Sandisk ssd-hårddiskar för bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Sandisk ssd-hårddiskar för bärbara datorer

Tillverkaren Sandisk har tillkännagivit en ny solid state-hårddisk (ssd) för bärbara datorer med en lagringskapacitet på 32 gigabyte. Den har 2,5-tums serialata-gränssnitt och mycket imponerande specifikationer när det gäller prestanda.

Läs nyheten: Sandisk ssd-hårddiskar för bärbara datorer

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Detta låter underbart!! Hoppas de inte är allt för dyra bara. Ser verkligen fram emot att se dessa...

Btw.. Jäklar bra jobbat me nyheterna idag å igår Du måste ha skrivit hela tiden idag 13 nyheter nu. Forsätt så!

Permalänk
Medlem

Instämmer om att nyhetsflödet på swec är kanon just nu!

Ang dessa diskar, fan va gött det blir när de slår igenom stort. När 160 GB modellerna rullar in byter jag ut mina diskar direkt.

Permalänk

Visst är det såna hdds som är rekommenderade att köra vista på?

Permalänk
Medlem

Det som jag är intresserad av nu är antal skrivningar som den klarar. Det måste ju vara ett ordentligt antal så att den håller ett par år annars så är det ju inte intressant.
Men hur som helst så är det ju nice att det börjar röra på sig

Permalänk
Hedersmedlem

Men detta måste väl kosta multum. Med tanke på hur mycket tidigare flash-diskar kostat och nu påstår sandisk att de har en som knäcker alla i prestanda. Det här är inget för gemene man än så länge.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ThE)[Snowman]
Visst är det såna hdds som är rekommenderade att köra vista på?

Nej, jag tror du tänker på hybridhårddiskarna. De som hade en stor mängd flashminne men fortfarande var vanliga mekaniska diskar. Samsung hade väl äntligen lanserat dessa.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Härligt att det börjar hända lite på denna fronten. Hårddisken är ändå en relik vid det här laget, mycket mer förhistoriskt får man leta efter.. ja om man inte har kvar som floppy då

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Medlem

Den ska klara 2miljoner timmar i drift? men hur många gånger kan den läsa och skriva? det verkar vara betydligt kortare för ssd diskarna än för vanliga hårddiskarna.

Om den klarar av stå på i 5år vore det en acceptabel nivå för där ligger väll de flesta hårdiskar. Fast å andra sidan kommer väll ssd diskarna att användas främst till OS och sedan behöver man inte formatera om så ofta för dem är så jäkla snabba =).

För lagring kommer fortfarande vanliga hårdiskar att användas ett bra tag framöver.

Permalänk
Medlem

Dessa diskar har ju varit tal om de senaste åren, men de är som jävla spöken, många talar om dem, men få har sett dem.
När kommer de ut till massorna, när kan vi köpa dem på dustin, komplett, datorbutiken eller liknande butiker??
Är det någon som sett dem säljas på liknande dessa siter, kommentera gärna med en länk!!

Permalänk
Medlem

Den här verkar dessutom vara tänkt för OEM-marknaden så vi lär väl få se den om ett bra tag. Den verkar då trevlig. Bara de får upp kapaciteten 2-3ggr mer och inte ger ett allt för stort prispåslag.

Att de drar lite ström är sant, men de drar ändå inte så mycket mindre än en vanlig 5400RPM 2.5" disk. Ungefär hälften. Dvs 0,2W idle istället för 0,4W. Det lär påverka en bärbars batteritid högst marginellt. Ett snäpp mindre på ljusstyrkan ger bra mycket mer effekt ändå. Det är dock ett steg i rätt riktning. Känns svårt att förbättra något som drar 0,2W ström..

150 gånger snabbare accesstid och en ljudnivå på 0dBA däremot. WOHO!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Asså hur långe har man inte väntat på att de ska hända nått på denna fronten när de gäller HDD's. Sitter fan och biter på fingrarna här när jag läser nyheterna på Sweclockers.
Antar att alla väntar på den här utvecklingen av HDD's det är de ända som stått stilla länge nog på samma plats.

Visa signatur

Jag har en dator?

Permalänk
Medlem

Behöver inte bli så dyrt.
2-3000 kr för 20-30 gb skulle man säkert kunna få om det fanns någon konkurrens.

Och visst kommer det spara på batteritiden. 15% bättre är en siffra som någon mätte upp på sin bärbara, beror ju helt på vilken typ av bärbar man har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Behöver inte bli så dyrt.
2-3000 kr för 20-30 gb skulle man säkert kunna få om det fanns någon konkurrens.

Och visst kommer det spara på batteritiden. 15% bättre är en siffra som någon mätte upp på sin bärbara, beror ju helt på vilken typ av bärbar man har.

Det är ju fortfarande väldigt dyrt. Du får ju 160gb för strax över tusenlappen idag. Då är 3000kr för 30gb rätt dyrt tyvärr. Men å andra sidan så är all ny teknik dyr i början.

Får man verkligen 15% bättre batteritid att gå från 0.4W till 0.2W? om 0.2W är 15% så har man ju en dator som drar sådär 1-2W?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Underbart nyhetsflöde! Bra jobbat!

