Nvidia introducerar shader model 5

Permalänk
Melding Plague

Nvidia introducerar shader model 5

Nvidia har i dagarna släppt en ny version av sitt mjukvaruutvecklingskit (sdk). Det innehåller grafikprover med Direct X och Opengl-kod samt något mycket intressant: prover med shader model 5.

Läs nyheten: Nvidia introducerar shader model 5

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att det går frammåt, men... lite väl fort kanske?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Hur mycket bättre än sm4 kommer detta vara då?

Permalänk
Medlem

Tja, asså, jag tycker att elden på bilden ser ut som en screen capture ur Morrowind, så...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Tja, asså, jag tycker att elden på bilden ser ut som en screen capture ur Morrowind, så...

Ha, så sant. Inget speciellt med den bilden och om inget annat är det inte speciellt svårt att ta en printscreen i 2048*1536 och trycka ihop den till bildens storlek ovan så ser det "wow" ut.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Att man inte kan få eld att se verkligare ut än sådär.. :/

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Tittar man på Rainbow Six - Vegas så är det betydligt snyggare eld i 1024*768 än vad det är på den bilden som är en miniatyr av en default storlek.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Såg ju helt klart mycket bättre ut när själva elden va i rörelse, men min favorit va Rain, riktigt snyggt va de

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Hur kollar man dessa? Va ja har förstått så måste man ha Microsoft SDK (February 2007) å de har jag, men ja kan fortfarande inte få igång skiten. Måste man ha Vista? E allt de här DX10 grejer?

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

Nu går det för fort.

Är ju precis i dagarna att köpa ett X1950Pro, ska de hålla på att uppgradera hela tiden så kommer ju inga utverklare att bli "hemma" på just den standarden.

Men, det kostar att ligga på topp...

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Hedersmedlem

Får dom bara till sina drivare så...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Såg ju helt klart mycket bättre ut när själva elden va i rörelse, men min favorit va Rain, riktigt snyggt va de

Instämmer. Något liknande har inte jag sett i något spel än och regn är något som verkar varit svårt att göra. Oftast så regnar det men marken är torr Detta kändes väldigt "mysigt"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porraz
Hur kollar man dessa? Va ja har förstått så måste man ha Microsoft SDK (February 2007) å de har jag, men ja kan fortfarande inte få igång skiten. Måste man ha Vista? E allt de här DX10 grejer?

Finns Videos att ladda:
http://developer.download.nvidia.com/SDK/10/direct3d/samples....

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Känns ju lagom kul att SM5 kommer när man precis köpt SM4 (8800gtx) för 6000:-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH Finns Videos att ladda:
http://developer.download.nvidia.com/SDK/10/direct3d/samples.... [/B]

Jättesnygga, självklart vill vi ha sån grafik...

...men 30fps med ett 8800gtx? Allvarligt, nu känns det som man har överdrivit rätt så mycket. De flesta verkar inte lägga ut mer än 1000-1500 kr på grafikkort varje eller varannat år, sådan takt på utveckling av shader models och grafikkort är ju smått halv-löjligt.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det tar ett par år att utveckla ett större spel i dag, så är nog spelutvecklarna glada att få börja testa sånt här i god tid. Vi vanliga dödliga behöver nog inte bry oss så mycket...

Visa signatur

| Intel Core i7 4930K | Asus P9x79 Pro | Corsair XMS3 Vegeance 16 GB | GT 640 | Samsung 840 Pro 256 GB + Corsair SSD Force Series 120GB | Be-Quiet L8 CM 530W | 2 x Benq BL2710PT |

Permalänk
Medlem

Någon som hört att R600 kommer ha DX10.1? :D:D

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd

Häftigt med shader model 5

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oscarsson
Känns ju lagom kul att SM5 kommer när man precis köpt SM4 (8800gtx) för 6000:-

Förstår dina känslor, men det är ingen överraskning för mig iaf.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

30fps ööö..knappast.
Kolla lite närmre nästa gång, för det första är vsync på.
Dessutom är alla filmer i 30fps så jag betvivlar att det är den egentliga prestandan, programmet dom använt för att "spela" in demot med kör säkerligen endast i 30fps, känns som FRAPS eller liknande.
Hade varit bedrövligt om det var den faktiska prestandan, men som tur är är det INTE fallet här.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oscarsson
Känns ju lagom kul att SM5 kommer när man precis köpt SM4 (8800gtx) för 6000:-

välkommen till datorvärlden
man måste vara lite taktisk ibland också

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Men, vi kan ju ränkna med att det tar några år innan detta kommer till världen

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oscarsson
Känns ju lagom kul att SM5 kommer när man precis köpt SM4 (8800gtx) för 6000:-

men de kör med ett GTX kort så då borde den stödja Model shader 5...? eller?

Visa signatur

-”It’s amazing to think that we’ve come so far as to put man into space and beyond, that we still cannot cut cheese without risking amputation of our own hands/fingers. A bit sad really...” - Film11

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redmac
men de kör med ett GTX kort så då borde den stödja Model shader 5...? eller?

Tänkte precis på det..dom kör ju allt på ett G80..hmm
Weird

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Instämmer. Något liknande har inte jag sett i något spel än och regn är något som verkar varit svårt att göra. Oftast så regnar det men marken är torr Detta kändes väldigt "mysigt"

Finns ett ATI demo (ToyShop) med ganska realistiskt regn där marken också blir våt och regndroppar rör sig ner på glasrutor. Snyggt iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oscarsson
Känns ju lagom kul att SM5 kommer när man precis köpt SM4 (8800gtx) för 6000:-

Å andra sidan lär det ju dröja innan spelen utnyttjar SM5, det finns ju inga spel med SM4 släppta ännu (vad jag vet). T.o.m. SM3 är ju mycket sparsamt använt. Dessutom kan man ju fortfarande köra spelen med en lägre shader model, skillnaden i grafik brukar inte vara direkt stor (dessutom får man ju ofta högre FPS med lägre SM).

Tycker det gått lite hysteri hur snyggt det skall se ut, det är bättre om de satsar mer tid på genomtänkt bandesign och AI.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Instämmer. Något liknande har inte jag sett i något spel än och regn är något som verkar varit svårt att göra. Oftast så regnar det men marken är torr Detta kändes väldigt "mysigt"

Håller med, personligen så tycker jag det förövrigt är för lite skillnader på väder i spelen idag.
Spel utspelas oftast inomhus och är de väl utomhus så är det antingen strålande solsken eller måhända småmolnigt.
Vart är alla dimma? Småregn, ösregn, snöoväder eller bara sakta dalande pudersnö...
Det finns så klart men det känns som det är en aspekt som det dras allt för lite nytta utav, samt att det oftast inte förändrar något för spelaren vilket är helt knäppt.
Dessutom är det ytterst få spel som vädret verkligen ändrar sig mellan de olika banorna. Är det solsken så är det så genom hela spelet..

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....