Permalänk

Lite frågor om css.

Hejsan !

Till och börja med undrar jag om det går med css hjälp att få från en färg till en annan som flyter ut om ni förstår. Har lagt upp en länk till en bild så som jag menar fast då med hjälp av css?

Http://www.forcevision.se/bak.jpg

Mvh Forcevision

Permalänk
Medlem

Nej, du kan inte göra gradienter med css. Detta är en av de absolut största "bristerna" med css. Hade det funnits så hade vi klarat oss med en hel del mindre grafik på webben.

Såå, sånt där gör du med fördel mha en 1px hög bild som upprepas på höjden. (eller 1px bred som upprepas på bredden)

Permalänk

Okej men om jag gör 1px hög och vi säger 300px bred kan det bli en bra bild då?
Så som den ovan fast bättre kvalitepå bilden ?

Permalänk

Använd en bild istället. Gör du en bra och liten bild kan du använda den mycket bättre än all den koden du skriver i CSS (Jag har inte vaknat.)

Permalänk
Hedersmedlem

Bilden du visar bara upprepar sig i höjdled hela tiden. Har du en bild som ser likadan ut fast bara är 1 pixel hög och sen lägger 100 sådana ovanpå varandra så kommer det se exakt likadant ut och storleken (antal byte) kommer bli mycket mindre. CSS fixar upprepningen, allt du behöver göra är en bild som är en pixel hög. Bildkvalitén kommer inte bli lidande.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Här har du ett fint program för att skapa gradienter! http://prexa.nu/program_gradient.asp

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
Detta är en av de absolut största "bristerna" med css.

Hur kan du säga det!
vill du ha längre laddningstider och mer kod, för det är exakt det som det kommer att bli.

En av de större bristerna är ex. att man inte kan kombinera % med px osv.

tänk om man kunde göra på detta sett:
.ruta{width:50%-1px;}

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk

Okej !
Men jag gjorde en bild som är 1px hög och 300px bred men det blev samma resultat som bilden jag skickade med ovan !
Om man då sätter denna på upprepning neråt.
Eller missförstår jag er om hur bilden skall vara ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunkBurk
tänk om man kunde göra på detta sett:
.ruta{width:50%-1px;}

Vore underbart!

Visa signatur

Google is my friend!
Domännamnet widgets.se SÄLJES (widgets.se) Stor utvecklingspotential! Frösakull Haverdals GK

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunkBurk
Hur kan du säga det!
vill du ha längre laddningstider och mer kod, för det är exakt det som det kommer att bli.

En av de större bristerna är ex. att man inte kan kombinera % med px osv.

tänk om man kunde göra på detta sett:
.ruta{width:50%-1px;}

Varför skulle det bli längre laddningstider med

background-color: gradient(#fff, #000);

?

Det är ju då webbläsaren som tolkar CSS:en och skapar gradienten.

I dagsläget blir det däremot längre laddningstid eftersom att man måste använda sig av en bild som måste laddas och sedan repeteras (vilket inte blir helt bra).

Angående procent minus pixlar, det vore ganska nice. Men skulle bli konstigt i vissa lägen.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
...
I dagsläget blir det däremot längre laddningstid eftersom att man måste använda sig av en bild som måste laddas och sedan repeteras (vilket inte blir helt bra)

ever heard of Cache?

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunkBurk
ever heard of Cache?

Visst har jag det, men detta applicerar inte första gången man går in på en sida. Jag ser dock fortfarande inte varför gradients i CSS skulle öka laddningstiderna.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Tvärt om så skulle ju CSS-gradients minska laddningstiderna, föra över 39 bytes med ett kommando eller hur många bytes som helst med HTML/CSS eller bilder... säger ju sig självt?

edit
CSS-filer kan dessutom sparas i cachen, så även om du räknar med cache:ing så blir bandbreddsvinsten större med ett CSS-kommando för gradients.

Permalänk
Medlem

Men det är ju inte en av de största bristerna. Som sagt så är det en mycket större brist att man inte kan kombinera olika enheter...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Men det är ju inte en av de största bristerna. Som sagt så är det en mycket större brist att man inte kan kombinera olika enheter...

Visst, men det är ändå en ganska stor brist. Det skulle dock inte ge längre laddningstider som sunkBurk hävdade.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Hejsan igen.
Roligt att man kan starta lite diskution har inget imot detta hoppas bara ni inte glömde av min fråga ovan !

Men jag gjorde en bild som är 1px hög och 300px bred men det blev samma resultat som bilden jag skickade med ovan !
Om man då sätter denna på upprepning neråt.
Eller missförstår jag er om hur bilden skall vara ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Hejsan igen.
Roligt att man kan starta lite diskution har inget imot detta hoppas bara ni inte glömde av min fråga ovan !

Men jag gjorde en bild som är 1px hög och 300px bred men det blev samma resultat som bilden jag skickade med ovan !
Om man då sätter denna på upprepning neråt.
Eller missförstår jag er om hur bilden skall vara ?

