Produkttest: Coolermaster Gemin II

Permalänk
Avstängd

Men om fläktarna nu är omöjliga att identifiera på en meters avstånd, spelar det egentligen någon roll då? Det är ju aldrig helt tyst i ett rum heller

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jag har en sensor nerkilad i mitten där, (om det är Ninjan du snackar om alltså) den rör sig sällan över 36 gr.

jag menade coolermastern men det är ju samma koncept. Men det jag menar är att kylflänsen borde fortsätta tills metallens temperatur ligger nära rumstemp. eller hur jag nu ska förklara, hoppas du fattar

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Går den att rotera 90 grader? Skulle vilja montera en sån i min HTPC men då inte tvärs över moderkortet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpankMan
Går den att rotera 90 grader? Skulle vilja montera en sån i min HTPC men då inte tvärs över moderkortet.

Borde fungera på sockel 775 så länge inget sitter ivägen, men det går inte att ha expansionskort (grafikkort, ljudkort osv.) där kylaren sitter i så fall.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Borde fungera på sockel 775 så länge inget sitter ivägen, men det går inte att ha expansionskort (grafikkort, ljudkort osv.) där kylaren sitter i så fall.

Kör med en AM2 i min HTPC. Ser inte ut att fungera för denna socket?
Har inga instickskort i datorn och skulle behöva köra den åt andra hållet om jag ska få till passiv kylning.

Permalänk
Medlem

Funderade lite till. Den här kylaren är nog alldeles för klumpig i min låda. Vill man ha kylning av övriga komponenter är det smidigare med en Zalman fläktarm. Fördelen med en fläktarm är att luften som kommer på komponenterna är inte direkt uppvärmd av en fläns. Jag har märkt att då jag kör min cpufläkt på högsta bli övriga komponenter varmare (t.ex. NB, RAM som sitter nära), samma fenomen borde uppstå direkt med den recenserade kylaren. Bättre få ut varmluften ur chassit med fanduct, bra chassifläkt eller att skapa ett luftflöde som inte kommer ifrån en varm fläns. Iof beror det också på hur man placerar fläktarna (innåt eller utåt) på den recenserade kylaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Vill man ha helt tyst, så finns det inget tystare än fläktlöst. Problemet är ju bara att de flesta vill ha rätt kraftfulla komponenter och dessutom ett tyst system. Detta är svårt att genomföra helt utan fläktar.

Yepp, även de tystaste fläktar låter något som bidrar till ljudnivån.
Kan man eliminera ljudkällor och köra utan, så är mycket vunnet.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Vore ju kul om ni monterade alltihop i ett chassi också. Speciellt när det gäller sånna här jättekylare.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem

Helt klart en intressant kylare, kanske e en sån man ska ha? Skulle passa bra i mitt bygge iaf, men undrar om de skulle passa på mitt DFI Ultra-D? Nån som sett någon moderkorts kompatibilitets tabell eller liknande?

Visa signatur

"Öl är beviset på att gud älskar oss och att han vill att vi ska vara lyckliga" - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Inte direkt imopnerad, skulle vilja se Zalman göra den men då i ren koppar och dubbelt med heatpipes så det går till andra sidan med och på så sett leda bort värmen ännu fortare. Dock hade den säkert gått på en 200-300kr mer. Men jag/vi som klockar hade iallafall inte klagat. Jag ligger på CA: 1-2 grader högre än detta test, men en kloss som denna med 2 fläcktar på 120mm är värdena KISS KASS VÄRDELÖSA

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slagt
Inte direkt imopnerad, skulle vilja se Zalman göra den men då i ren koppar och dubbelt med heatpipes så det går till andra sidan med och på så sett leda bort värmen ännu fortare. Dock hade den säkert gått på en 200-300kr mer. Men jag/vi som klockar hade iallafall inte klagat. Jag ligger på CA: 1-2 grader högre än detta test, men en kloss som denna med 2 fläcktar på 120mm är värdena KISS KASS VÄRDELÖSA

Gå aldrig och jämnför dina temperaturer med testtemperaturer så länge du inte har samma förhållanden. Säger absolut ingenting.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Fet kylare. :] Inget för den som lanar och konkar runt massor på datorn dock.

