D-Link inför 11 års garanti på 802.11n-produkter

Permalänk
Medlem

Dagens garanti var två år enligt artikeln. Hur många tror ni ens tänker tanken att lämna in en router på garantin när den är över två år gammal?

Antagligen så lär de få fler att köpa deras produkter pga. garantin än folk som utnyttjar den.

Sen dör inte routers särskilt ofta. Har den levt i över två år så lever den nog tills någon råkar köra över den med en monstertruck.
Om den inte likt dlinks tidigare produkter lidigt av värmeproblem osv. men detta får man ju anta att de fixat.

Permalänk
Medlem

Jag vet att många har haft problem med D-Link så det tänker jag inte ifrågasätta, kanske bara jag som har haft tur. Jag har haft två stycken D-Link produkter genom åren. Först en 614+ som jag körde trådlöst via, den hade dock en begränsad throughput på ca 10-11Mbit så när jag uppgraderade till 100/100Mbit hemma några år senare så införskaffade jag en DGL-4300 som har fungerat utmärkt sedan dess.

Delvis en bra PR-grejj och delvis verkar tron på deras prylar ha ökat, i vilket fall som helst inget som är negativt för oss konsumenter. Med lite tur drar de med sig fler tillverkare genom att göra detta.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Avstängd

Trots min långa "hatpost" så finns det givetvis produkter från D-Link som fungerar, tveklöst. Det finns säkert massor med människor som även inte märker av att deras prylar kanske inte fungerar i alla lägen heller, inget fel i det.
Jag är inte en sådan människa

Vad gäller routrar så har jag ännu inte hittat någon under 1000 skr som jag skulle vilja äga och använda. Det lägsta jag skulle vilja ha är något i stil med zyxels zywall 5 eller högre, men den kostar 3000-4000 någonstans.

Ett billigare alternativ som jag numera kör med är att köra någon linux/unix-baserad router. Coyote firewall floppy edition är lysande. Den kräver varken cdrom eller hårddisk utan hela routern får plats på en diskett. Ett alternativ är att köra monowall från ett usbminne. Båda dessa funkar fint på nästan vilken burk som helst. Coyoten klarade vid ett hastigt test att routa i 100 mbit halv duplex på en P2-233. Troligen pallar den även full duplex, men jag testade inte vid tillfället. Min uppfattning är att monowall (baserad på freebsd) kräver lite mer cpukraft. Jag kör min på en celeron 1.8 och den kan i topparna gå upp till 20% belastning på en BBB 10/100. Hela maskinen drar då cirka 30 watt vilket är något i överkant tycker jag. Håller på att leta efter någon äldre p3-733 eller liknande. Coyoten klarar sig på 12 MB minne och monowall tror jag vill ha 64 MB.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Dagens?

Njah, du var nog inte så dum, det ligger nog mer i din natur att köpa D-Link-produkter, inget att skämmas för.

Vilka routrar är egentligen mest stabila? Givetvis är ju linksys och liknande att föredra, men det som säljs är ju ofta budgetmodeller.
Något bra förslag på trådlösa routrar runt tusenlappen? (Ja, "budgetmodell" alá företag, men knappast för vanligt hemanvändande).

Den belkin jag har nu fungerar väl O-K, men den verkar inte alls klara av att öppna upp portar automatiskt. Som det är nu har ena datorn alla portar öppna (kör mjukvarubrandvägg där), medans den andra får leva med sämre hastighet. Riktigt jävla dumt! Är det så på alla routrar, eller klarar de lite finare routrarna åtminstone att öppna portar automatiskt?

Min dgl 4300 släpper åtminstone upp dom portar jag kör torrenttrafik med helt automatiskt,det hänger ju mest på programvaran man använder främst och den har stöd för cirka(200)? onlinespel som man bockar för i firmwaren på routern så går det helt kanon med prion också:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd

Belkin är stabil, dock fungerade inte trådlösa längre än 2m och Steam.exe hittar inte ut alls.. dock billigaste skiten dom hade så jag väntade inte mycket av den

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Min dgl 4300 släpper åtminstone upp dom portar jag kör torrenttrafik med helt automatiskt,det hänger ju mest på programvaran man använder främst och den har stöd för cirka(200)? onlinespel som man bockar för i firmwaren på routern så går det helt kanon med prion också:-)

Även om man inte ska förlita sig på en router så ger en router ett extra lager skydd. Detta har du effektivt försämrat om du låter routern öppna portar automatiskt.

