dyker upp så kan man få riktigt fräsh batteritid om processorn och grafikkortet håller rätt strömförbruk!
Kan inte tänka mig att det är allt för många som behöver mer än en 1,8ghz dual core processor i en bärbar om man nu inte jobbar med någon form av redigering lr liknande som måste göras i farten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
hm det jag undrar mest över är hur mycket ström de drar. Synd det inte står något om det. Iomed SSD hårdiskar och LED skärmar dyker upp så kan man få riktigt fräsh batteritid om processorn och grafikkortet håller rätt strömförbruk!
Kan inte tänka mig att det är allt för många som behöver mer än en 1,8ghz dual core processor i en bärbar om man nu inte jobbar med någon form av redigering lr liknande som måste göras i farten.

Man kanske vill köra SuperPi eller ha en fette speldator!

En laptop med 2,5" 10000RPM hdd, 7950GT mbobile, 2GB DDR2 PC5300 och 17" monitor hade ju varit en dröm med en av dessa processorer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Man kanske vill köra SuperPi eller ha en fette speldator!

En laptop med 2,5" 10000RPM hdd, 7950GT mbobile, 2GB DDR2 PC5300 och 17" monitor hade ju varit en dröm med en av dessa processorer

När det gäller spel så har processorerna aldrig varit en flaskhals. 1.8ghz räcker gott och väll för dagens grafikkort till laptops. Om det däremot börjar komma vassare externa grafikkort så kan man behöva en snabbare cpu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
När det gäller spel så har processorerna aldrig varit en flaskhals. 1.8ghz räcker gott och väll för dagens grafikkort till laptops. Om det däremot börjar komma vassare externa grafikkort så kan man behöva en snabbare cpu.

Som sagt.. Behöver inte vara spel. Finns de som har en överdriven förkärlek till benchmarks, arbete i PS 3DMax m.m där en fett cpu är av vikt.

Permalänk
Medlem

"Santa Rosa skall lanseras med styrkretsarna GM965 Express och PM965 Express som har arbetsnamnet Crestine. Vad som skiljer kretsarna är ännu inte känt men troligen rör det sig om olika grafikkort."

GM är för integrerade grafikkort och PM när datorn har en extern grafikkortskrets.

Det är först nu med Santa Rosa som man kommer kunna nyttja 4 GB minne i laptoparna också.

Permalänk
Medlem

Nice nice nice! Ska bli gött att se benches på dessa maskiner när de kommer. Kanske dags att donera min gammla HP till syrran.

Permalänk
Medlem

verkar ju hur sjysst som helst:) nån som vet va dom kommer att kosta?

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Jag tror att AMD's nya 690G chipset blir en stark motståndare på laptopsidan. Den verkar lite strömsnålare äm det intel har att komma med.

Ville bara påminna vår nyhetshetsare som vi fått på senaste tiden + er andra om CEBIT i morron. Wohoo!!! Nyheter som bara den! (trots att det blir det minsta CEBIT på flera år). Gecube har bekräftat att R600 kommer visas upp i morgon läste jag, så det är mkt möjligt att NDA på korten kommer lyftas.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag stör mig lite på att de envisas med en ny socket för varje processor/arkitektur de lanserar, speciellt när de annonserar en ny varje månad, men det är skoj att det händer saker. Jag börjar bli allvarlig irriterad på AMD, de är ju segare än min mattelärare.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Tycker iofs inte att det spelar någon större roll om de byter socket när det gäller bärbara datorer. Är ju ganska få personer som får för sig att de vill byta processor i sin laptop.