Synd att disken troligtvis bara kommer i OEM-segmentet - skulle helt klart hellre ha den här än min raptorpapptor som låter som ett mindre jetplan vid sökning.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Det är ju fortfarande väldigt dyrt. Du får ju 160gb för strax över tusenlappen idag. Då är 3000kr för 30gb rätt dyrt tyvärr. Men å andra sidan så är all ny teknik dyr i början.

Får man verkligen 15% bättre batteritid att gå från 0.4W till 0.2W? om 0.2W är 15% så har man ju en dator som drar sådär 1-2W?

Allt är relativt. Det är inte så mycket pengar, helt överlägsen prestanda, helt tyst osv. är värt en del för många.

Samsungs diskar som lanserades för lite drygt ett halvår eller vad det var kostade väl runt 10 000 kr?

Gör du inget på datorn?
Jobbar man med en hårddisk så drar den ofta ~2 watt medans dessa drar under 1 W. Om man sen ser till att den får jobbet gjort under antagligen mindre än halva tiden så...

Permalänk
Avstängd

Om de nu kunde släppa en för desktop datorer också!

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Allt är relativt. Det är inte så mycket pengar, helt överlägsen prestanda, helt tyst osv. är värt en del för många.

Samsungs diskar som lanserades för lite drygt ett halvår eller vad det var kostade väl runt 10 000 kr?

Gör du inget på datorn?
Jobbar man med en hårddisk så drar den ofta ~2 watt medans dessa drar under 1 W. Om man sen ser till att den får jobbet gjort under antagligen mindre än halva tiden så...

Jo jag gör rätt mycket med min dator, men mestadels av tiden gör inte hårddisken speciellt mycket. Den belastas ju bara några procent av tiden egentligen när man tänker efter. Det är ju inte så ofta man sitter och defraggar eller kopierar filer i flera timmar på en bärbar. Ofta sitter man och surfar, läser mail, skriver i word etc och då används ju hårddisken inte.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

"Ofta sitter man och surfar, läser mail, skriver i word etc och då används ju hårddisken inte."

Jo, du kommer märka skillnad med en snabb hårdisk kan jag lova dig, först måste du starta datorn (bara det går mkt snabbare) sedan att starta internet explorer och läsa in stora hemsidor där kommer du se skillnad.

Permalänk
Medlem

han syftar på strömförbrukning ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
"Ofta sitter man och surfar, läser mail, skriver i word etc och då används ju hårddisken inte."

Jo, du kommer märka skillnad med en snabb hårdisk kan jag lova dig, först måste du starta datorn (bara det går mkt snabbare) sedan att starta internet explorer och läsa in stora hemsidor där kommer du se skillnad.

Läsa in hemsidor kommer nog inte påverkas, de går väl in i minnet tror jag.

Permalänk
Medlem

Hur mäter de MTBF-värdet på en SSD-disk?? Vad jag fattat det som är det väl mer ett sätt att mäta oddsen att mekaniken felar i en hårddisk, vilket lär bli lite svårt i en SSD eftersom det ej existerar några rörliga delar.

Att säga att den fungerar i 2 miljoner timmar utan fel är ju inte heller jämförbart med en mekanisk disk. Det är ju som att jämföra hur bra däcken håller på två bilar, varav den ena står still och den andra rullar under lång tid...

Om det är så att disken klarar att konstant användas 100% med skrivningar/läsningar i 2 miljoner timmar utan fel så är jag otroligt imponerad, eftersom det motsvarar 200+ år. Inte direkt rimligt dock...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donjojo
Läsa in hemsidor kommer nog inte påverkas, de går väl in i minnet tror jag.

Jag undrar vars cookies tar vägen då när man startar om datorn?

Permalänk
Medlem

Är olika, beror på vad en sida (eller du har i browsern) har satt för livslängd på cookien. Men cookies kan man nog inte räkna som någon större disktung operation.
Däremot om man har ett par hundra megabyte i temporary internet files och går in så datorn får leta efter cachade versioner av bilder osv. kan slöa ner.
Inte säker på hur moderna webbläsare hanterar detta dock, möjligt att de är anpassade mer för bredband.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Jo jag gör rätt mycket med min dator, men mestadels av tiden gör inte hårddisken speciellt mycket. Den belastas ju bara några procent av tiden egentligen när man tänker efter. Det är ju inte så ofta man sitter och defraggar eller kopierar filer i flera timmar på en bärbar. Ofta sitter man och surfar, läser mail, skriver i word etc och då används ju hårddisken inte.

Möjligt att siffran är felaktig, har fått den i andrahand. Men eftersom laptopdiskar är så långsamma och söktiden ofta sämre så tuggar hårddisken på mer än i en stationär dator i alla fall (för mig i alla fall).