Många är så måna om ljudnivån och prestandan här, förstår inte varför fler inte här har vattenkylning lixom, det är nått med vatten+dator som skrämmer folk. Men det är ju som förr i tiden då man inte fick färdas snabbare än vad en häst kunde springa, för då kunde man dö.
Vattenkylning = bättre prestanda, lägre ljudnivå och sen att man kan skryta om det.

Permalänk
Medlem

FL3JM vatten = dyrt!
mycket fin kylare, men när ska de börja sätta kylflänsarna åt "båda" hållen?
så att det blir som ett rutnät om man skulle titta igenom flänsen istället för långa streck som det är nu, flänsen skulle få mycket störra yta.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
FL3JM vatten = dyrt!
mycket fin kylare, men när ska de börja sätta kylflänsarna åt "båda" hållen?
så att det blir som ett rutnät om man skulle titta igenom flänsen istället för långa streck som det är nu, flänsen skulle få mycket störra yta.

och få mycket högre luftmotstånd. fast man skulle nog kunna göra mindre kylare i den layouten och ha två fläktar som push pull ifall man skulle vilja ha en kompakt kylare till en liten prestanda burk. typ en shuttle.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Den nya kungen av vanliga luftkylare Thermalright 120 Plus (Obs. det är inte samma som den gamla TR 120, utan med 2 extra heatpipes som faktiskt ger ngt). DEt kan ju nämnas att TR 120 och TR120 plus tycker anandtech är den första C2D kylaren som kan kyla en C2D helt passivt med acceptabla temperaturer.

http://anandtech.com/casecooling/showdoc.aspx?i=2943&p=6

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Den här tordes klara av att kyla en Sempron 3000+ i sin originalhastighet, va?
Snackar givetvis passivt.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Säkerligen, men det är den inte ensam om och det beror naturligtvis en hel del på chasst du tänker sätta den i (luftflöde)

En sak till er som klagar på denna.
MÅSTE alla nya kylare var bättre än det som redan finns ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Säkerligen, men det är den inte ensam om och det beror naturligtvis en hel del på chasst du tänker sätta den i (luftflöde)

En sak till er som klagar på denna.
MÅSTE alla nya kylare var bättre än det som redan finns ?

Intressant fråga faktiskt "MÅSTE alla nya kylare var bättre än det som redan finns ?"

Nä inte nödvändigtvis men det vore ju bra om det vore så. Sen beror det ju såklart vad man menar med bättre också. Egentligen skulle man kunna ställa samma fråga gällande de flesta saker.

Ex:
Måste alla nya grafikkort vara bättre än de som redan finns?, samma svar där, nej men det vore ju bra. Annars beror det såklart på vilket pris prylen har också. Bra pris kan motivera en _lite_ sämre produkt.

Det kommer nog inte kunna komma så många "bättre" luftkylare om de då inte blir större så klart, som denna kylare uppenbart är.

Som jag skrev tidigare i tråden skulle det vara en lösning på kylningsproblemet.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Personligen anser jag att denna kylare är MYCKET intressant, pga dess konstruktion.

Dels pga att den medger kylning på mobo/minne med fläktar, viket bryter av lite på den senaste trenden att skicka luften mot den bakre utblåsfläkten..om ni tänker efter, så använder de flesta toppkylare idag principen att blåsa mot den bakre utblåsfläkten (Typhoonen och ett par av Thermalright XP-XXX är några undantag).

Dels förmodar jag att denna kylare kommer bli efterapad av de kända/vana fabrikanterna som drar lärdom av denna kylare och gör ännu mer effektiva kylare som klarar att köra hetare processorer fläktlöst eller med fläktar som ökar möjligheten till överklockning.

