Produkttest: MSI P6N SLI Platinum

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: MSI P6N SLI Platinum

Nu är det dags att se närmare på ett sockel 775-moderkort som heter MSI P6N SLI Platinum. Kortet använder styrkretsen Nforce 650I SLI och skall vara en billigare lösning än Nforce 680I SLI, men trots detta uppmätte vi ungefär samma prestanda i testerna. När det gäller överklockning fick vi mycket varierande resultat, vilket sannolikt har sina förklaringar.

Läs produkttestet: MSI P6N SLI Platinum

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat Sweclockers!

Intressant med ett test på detta eftersom det är ett alternativ till problemkortet P5N-E SLI.

Verkar ju funka fint som en budgetlösning tillsammans med E4300.

Permalänk
Medlem

Fin recension!
vad var den högsta FSB ni kunde uppnå? ska bli intressant och se hur pass mycket klater det blir med detta kort (med tanka på hur P5N-E hade det i början)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Fin recension!
vad var den högsta FSB ni kunde uppnå? ska bli intressant och se hur pass mycket klater det blir med detta kort (med tanka på hur P5N-E hade det i början)

Det var runt 390 det blev stopp, vilket förstås är ett problem när man har lägre multipel. E4300 blev t.ex. 9 x 389,5 MHz, att sänka multipeln gav inte högre busshastighet för den modellen. Borde gå att lösa med bättre bios-version tycker man, men självklart återstår det att se.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett bevis på att nforce är fel till core2duo.
Jämför man sedan strömförbrukningen så blir det ytterligare en spik i kistan.
50W mer i idle än vad i965 förbrukar är inget man kan ignorera.
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2946&p=9

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

YES, ett SLI kort som klarar av 2 PCI kort efter att man stoppat i 2st GF8800GTX (Behöves för X-fi Fatal1ty FPS & Ageia PhysX)

Permalänk
Medlem

Hade en K9N SLI platinum innan, jag upgraderade till ett p5n-e sli och en e6400 satt och funderade på detta kort men eftersom jag inte kunde hitta den på svensk marknad sket jag i det och skaffade en p5n-e sli istället för det kändes att dom var mest lika varandra och klockade bra. Vad jag tyckte var skillnaden dock är att *P9N har 7.1 surround ljud istället för 5.1 p5n-e sli har, samnt att *P6N har mycke mer fanze kylning vilket jag antar gör att den klockar bättre. Och då kortet har en pci plats över den undre pci-e platsen gör att man får plats med en extra pci komponent från skillnad till p5n-e sli.

Skulle detta kort varit inne samntidigt med p5n-e sli hade jag nog köpt det, men ångrar inte mitt köp av p5n-e sli.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Hade en K9N SLI platinum innan, jag upgraderade till ett p5n-e sli och en e6400 satt och funderade på detta kort men eftersom jag inte kunde hitta den på svensk marknad sket jag i det och skaffade en p5n-e sli istället för det kändes att dom var mest lika varandra och klockade bra. Vad jag tyckte var skillnaden dock är att K9N har 7.1 surround ljud istället för 5.1 p5n-e sli har, samnt att K6N har mycke mer fanze kylning vilket jag antar gör att den klockar bättre. Och då kortet har en pci plats över den undre pci-e platsen gör att man får plats med en extra pci komponent från skillnad till p5n-e sli.

Skulle detta kort varit inne samntidigt med p5n-e sli hade jag nog köpt det, men ångrar inte mitt köp av p5n-e sli.

Jag ångrar inte heller mitt köp av p5n-e sli, även om det inneburit lite problem. Oavsett vilket Nforce 650I SLI-moderkort man köper får man dras med lite problem. Men de flesta av de här problemen kommer att lösas på sikt med allt bättre bios och stöd för annan hårdvara (cpu, ram). Vad jag har läst har i965 haft en del problem till en början, men kanske inte i samma omfattning.

Permalänk
Medlem

Håller med när det gäller BIOS uppdatering

"Citat"
"En sak vi blev riktigt besvikna över under testet på MSI P6N SLI Platinum var att det inte var speciellt lätt att uppdatera till senaste bios-versionen. Först testade vi med att uppdatera via internet (senaste versionen av programmet som hämtar uppdateringar), men programmet hittade inte den senaste bios-versionen till moderkortet. Därefter hämtade vi själva bios-filen och ett annat uppdateringsprogram som medföljde filen (för manuell uppdatering).

Själva instruktionerna som medföjde var svårbegripliga och genom att testa oss fram fick vi det att fungera. När man har använt liknande program länge kanske man kan göra så, men det ger ett mycket dåligt intryck när man använder felaktiga programnamn och bifogar en standardfil hur man uppdaterar moderkort med olika typer av bios. Här måste användaren själv klura ut vilket sätt som skall användas och att man skall byta ut programnamnet. "

Jag håller med er helt å hållet. Att uppdatera en BIOS på en MSI bräda är hemsk.
Själv har jag dåliga erfarenheter utav det just när det gäller MSI moderkort. Instruktioner som följer med fungerar inte och program fungerar inte heller.
Jag har själv suttit och trixat för att kunna uppdatra BIOS.
Har skrivit om det på Kompletts hemsida som omdöme om MSI moderkort.
Har haft flera moderkort allt från AM2 och Intel och dom är likadana allihopa.
Det handlar inte bara om BIOS uppdatering utan även om man skall installera Windows på en Sata disk. Funkar inte utan Diskett och den följer inte med. Lite irriterande missar som man störs sig.
Just på pga så överveger jag att ibland köpa ett annat märkt för att slippa krångliheter.