Om man räknar med att en sådan här är dubbelt så snabb (med tanke på söktiden är den antagligen snabbare i de flesta IRL situationer) och drar hälften så mycket så har man ju kvar en fjärdedel av effektåtgången under load.
0.2W är ändå även det 2.9% av effektåtgången vid idle för mig på min bärbara. Vilket skulle ge mig drygt en kvart extra i idle - inte mycket - men vid lite load kommer siffran öka en hel del. En extra timme är inte orealistiskt beroende på vad man gör. Och även utan någon nämnvärd diskaktivitet kan jag nog räkna med minst en halvtimme (värt att notera att jag pratar om en ultraportabel med stort batteri).

Hastigheten och ljudnivån är dock var och en stora fördelar och om man bortser från pålitligheten (med 100 000 skrivningar så tvekar jag) så är jag riktigt sugen på en sådan här. Värmeskillnaderna är inte försumbara heller.

GB priset är förstås riktigt högt och kan inte jämföras med en hårddisk. Men man får ju sätta det till vad man får. Finns ju många entusiaster som köper 2.5" diskar till stationära datorer enbart pga. ljudnivån t.ex. (och det är ju inte särskilt prisvärt om man ser till prestanda och utrymme).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Jag undrar vars cookies tar vägen då när man startar om datorn?

Ja men hur stora är cookies? Tar inte direkt lång tid att skriva/läsa ett par kilobyte.

Permalänk

På prylfeber så står det att den ska kosta 350 dollar i större kvantiteter vilken jag anser som framgång inom SSD!

länk: http://pryl.feber.se/feber/art/13655/25tums_solidstatedisk_fr...

Visa signatur

Signatur raderad 17/6-08

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Hur mäter de MTBF-värdet på en SSD-disk?? Vad jag fattat det som är det väl mer ett sätt att mäta oddsen att mekaniken felar i en hårddisk, vilket lär bli lite svårt i en SSD eftersom det ej existerar några rörliga delar.

Att säga att den fungerar i 2 miljoner timmar utan fel är ju inte heller jämförbart med en mekanisk disk. Det är ju som att jämföra hur bra däcken håller på två bilar, varav den ena står still och den andra rullar under lång tid...

Om det är så att disken klarar att konstant användas 100% med skrivningar/läsningar i 2 miljoner timmar utan fel så är jag otroligt imponerad, eftersom det motsvarar 200+ år. Inte direkt rimligt dock...

MTBF handlar om att mäta över stora kvantiteter om en produkts hållbarhet. Det handlar inte alls bara om hårddiskar. Så det går utmärkt att jämföra. Wikipedia har mer om det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
MTBF handlar om att mäta över stora kvantiteter om en produkts hållbarhet. Det handlar inte alls bara om hårddiskar. Så det går utmärkt att jämföra. Wikipedia har mer om det.

Var lite otydlig i en del punkter, att det inte enbart behöver handla om hårddiskar var ej vad jag menade. Dock var det hårddiskar jag talade om just nu

Så vad du säger är alltså att en uppmätt (uträknad) MTBF-tid för en SSD-disk och en vanlig hårddisk, är Direkt jämförbara?

Spontana tankar är ju bara att det borde skilja tycker jag iallafall, och inte vara helt jämförbart eftersom skrivningar och läsningar på en mekanisk hårddisk innebär just rörelser.. (Hastigheter skiljer etc etc) Alltså det känns lite som att jämföra äpplen och päron..

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem

"Mean time between failures (MTBF) is the mean (average) time between failures of a system, the reciprocal of the failure rate in the special case when the failure rate is constant."
Ja de är direkt jämförbara, MTBF-värdet alltså. Hur de går sönder och på vilket sätt etc. spelar ju ingen roll (men där kan det skilja sig).
Man har alltså en uträknad takt för fel (failure rate). Beräknas de gå sönder med en viss frekvens så spelar det ju inte någon roll vad det är för sak.
Det är som en svart låda, du bryr dig inte om vad det är för system. Du får ut ett värde och jämför det med en annan sak.

En intressant sak att läsa om MTBF och hårddiskar:

Citat:

Exaggeration of MTBF

Many manufacturers seem to exaggerate the MTBF of their products (e.g. Hard Drives), in order to either sell more product or sell for a higher price. A common way that this is done is to define the MTBF as counting only those failures that occur before the expected "wear-out" time of the device. Continuing with the example of hard drives, these devices have a definite wear-out mechanism as their spindle bearings wear down, perhaps limiting the life of the drive to five or ten years (say fifty to a hundred thousand hours). But the stated MTBF is often many hundreds of thousands of hours and only considers those other failures that occur before the expected wear-out of the spindle bearings.

http://en.wikipedia.org/wiki/MTBF#Exaggeration_of_MTBF

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
"Ofta sitter man och surfar, läser mail, skriver i word etc och då används ju hårddisken inte."

Jo, du kommer märka skillnad med en snabb hårdisk kan jag lova dig, först måste du starta datorn (bara det går mkt snabbare) sedan att starta internet explorer och läsa in stora hemsidor där kommer du se skillnad.

Vänta nu, vänta nu.... Starta internet explorer?
Vad pratar du om?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Vänta nu, vänta nu.... Starta internet explorer?
Vad pratar du om?

japp, internet explorer ligger på hårdisken, har aldrig sett det på nåt annat ställe. Så då är det oundvikligt att man måste läsa från hårdisken.