Permalänk
Medlem

VIA korten, vilket är bra?

Hej

Om 2 veckor får jag bilen och vill då "slänga in" en dator i den.

Har länge kollat runt på alla VIA kort och försökt förstå mig på vad som är "bra och dåligt"

Men det är rätt svårt.

Jag vill iaf ha ett 17x17 kort, 12x12 känns överskattat.

Jag antar att C7 processorn är den bästa i klassen, men som sagt, antar bara.

Är det så att "dyrast är bäst" när det gäller VIA kort?

Musik och GPS är det kortet ska göra, inte mer än så då det verkar som att kolla på dvd filmer inte är att tala om på ett sådant kort, har jag rätt?

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk
Medlem

Om musik och gps är allt som krävs, kan du välja antagligen* vilken som helst av dem, men vill du se film så fungerar M10000 bra div-x i upplösningar okej för 17", och enligt tester klarar den även dvd-filmer. (har inte testat själv)

Jag använde den som skrivbordsdator en 4-5 månader, innan jag moddade om den till att gå fläktlöst som server. Grymt nöjd än så länge.

De utan ddr-minne hade** märkbara problem med nästan all film, pga att integrerade grafikkortet får bandbreddsproblem.

M10000 är iofl ganska gammal, och har cle 266 grafikkretsar. De nyare CN400 och CN700 klarar antagligen mer.

Googla på EPIA review performance (hö, hö! performance, hö! hö!

Men de är lämpliga i bilar och även till arbetsdator om man vill spara pengar, snittförbrukning runt 30 watt verkar inte orimligt, och bil-el är nog bra mycket dyrare än den man får från väggutagen.

Sen finns det ju mini-itx med pentium mobile oxå, det är antagligen mer processorkräm och säkert några watt mer dyr, och de verkar toppen för linux på pappret. (fasen, nu blev jag sugen) hur den klarar film vet jag inte.

Via har bra linuxdrivruter oxå, men de lämnar inte ut specifikationer på mpeg-acceleringen. (bleh!)

- J -

*har inte kollat att alla har ljudkort
** De är riktigt gamla (2001/2002) och verkar inte finnas kvar på webhallen.com längre.

Visa signatur

- J -

Permalänk

jag kör med ett ml800 (c3) funkar hur fint som hellst att kolla på film. kör med 512 ram och grafiken tar 64MiB av ramet. så det blir 448MiB över vilket räcker.
visst det går inte så snabbt, men ska man inte spela så duger det utmärkt.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Om du vill slippa koppla på nätagg (om man kan kalla det så) finns det några modeller som även har den funktionen integrerad på moderkortet.

är i.o.f.s så små att det knappast är en fråga om utrymme, mer en smak- och prisfråga. Vad jag minns spänningsstabiliserar de inte, så den komponenten behöver du oavsett vilken lösning du väljer.

- J -

Visa signatur

- J -

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Det blir denna tror jag:

VIA EPIA-EN12000EG
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321551

Och ett DC-DC nätagg för bilbruk, 7 tums touchscreen, en 40gb hdd som ligger och skräpar samt 512 mb ram. 512 i ram torde räcka va? Om jag bootar tex RoadRunner direct och inte bootar explorer och liknande.

Tydligen kan man kolla på DVD-Filmer nu, återigen då, räcker 512 i ram till detta?

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ddaarruuddee
512 i ram torde räcka va?[/B]

Det beror ju på vilka, applikationer du ska köra samtidigt. Ska du bara titta på film och lyssna på musik, räcker ju mythtv, och då ska 256mb räcka bra enligt deras dokumentation (rubrik "Memory")

- J -

Visa signatur

- J -