hur kommunicerar handkontollen med konsollen?

Permalänk
Medlem

hur kommunicerar handkontollen med konsollen?

Hej,

Jag tänkte köpa en konsol och ha den i ett stängt skåp under TVn.

Min fråga är om kontroller kommer fungera ändå?

hur kommunicerar PS3, xbox 360 respetive Wii? Är det IR, blåtand eller radiovågor?

Är det någon som skulle fungera sämre genom en skåpsdörr (vanlig IKEA)

mvh Oscar

Visa signatur

A64 3200+ | Asus K8V deluxe | 1GB pc3200 | Antec Sonata | Connect 3D 9800Pro | 160GB S-ATA Seagate | 200GB S-ATA Seagate | Hyundai L90D+ LCD

Permalänk

PS3 och Wii använder bluetooth, för Wii måste du ha sensorbaren synlig. 360 använder ett eget protokoll på samma frekvens som bluetooth.

Det skulle fungera att ha den i skåpet, men PS3 och 360 trivs nog inte särskilt bra där inne, dom utvecklar en hel del värme.

Permalänk
Medlem

har mitt 360 i en leksvik tv bänk med glasdörrar från ikea, funkar perfa. Har dock borrat upp stora ventilations hål på baksidan för värmens skull

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
PS3 och Wii använder bluetooth, för Wii måste du ha sensorbaren synlig. 360 använder ett eget protokoll på samma frekvens som bluetooth.

Det skulle fungera att ha den i skåpet, men PS3 och 360 trivs nog inte särskilt bra där inne, dom utvecklar en hel del värme.

Wii med för den delen. Min Wii blir glödhet efter lite spelande, går man fram och känner på den så är "väggarna" på konsollen rätt varma. Så att ha varken Wii, PS3 eller 360'n i ett stängt skåp är inte att rekommendera! Vill du ha grunkorna gömda ställ det hellre bakom något för det måste få lufta.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

eller så moddar man sin bänk och slänger in lite fläktar

Visa signatur

Fractal Design S | Corsair HX 650W | ASUS B350-Plus | AMD Ryzen 7 1700 | EKWB Liquid 360 | Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Corsair VENGEANCE LPX 16GB 3000MHz DDR4 | 3x Intel SSDs | Acer XF240H | Logitech G400s & Corsair K70 Lux RGB | Sennheiser HD 555 & Modmic

Permalänk
Medlem

Varför måste Wii ha sensorbaren synlig, med bluetooth borde det inte behövas.

Jag ville ha dem i skåp bland annat för att slippa höra dem, så att montera in fläktar i skåpet känns lite störigt då, hur mycket låter konsolerna som det är?

Visa signatur

A64 3200+ | Asus K8V deluxe | 1GB pc3200 | Antec Sonata | Connect 3D 9800Pro | 160GB S-ATA Seagate | 200GB S-ATA Seagate | Hyundai L90D+ LCD

Permalänk
Medlem

PS3 är så gott som knäpptyst, från nån meters avstånd skall den knappt gå att höra under normal drift. Dock vill den nog stå på ett relativt välventilerat ställe. 360 är väl utan tvekan den mest högljuda av de tre nextgen maskinerna, även wii med sina små snabba fläktar skall låta endel även om den är bra mycket tystare än 360.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscrug
Varför måste Wii ha sensorbaren synlig, med bluetooth borde det inte behövas.

Jag ville ha dem i skåp bland annat för att slippa höra dem, så att montera in fläktar i skåpet känns lite störigt då, hur mycket låter konsolerna som det är?

Sensorbaren har inget med bluetooth att göra, den innehåller IR-dioder och gör att wiimoten kan se var på skärmen du pekar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscrug
Varför måste Wii ha sensorbaren synlig, med bluetooth borde det inte behövas.

Jag ville ha dem i skåp bland annat för att slippa höra dem, så att montera in fläktar i skåpet känns lite störigt då, hur mycket låter konsolerna som det är?

Om du hör fläktarna så har du inte tillräckligt högt ljud

Permalänk
Medlem

Wii'n låter i alla fall nästan ingenting. Lite vinande när skivan spinner upp, men själva konsollen tycker jag inte låter nånting alls.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."