Dell först med en terabyte

Permalänk
Melding Plague

Dell först med en terabyte

Tillverkaren Dell och dotterbolaget Alienware släppte tidigare i veckan ett pressmeddelande där de säger att de blir först med att lansera persondatorer som har en hårddisk med en lagringskapacitet på 1 terabyte.

Läs nyheten: Dell först med en terabyte

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant att de större diskarna kommer nu..nästan en magisk gräns med 1 TB.
Har jag rätt i att ju större antalet plattor en Hd är skapad av, rent generellt påverkar accesstiden negativt ?

Btw: Tack för att nyheterna rullar på nu Herman, det är mycket uppskattat.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

hmm... jobbigt om den skulle börja dampa så man får formatera om den:)

lite jobbigt med så mycket lagringsutrymme. Nästan så man kommer att glömma bort vad man har där om man nu köper den:p

Visa signatur

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920

Permalänk
Avstängd

Ojoj trodde seagate och hitachi spände muskler att dom skulle vara först 2007 med Tb disk.

Edit. bra o läsa artiklen innan man öppnar mun, det va visst Hitachi som blev först.

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Aldrig några problem att fylla hdiskar, min senaste 3 veckor gamla 500GB..är nästan full..dax för en till tror jag.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Najs. 1 sån så har man löst problemet i sin HTPC. Dom är ganska dyra nu men kommer att gå ner i pris.
Hitachi har jag haft förtroende för ett ganska bra tag nu.

Permalänk
Medlem

Känns lite läskigt att ha en sån faktiskt. Om den skulle rasa förlorar man ju otroliga mängder data, om jag hade skaffat några sådana hade jag körd RAID 5 på dom.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Jag gillar Seagates idé med att ha så få plattor som möjligt bättre faktiskt.

Permalänk
Medlem

fast det är ju en HDD på 1.2T man vill ha, så att den är 1TB formaterad

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Hoppas dell inte gjort en sådan till C disk. Havererar den är det inte roligt.

Imponerande lagringskapacitet dock.

Permalänk
Medlem

Alltid när jag läser om sådant kommer jag ihåg MIN första dator back in the day (98 eller nåt)... som hade hela 17 GB. Och jag satt och tänkte "hur ska jag NÅNSIN lyckas fylla denhär??"

Bara som en kommentar till tidigare inlägg så tycker jag att man så småningom borde börja inse att man helt enkelt inte kan ha för mycket utrymme Jag har nu nästan en TB totalt och också det är påtok för lite Jag menar... bara en fotosession med min Nikon 200D lägger till 1-2 gb! Så nog fylls det där utrymmet snabbt!

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Medlem

Hehe, men du slösar nog med bilderna tror jag och har en ovanligt bra kamera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Intressant att de större diskarna kommer nu..nästan en magisk gräns med 1 TB.
Har jag rätt i att ju större antalet plattor en Hd är skapad av, rent generellt påverkar accesstiden negativt ?

Btw: Tack för att nyheterna rullar på nu Herman, det är mycket uppskattat.

Antalet plattor påverkar egentligen inte accesstiden, men i detta fall blir det ändå den effekten.

Har du lika mycket lagrinsutrymme på färre plattor så har man en högre täthet. En högre täthet ger en snabbare hårddisk. Så 1TB på 4 plattor är lika snabbt som 500GB på 2 plattor. Däremot är ju 1TB på 4 plattor långsammare än 1TB på 2 plattor. Hoppas ni förstår vad jag menar!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Hehe, men du slösar nog med bilderna tror jag och har en ovanligt bra kamera

Det är för mej inga problem att fylla ett en gigs minneskort på till exempel en bandymatch med min nikon d80. dom är ju på 10 mpix, vilket jag har för mej att d200 är också.. skulle va najs me en sån hårddisk!

Permalänk
Medlem

Ju fler skivor desto större blir risken är något skiter sig. En disk med fem skivor är inte lika driftsäker som en med en skiva.

Komplett säljer diskar på 500 GB för strax över 1100:- nu. Det är riktigt billigt... Denna disken kommer nog kosta runt 4000:-.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Köper hällre 2 500GB hdds, både billigare och säkrare

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pritect
Det är för mej inga problem att fylla ett en gigs minneskort på till exempel en bandymatch med min nikon d80. dom är ju på 10 mpix, vilket jag har för mej att d200 är också.. skulle va najs me en sån hårddisk!

Hehe, men framkallar du dom i det 10mpix formatet också? Skärmen klarar väll inte mer än max runt 2mpix så det är lite onödigt å göra stora 10mb bilder som bara tar utrymme och tid att redigera.. men men, gör som du vill

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Köper hällre 2 500GB hdds, både billigare och säkrare

Det säger du idag ja... men vänta ett år eller nått så ska du få se

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Annat var det när de spräckte 1GB gränsen hehe Har själv strax över 900GB i datorn nu och de är fylld, dock inte C: men där lagrar man ju inget. Köper nog hellre ett par Seagate 750GB när de går ner i pris. Seagate är som Volvo Amazon. (när chassit har rostat av så fortsätter den att rulla/snurra)

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Jag är lite udda antar jag, men jag klarar mig hyfsat på 160GB...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Jag är lite udda antar jag, men jag klarar mig hyfsat på 160GB...

Uschh.. det räker ju inte ens till bildarkivet

Permalänk
Avstängd

Hur många av er som är så emot antalet plattor och diverse variabler för diskkrascher har backup på er nuvarande data?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pritect
inte e dom 10 mb, 2-3 mb e dom på..

Tar man bilder med min Pentax K10D i DNG-format ligger varje bild på runt 16 megabyte! Så det är inte så ansträngande att plåta några gigabyte i veckan.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Hur många av er som är så emot antalet plattor och diverse variabler för diskkrascher har backup på er nuvarande data?

Vad ska man med backup till när man har 100/100 inom kort...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
Tar man bilder med min Pentax K10D i DNG-format ligger varje bild på runt 16 megabyte! Så det är inte så ansträngande att plåta några gigabyte i veckan.

Jo de e sant, jag fotar i jpg..

Permalänk

Med min JPG kamera i 7mpix så tar bilderna iaf 5mb+ ... men nu så räcker det ju med att använda sig av 4mpix för man skriver ju inte ut bilder i A2

Tycker diskutionen har kommit lite ur spår kanske