Permalänk

Först så säger ni att det är en standard:
"D-Link har cirka 10 produkter på marknaden med denna standard och fler skall enligt pressmeddelandet komma inom kort."

Sedan säger ni att det inte är en standard:
"Organisationen bakom den trådlösa 802.11n-utkasten, Ieee, jobbar fortfarande för att lansera tekniken som en riktig standad."

Det är ingen standard ännu. Och jag skulle tro att garantin är garanti på att deras produkter inte sk gå sönder. Och ger denna garanti nu, för att folk inte ska sluta köpa deras n produkter i.o.m. att det är osäkert om de fungerar i framtiden, när utkast 2 och den riktiga standarden kommer.

Permalänk

Deras routrar är okei. Di-604 min har gått i arv bland kompisar, och den fungerar fortfarande - vet dock inte vilken kompis som har den

Deras switchar är också kalasbra! De med <= 8 portar är kalasbilliga, kalasstabila och kalaskalla.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Trots min långa "hatpost" så finns det givetvis produkter från D-Link som fungerar, tveklöst. Det finns säkert massor med människor som även inte märker av att deras prylar kanske inte fungerar i alla lägen heller, inget fel i det.
Jag är inte en sådan människa

Vad gäller routrar så har jag ännu inte hittat någon under 1000 skr som jag skulle vilja äga och använda. Det lägsta jag skulle vilja ha är något i stil med zyxels zywall 5 eller högre, men den kostar 3000-4000 någonstans.

Ett billigare alternativ som jag numera kör med är att köra någon linux/unix-baserad router. Coyote firewall floppy edition är lysande. Den kräver varken cdrom eller hårddisk utan hela routern får plats på en diskett. Ett alternativ är att köra monowall från ett usbminne. Båda dessa funkar fint på nästan vilken burk som helst. Coyoten klarade vid ett hastigt test att routa i 100 mbit halv duplex på en P2-233. Troligen pallar den även full duplex, men jag testade inte vid tillfället. Min uppfattning är att monowall (baserad på freebsd) kräver lite mer cpukraft. Jag kör min på en celeron 1.8 och den kan i topparna gå upp till 20% belastning på en BBB 10/100. Hela maskinen drar då cirka 30 watt vilket är något i överkant tycker jag. Håller på att leta efter någon äldre p3-733 eller liknande. Coyoten klarar sig på 12 MB minne och monowall tror jag vill ha 64 MB.

Coyote lät väldigt intressant pga den inte behöver någon hårdisk alls = lätt går att få ljudlös och billigt sätt o komma undan.

Du kan inte länka om det?

Hur vet du att hela maskinen drar 30w? vad borde då inte en gammal p2 dra? 10?

Permalänk
Medlem

Har snart en mindre kyrkogård för döda D-Linkprodukter här hemma...

x. 2x DI-604
x. DI-804
x. DSL-300l

Köper aldrig D-Link längre. Netgear för hemmabruk, 3com för Switchar och ZyXell på kontoret (Zywall 5). Samtliga är ruskit stabila och har aldrig svikit mig.

Problemen med mina nätverk har minskat med säkert 90% sedan jag rensade husen rent från D-Links undermåliga produkter!

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Medlem

Min DGL4300 fungerar kanon iallafall, köper man deras sämre modeller så misstänker jag att dom inte håller så kanon. Kan tillägga att med full upload+full download 1mb/s åt båda hållen samt med wlanet maxat i 2,5mb/s så är stabiliteten fortfarande kanon, routern har inte hängt sig en ända gång. Med denna router är jag nöjd, men med DI-624+:en jag hade så var jag inte speciellt nöjd

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Coyote lät väldigt intressant pga den inte behöver någon hårdisk alls = lätt går att få ljudlös och billigt sätt o komma undan.

Du kan inte länka om det?

Hur vet du att hela maskinen drar 30w? vad borde då inte en gammal p2 dra? 10?

http://www.coyotelinux.com/downloads/

Jag testmätte med en simpel kjell & Co energimätare. Säkert inte exakt på något vis, men åtminstone i närheten.