Det är helt rätt. Du skapar en bild som är 1px hög och 300px bred och skriver in detta i div:en du vill ha den i:
background-image:url('bild.jpg');
background-repeat: repeat-y;

mvh

edit: Vill bara påpeka att det inte är omöjligt att skapa gradienter med CSS. Det grävs bara väldigt många rutor ;>

Visa signatur

Doubleint.com - Webben har aldrig varit enklare.

Timesharing.se - En liten tjänst som löser ett stort problem.

Permalänk

Okej men det är så jag har gjort i photoshop men då blev resultatet som ovan. Och det är ju inte snyggt.

Permalänk
Medlem

Men det är så en gradient från #000 till #00F ser ut, det kan man inte komma från. Du får ändra färgerna i photoshop tills du är nöjd. Mitt tips är att börja med en 300*300, fixa gradienten så att du är nöjd och sedan dra ner den till 1*300 (canvas size, inte image size).

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk

Tack för alla svaren på den frågan.

Nu en annan fråga.
Har en knapp för att logga in på min sida men jag skulle vilja ha en svart border runt knappen men det vägrar komma fram varför. Så här ser knappen ut i mitt php dokument:

echo "\t" . '<input type="submit" name="submit" class="knapp" value="Access" /></p>' . "\n";

Sedan har jag en css mall då som ser ut som följande:

.knapp {background-color:#E86807; font-family:Verdana; height: 20px; width: 80px; border: 1px soild #000000; font-size: 12px; font-weight: bold;}

Men det vägarar komma fram en border. Vad har jag gjort för fel ?

Permalänk
Medlem

Prova skriva solid istället för soild...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
*host* http://www.designdetector.com/demos/css-gradients-demo-1.php

Hehe, kikade lite där...
Tror det är lite lättare med en bild om jag ska vara helt ärlig

Permalänk

He he darkmoon: Du hade rätt stavat fel där skit också. Men tackar för hjälpen !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
*host* http://www.designdetector.com/demos/css-gradients-demo-1.php

Visst är det enklare. Ville bara presentera alternativ jag såg när jag googlade lite på topicet

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunkBurk
Hur kan du säga det!
vill du ha längre laddningstider och mer kod, för det är exakt det som det kommer att bli.

En av de större bristerna är ex. att man inte kan kombinera % med px osv.

tänk om man kunde göra på detta sett:
.ruta{width:50%-1px;}

Åh, den här tråden har jag inte kollat in på ett tag.

Vadå, om du inte redan har blivit övertalad av de andra så måste jag nästan tro att du inte tänkte igenom det där.

Hur många siter har inte en gradient? Jag menar, tänk om man inte kunde sätta bakgrundsfärger på element, då skulle man behöva bakgrunden på 1px som man fick upprepa i all oändlighet. Att tillåta en två-stegs gradient skulle ta bort extremt mycket grafik från webben. Man kanske kan få bort typ 30% (kanske det dubbla, jag orkar inte göra en analys) av all designgrafik.

Naturligtvis vore ditt förslag också en jävligt skön grej, men jag favoriserade absolut inte detta över något annat, utan jag sa att det är en av de största bristerna (tillsammans med kanske 50 andra).

Din grej går förövrigt att lösa galant med negativa marginaler, sånt gör jag ofta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
Din grej går förövrigt att lösa galant med negativa marginaler, sånt gör jag ofta. [/B]

Själv har jag stött på problem där detta inte räcker... så det löser inte allt, men ofta funkar det.

Permalänk

har ett litet annat problem nu med php mysql databas.
Vad menar den med detta fel medelandet:

Warning: mysql_fetch_assoc(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /home/forcevis/public_html/test.php on line 14

Och här är filen som innehåller tabellen som felet kommer ifrån

<title>Namnlöst dokument</title> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"> </head> <body> <?php //ansluter till databasen. $conn = mysql_connect("localhost","användarnamn","lösen") or die("Kunde inte connecta till databasen"); mysql_select_db("databas namn") or die("Kunde inte hitta den angivna databasen"); $get = mysql_query("SELECT * FROM login ORDER BY uid DESC"); while($row = mysql_fetch_assoc($get)) { //skriver ut användarnamn och lösenord. echo $row['username'] . "<br/>"; echo $row['password'] . "<br/>"; //id = id för användaren ovan. Skapar en länk med de id:t. echo "<a href=\"?delete=yes&id="; echo $row['uid']; echo "\">Ta bort</a><br/><br/>"; } //trycker man på länken kommer man sedan in här, och har då med sig id-nummret för den användaren man ville ta bort. if(isset($_GET['delete']) && ($_GET['delete'] == "yes")) { mysql_query("DELETE FROM login WHERE uid ='".$_GET['id']."'"); } mysql_close($conn); //stänger förbindelsen med databasen. ?> </body> </html>

Vad är felet ?

Permalänk
Medlem

något går snett här:

$get = mysql_query("SELECT * FROM login ORDER BY uid DESC");

Byt ut raden mot detta så får du veta vad som är fel:

$get = mysql_query("SELECT * FROM login ORDER BY uid DESC") or die(mysql_error());

/Nåt blir fel i mySQL så att den returnerar -1/false istället för en resurs...)