Permalänk
Medlem

Re: Håller med när det gäller BIOS uppdatering

Biosuppdatering är kritisk funktion, det kan bli helt fel. Men å andra sidan då man köper ett Asus P5N-SLI kan man ha oturen att inte datorn startare eller att datorn "hänger" sig i bios vilket går att se som ännu mer alvarligt fel. Vem vågar uppdatera bios då datorn inte äns är stabil vid uppstart. Då har man inte tillgång till Internet om man inte har en extradator till hands. Och manualen till Asus P5N-SLI säger inget om hur man ska gå till väga och komplett påstår att kortet är "pålitligt" i sina reklamutskick. Det är förvånansvärt att vi fortfarande dras med samma problem som under kt133a-tiden.

Permalänk

själv har jag bara haft en massa problem med nforcemoderkort. satsa på annat är mitt tips..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sanosuke555
själv har jag bara haft en massa problem med nforcemoderkort. satsa på annat är mitt tips..

Är tekniken ny får man stå ut med lite problem, det går att lösa dem. Är man nybörjare bör man dock köra mer beprövad hårdvara.

Permalänk

Jag hittar inte det här moderkortet någonstans. Varken på datorbutiken, komplett eller dustin.

Var kan jag köpa detta någonstans?

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Jag hittar inte det här moderkortet någonstans. Varken på datorbutiken, komplett eller dustin.

Var kan jag köpa detta någonstans?

Bara använda de vanliga söktjänsterna som finns på nätet.
http://www.buggy.nu/index.php?a=search&q=MSI+P6N+SLI+Platinum
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=147301
http://se.pricerunner.com/computing/components/motherboards/8...
http://www.kelkoo.se/b/a/ss_MSI_SLI_P6N_Platinum.html
Nu har jag försökt vara opartisk, men det finns fler.

Permalänk
Medlem

Citat från testet:"vilket visar att även Nforce 650I SLI-kretsar verkar ha problem med att ändra frekvensen för processorer med fyra kärnor."

Är det bara jag som menar att problemen med fyra kärnor ligger i spänningsregulatorerna på moderkorten som inte klarar att ge jämn och fin kräm ut till de effekthungriga kärnorna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Är det bara jag som menar att problemen med fyra kärnor ligger i spänningsregulatorerna på moderkorten som inte klarar att ge jämn och fin kräm ut till de effekthungriga kärnorna?

jo min tanke var den samma... särskilt då det blir ganska fina vdropps på mitt P5N-E SLI och då kör jag en E6600 på nästan stock vcore...

Permalänk
Medlem

Re: Håller med när det gäller BIOS uppdatering

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Jag håller med er helt å hållet. Att uppdatera en BIOS på en MSI bräda är hemsk.

Oj oj det är verkligen hemskt! Hade testat med msi update via windows Haha! dom måste skämta! vilket fijasko skiten hängde sig hela tiden var så jävla orlolig hel jäkla tiden!!! *svordommarna är menade* Sedan var det ett flash program dom själva rekomenderade som jag bootade med och det måste varit det mest nervpirrande tjafs jag varit med om när det låg och ladda in den nya biosen... Sen står det Completeted eller nåt.... MEN SÅ FÖRDÄRVAT ÄR DET SAMMA JÄVLA BIOS ÄNDÅ KVAR! På msi's forum fanns det dock en super moderator som gjorde en egen .iso boot åt mig, big boss eller nåt hette han jag brände ut skiten på en dvd och den boota med skiten helt automatiskt och det funkade.

Kommer aldrig updatera en bios igen om jag inte måste...

Permalänk
Medlem

Jag kan inte säga annat än att jag skulle vilja ha detta moderkortet men det känns som om jag inte riktigt vågar med tanke på alla nackdelarna och så.
Visserligen så är det ett budgetkort men jag lägger hellre till en del pengar och köpte ett moderkort som jag är säker på att det komer att prestera bra

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem

Jo, då jag anser att P5N-E är ett bättre alternativ (om man kan leva med 5.1 ljud), lite bättre kylning på NB och det är ett supermobo (enligt min mening iaf)

Permalänk
Medlem

Re: Re: Håller med när det gäller BIOS uppdatering

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Oj oj det är verkligen hemskt! Hade testat med msi update via windows Haha! dom måste skämta! vilket fijasko skiten hängde sig hela tiden var så jävla orlolig hel jäkla tiden!!! *svordommarna är menade* Sedan var det ett flash program dom själva rekomenderade som jag bootade med och det måste varit det mest nervpirrande tjafs jag varit med om när det låg och ladda in den nya biosen... Sen står det Completeted eller nåt.... MEN SÅ FÖRDÄRVAT ÄR DET SAMMA JÄVLA BIOS ÄNDÅ KVAR! På msi's forum fanns det dock en super moderator som gjorde en egen .iso boot åt mig, big boss eller nåt hette han jag brände ut skiten på en dvd och den boota med skiten helt automatiskt och det funkade.

Kommer aldrig updatera en bios igen om jag inte måste...

Man ska inte uppdatera BIOS om man inte måste...
Inget man gör för nöjes skull om man säger så.

Permalänk

*citat* Man ska inte uppdatera BIOS om man inte måste...
Inget man gör för nöjes skull om man säger så.

Är det ett måste att uppdatera BIOS om man inte hade tänkt att klocka för mycket kanske bara 0,5- 0,8 GHz? eller funkar inte kortet överhuvudtaget om man inte uppdatera. . ? var snälla att svara. .

mvh:André

Visa signatur

Asus P5B, P965, Socket-775, ATX, GbLAN, 6xSATAII, PCI-Ex16, Intel Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, XFX GeForce 8800GTS 320MB, 2X Samsung SpinPoint 250GB, RAM Corsair Value 5300 2X 1024MB