Super Talent lanserar ssd-hårddiskar

Permalänk
Melding Plague

Super Talent lanserar ssd-hårddiskar

Tillverkaren Super Talent har lanserat inte mindre än sju stycken solid state-hårddiskar (ssd) med storlekar från 16 till 128 gigabyte. De två största modellerna kommer dessutom med 3,5-tums serialata-gränssnitt.

Läs nyheten: Super Talent lanserar ssd-hårddiskar

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

äntligen börjas det! halleluja!!

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
äntligen börjas det! halleluja!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
äntligen börjas det! halleluja!!

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
äntligen börjas det! halleluja!!

Visa signatur

Bättre grejer men mindre tid...

Permalänk
Medlem

Det låter underbart!
Men jag måste erkänna att det skrämmer mig lite, om än kanske i onödan, att diskarna "bara" klarar 100 000 återskrivningar.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dracc
Det låter underbart!
Men jag måste erkänna att det skrämmer mig lite, om än kanske i onödan, att diskarna "bara" klarar 100 000 återskrivningar.

Hmmm.... mjo, dom lär ju inte vara billiga, så man kanske får räkna på hur många timmar det är osv...

Visa signatur

Bättre grejer men mindre tid...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
äntligen börjas det! halleluja!!

Permalänk
Medlem

Lönt att skriva hur många timmar de håller. 114år?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

för mig som inte har koll alls så vore det nice att veta på ett ungefär.
ifall det är 1 år 24/7 eller 20 år...

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Hedersmedlem

från wikipedia:

Citat:

Exaggeration of MTBF

Many manufacturers seem to exaggerate the MTBF of their products (e.g. Hard Drives), in order to either sell more product or sell for a higher price. A common way that this is done is to define the MTBF as counting only those failures that occur before the expected "wear-out" time of the device. Continuing with the example of hard drives, these devices have a definite wear-out mechanism as their spindle bearings wear down, perhaps limiting the life of the drive to five or ten years (say fifty to a hundred thousand hours). But the stated MTBF is often many hundreds of thousands of hours and only considers those other failures that occur before the expected wear-out of the spindle bearings.

MTBF säger inte hur lång tid en specifik enhet kan hålla, och som det skrevs på wikipedia kan tillverkarna fuska en del med siffrorna (nu var det exemplet från mekaniska diskar visseligen).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Vad har man för tekniker för att förhindra att samma ställe skrivs för många gånger - i de här produkterna?

Permalänk

Jag vet inte om det är så för just de här, men t ex SD minnen sprider ut skrivningarna på hela minnet istället för att skriva på första lediga plats.

Permalänk
Medlem

Jo, men dessa använder ju SATA. Och jag har visserligen dålig koll på det här men är det inte OSet som hanterar adresserna?

Isf. blir det rätt jobbigt för SSD-disken att hålla reda på var adresserna verkligen sitter och skiter det sig så har man förlorat all data.

Visserligen skulle man säkert kunna göra det med en algoritm men det känns klumpigt och skulle ju innebära att man måste flytta en massa data hela tiden - känns inte riktigt hållbart.
Vilket får mig att tro att det inte finns några tekniker för att förlänga livslängden alls. Och det känns urkasst.
Hoppas garantin är täcker detta och att garantitiden är på minst tre år men egentligen minst 5 år för att det ska kännas säkert.

Hoppas jag har fel...
För dagens program och OS är väl inte direkt anpassade för att undvika att skriva på samma minne många ggr?

Permalänk
Medlem

OS bestämmer var data ska skrivas, hur fungerar det då med felkorrigering och alternativa kluster? I så fall skulle det ju bli problem om man tog en hårddisk som korrigerat sig för felaktiga kluster och stoppade in den i en ny dator.

Nog finns det något sätt som sprider ut datan alltid och den bör ju vara hårdvarustyrd. Desstuom har man ju inga problem med fragmentation på en sån här hårddisk heller då det inte finns något läshuvud som måste röra sig.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Hedersmedlem

Hundra tusen skrivningar lär ni inte komma upp i på de mesta delen av hårddisken. Det enda jag kan komma på som skulle vara lite i riskzonen är väl växlingsfilen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Hundra tusen skrivningar lär ni inte komma upp i på de mesta delen av hårddisken. Det enda jag kan komma på som skulle vara lite i riskzonen är väl växlingsfilen.

och det vill man absolut inte flytta på från en så pass snabb disk som denna.

Som alltid.. köp aldrig första utgåvan av en ny teknik och använd den i kritiska system.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Desstuom har man ju inga problem med fragmentation på en sån här hårddisk heller då det inte finns något läshuvud som måste röra sig.

Fragmentering har väl ändå inget med att läshuvudet rör sig att göra? Eller har jag missat något fundamentalt?

Växlingsfil/partition och de delar av disken som upptas av journalen kan väl komma upp i ganska stort antal skrivningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NakedApe
Fragmentering har väl ändå inget med att läshuvudet rör sig att göra? Eller har jag missat något fundamentalt?

Växlingsfil/partition och de delar av disken som upptas av journalen kan väl komma upp i ganska stort antal skrivningar.

Visst kommer du ha så kallad "fragmentation", men vad spelar det för roll på en sån här disk? Fragmentation är bara ett problem på en hårddisk med ett rörligt diskhuvud då det måste röra sig fram och tillbaka. Här är ju allting elektroniskt. Allt är "fast" och lika långt bort elektroniskt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Visst kommer du ha så kallad "fragmentation", men vad spelar det för roll på en sån här disk? Fragmentation är bara ett problem på en hårddisk med ett rörligt diskhuvud då det måste röra sig fram och tillbaka. Här är ju allting elektroniskt. Allt är "fast" och lika långt bort elektroniskt.

Det håller jag med om. Missuppfattade det som att du menade att det rörliga huvudet var orsak till fragmenteringen.