Så visst ...tycker jag denna är MYCKET intressant.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Någon som vet när denna släpps?

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av supercoolakillen
Någon som vet när denna släpps?

Enligt uppgifter från den svenska distributören så kommer den in den 5 maj till dom.

Permalänk
Medlem

Mått!

Jag saknar lite mått i test

Skulle vara väldigt intressant med "takhöjd" under minnesplatserna framför allt.

Visa signatur

ang. de, dem och dom. Det är i skillnaden mellan subjektsform och objektform som skillnaden mellan de och dem ligger; De åt bananen men bananen åts av dem.
Tips: de kan bytas ut mot han och dem mot honom. Om du inte kan skilja använd dom, funkar till allt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barca
Enligt uppgifter från den svenska distributören så kommer den in den 5 maj till dom.

Nu har jag fått veta att Datorbutiken.com har fått in en sändning av denna kylaren idag.

Permalänk
Slipsmannen

den är beställd och kommer förhudligen imorrn.. lovar att lägga upp bilder på när den är isatt

Visa signatur

- E-Penis: Fettokisse -
- Fractal Design R5, Ryzen 7 3700X@4.2ghz, Corsair H100 Hydro -
- Asus ROG Strix X570-F, 32Gb Corsair 3600mhz, Asus ROG Strix RX5700XT -
- Corsair Force MP600 M.2 1TB + 3TB Misc SSD, Corsair 850 PSU -
- Samsung 34"UW @ 1440P -

Permalänk
Medlem

hur skulle denna påverka luftflödet i en p180, tex. ? Jag menar, i det chassit slussas ju luften från fronten, över moderkortet och cpun och ut ovan och bakon cpun. Om då denna best placeras över cpu och moderkortet och blåser 90 grader mot luftflödet, borde det inte ställa till det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SchrimPanzer
hur skulle denna påverka luftflödet i en p180, tex. ? Jag menar, i det chassit slussas ju luften från fronten, över moderkortet och cpun och ut ovan och bakon cpun. Om då denna best placeras över cpu och moderkortet och blåser 90 grader mot luftflödet, borde det inte ställa till det?

Blir lika dant i alla lådor skulle jag tro, men den verkar ju kyla på bra.
Tänk ett bra fläktar med bättre luftflöde och en fläktkontroller

Permalänk
Slipsmannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SchrimPanzer
hur skulle denna påverka luftflödet i en p180, tex. ? Jag menar, i det chassit slussas ju luften från fronten, över moderkortet och cpun och ut ovan och bakon cpun. Om då denna best placeras över cpu och moderkortet och blåser 90 grader mot luftflödet, borde det inte ställa till det?

Jag kan säga att det kyler på som en dröm..
Ligger på typ 26-27c idle och runt 36 i load ..

http://www.pal.pp.se/~snusk/new_cpufan/DSC00698.jpg

och

http://www.pal.pp.se/~snusk/new_cpufan/oc_315.png

långt ifrån klart, men som synes så är det bra trycka i den

Visa signatur

- E-Penis: Fettokisse -
- Fractal Design R5, Ryzen 7 3700X@4.2ghz, Corsair H100 Hydro -
- Asus ROG Strix X570-F, 32Gb Corsair 3600mhz, Asus ROG Strix RX5700XT -
- Corsair Force MP600 M.2 1TB + 3TB Misc SSD, Corsair 850 PSU -
- Samsung 34"UW @ 1440P -

Permalänk
Medlem

Detta är en riktigt intressant kylare faktiskt.
Den kyler cpu:n riktigt bra, finns dock bättre, och kyler även mobo och ram vilket borde vara en klar fördel vid överklockning.
Den går även att montera vertikalt på socket 775 och slutar då precis ovanför graffet på de bilderna jag sett.
Sen så heter den väl Gemin"i"

EDIT: Här har ni ett test som jämför geminin med de andra toppkylarna:
TEST