Sandisk ssd-hårddiskar för bärbara datorer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
japp, internet explorer ligger på hårdisken, har aldrig sett det på nåt annat ställe. Så då är det oundvikligt att man måste läsa från hårdisken.

skulle tro han menar www.mozilla.com

Visa signatur

Abit ab9pro | Antec P180B | Antec Phantom 500w | Corsair XMS2 DDR2 1024MB | Intel Core 2 Duo E6600 | Scythe Ninja | Seagate 320GB SATA II | Powercolor X1950XT

Playstation 3 - PSN: Lunka

Permalänk
Medlem

Köp SSD nu!?

SSD-diskarna kommer att lanseras som OEM som jag har uppfattat det. Vi konsumenter kan alltså bara komma åt en genom att exempelvis köpa en laptopp med en sådan i?

Jag tänker mig dock, förhoppningsvis, att det skulle kunna bli som med Windows OEM verisioner - dvs man köper disken tillsammans med någon annan komponent i butiken?

Har letat överallt på nätet om man kan köpa SSD-diskar någonstans i världen.

För oss konsumenter finns det faktiskt redan. Det finns i 4, 8, 16GB. Jag finner bara med IDE interface (PATA) tyvärr.
4GB är för lite och 16GB är just nu för dyrt enligt min åsikt.
Följande:

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

8GB kan inhandlas för:

2770kr i USA på:
<http://flashmemory-store.stores.yahoo.net/ qmemory-flash-...>

3140kr i Tyskland på:
<http://www.mindfactory.de/cgi-bin/MindStore.storefront/DE/Pro...>

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

Jag tror att man får betala Importskatt från USA, så frågan är vilket köp som egentligen är billigast med frakt och allt?

Någon som vet?

Det känns dock fel att köpa PATA i dessa SATA-tider, men PATAs "UDMA 4" ger 60mb/sek vilket i runda slängar, vad jag har förstått, är vad en hårdisk jobbar i. Enda gången SATA har fördel är när chache-minnet används och hur mycket detta avgör vet jag ej?

Någon som vet???

------------------------------------------------------------------------------------------
Det enda som talar emot ett inköp på ovanstående länkar är enligt min
mening:
------------------------------------------------------------------------------------------
Innan sommaren finns troligtvis Sandisk's 32GB:are som OEM, och kan,
om mina önskningar går i uppfyllelse,
köpas tillsammans med någon trivial komponent för 4100kr.
------------------------------------------------------------------------------------------

SLUTSATS: Vänta gissningsvis ett ½-år och få 32GB i stället för 8GB för nästan samma pris.

Eller törs du inte vänta och nöjer dig med 8GB IDE.

FRÅGAN ÄR: Hur länge får man som konsument vänta?
Och: Försämrar IDE verkligen prestandarden?

/ny kille här på sweclockers

Permalänk
Hedersmedlem

De där flash SSD-diskarna verkar ju köra på rätt slöa flashminnen, antar jag. Den från tyska butiken hade inte imponerande prestanda (man kommer inte utan med accesstiden om läs och skriv är alldeles för lågt).

Att köpa windows OEM med en annan hårdvara är helt och hållet microsofts påhitt för deras licensvilkor. Det tankesättet kan du inte föra över till andra saker bara för att det står OEM.
Så nej, jag du lär nog inte se sådant här i butik förutom innuti färdiga laptops.

Och PATA är inte något speciellt sämre för sådant här, bara det att om man har en laptop med SATA-gränssnitt för sin hårddisk så är det ju kört.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

OEM

du syftar på "Typical 8MB/sec. in PIO Mode 4" när du menar slött flashminne?

jo, 8MB/sek är ju inte toppen.

som jag förstått det kommer SanDisk's ligga på 60MB/sek, vilket är en ytterligare anledning att vänta?

Men du menar att det inte kommer gå att köpa SanDisk-en separat?

Permalänk
Medlem

Bra att Sandisk visar vart skåpet skall stå.

Den prestandan kör över allt på marknaden. Längtar till den dagen man har sådan i burken. Mina Raptors är helt ok men de kommer inte ha en chans mot dessa...

Permalänk
Medlem

någon som vet om sandiskarna är släppta?