Xbox 360 1080p och spelstöd?

Permalänk
Hedersmedlem

Xbox 360 1080p och spelstöd?

Har försökt söka men hittar inget.

Om jag ska spela Xbox 360 på en 1080p LCD-Tv, vilka upplösningar är det som gäller?.
Har ingen box idag men vet hur illa det ser ut på datorn när man inte kör skärmens native-upplösning. Är det samma problem jag kommer att ställas inför?

Alternativet är en HEPC för spel men det blir ganska kostsamt att bygga en dator som flyter fint i den upplösningen...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

du får ladda ner uppgradering, då kan du köra i den upplösningen med. vilket som blir bäst beror på din TV mest. så använd ögonmåtttet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem

Så det blir inga poblem med spel alls att köra dem i 1920*1080 "pixelmappat?" Krävs ju sin dator för att lira så, bra kraft i boxen mao.

Tv har jag inte köpt än, blir en 46" eller större. Frågan är bara om det är lönt att köpa en box eller om jag blir besviken. Lirar nästan uteslutande bilspel så först och främst kommer jag nog att satsa på Testdrive som ser ganska kul ut.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

jaha, men då är det bäst att du ser till att TVn har VGA-in också. men det ska gå att köra den upplösningen via de vanliga komponentsladdarn på många modeller också iof. (men det kan konstra)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Krävs ju sin dator för att lira så, bra kraft i boxen mao.

nja, spelen är ju inte i 1080 för det (än) vill du ha äkta vara så kommer en maskin för det imorgon..

/ idag menar jag ju!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

gillar du att kunna ställa in bilen, uppgradera den och så så ska du akta dig för pgr3, finns max 10 städer som banorna går lite olika i, och att det bara går att spela spelet på 2 sätt + nå svammel som dom stulit från nfs:mw..

*Vanligt race (sen finns det race 1vs1, men samma princip)
*Tidsrace (klocka som räknar uppåt, klocka som räknar neråt och klocka som förlängs till totaltiden som den hade räknat ner ifrån om du kört den sorten)
*15 sekunders drift
*Fortkörning förbi en fartkamera

Kort sagt, jag blev less efter 5 turneringar och beställde forza 1, spelade pgr3 lite mer under tiden jag väntade på att få det levererat men har inte rört det sen forza kom.

Ge gärna dina synpunkter på testdrive när du hunnit prova det

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jaha, men då är det bäst att du ser till att TVn har VGA-in också. men det ska gå att köra den upplösningen via de vanliga komponentsladdarn på många modeller också iof. (men det kan konstra)

nja, spelen är ju inte i 1080 för det (än) vill du ha äkta vara så kommer en maskin för det imorgon..

/ idag menar jag ju!

Vad jag menar är att det ska vara pixelmappat. Jag kör en dator idag mot en 40" Fujitsu och det fungerar utmärkt över DVI. Kör jag däremot inte datorn i 1366*768 blir det inte sådär snyggt längre.

Jag formulerar om: Kan boxen släppa en 1920*1080-signal på någon källa och finns det bilspel som stödjer det? TV´n jag har siktat in mig på har VGA, tar även component över VGA. Vet dock nte riktigt vilken jag ska handla än, ska jobba utomlands 6mån strax så jag kanske väntar med köpet. Om jag köper nu blir det en Sharp 52"

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=125255

Dock släpps det lite mer nytt och kul i sommar så jag är som sagt splittrad.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Mig veteligen stödjer inget xb360-spel i 1080p. Det enda tillfälle 1080p används är i menyerna (dashboard). 720p fungerar däremot utmärkt och ser bra ut det också. :]

1080p matas antingen med vga-kontakt: http://www.webhallen.com/prod.php?id=46051
eller komponentkablar:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=46049
Nu står inte 1080p med i beskrivningen för dessa artiklar, men så är det iallfall. (De skriver förmodligen inte med det eftersom inga spel körs i 1080p).
Får man tag på den nya svarta 360'n så kan man även köra med hdmi-kablage.

Jag kör själv med 1080p och äger båda kablarna. Jag tror att det är pixelmappat, men jag klarar tyvärr inte att se det med blotta ögat.

Kör jag annan upplösning och källa (så att bilden måste skalas om), så blir det lätt svarta kanter eller att bilden är större än bildytan, men då kan man alltid "scrolla" för att välja vilken bit som skall vara synlig. Men när jag kör 1080p på 360'n så täcks exakt hela bilden, och jag kan inte "scrolla" det lilla minsta. Därför antar jag att det är pixelmappat.

(Uff, nu måste jag hem och leta efter en funktion på tv'n som visar vilket läge den befinner sig i... det måste ju bara finnas.)

Permalänk
Hedersmedlem

i detta galleriet

http://www.minhembio.com/stock/100789

finns det en bild med en box som påstås köra 1080p men det kanske inte stämmer. För övrigt den TV´n jag är sugen på

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Xbox 360 kan köra 1080p i både VGA och Komponent men det är skärmen som inte klarar det.

Sony klarar bara genom HDMI.

360 -1080p-> Förstärkare (Dyra) -> HDMI

Det finns inga 1080p spel till 360 om inte Splinter Cell DA är ett.

360 är mycket bättre till racing fantasterna då den stöder Force Feedback etc.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
i detta galleriet

http://www.minhembio.com/stock/100789

finns det en bild med en box som påstås köra 1080p men det kanske inte stämmer. För övrigt den TV´n jag är sugen på

Den bilden är när 360'n startar upp, det vill säga dashboard. Jag hävdar fortfarande att det bara är då dashboardet används som xb360 kan mata 1080p. Men jag är inte villig att satsa för mycket pengar på det, så motbevisa mig gärna. :]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
Den bilden är när 360'n startar upp, det vill säga dashboard. Jag hävdar fortfarande att det bara är då dashboardet används som xb360 kan mata 1080p. Men jag är inte villig att satsa för mycket pengar på det, så motbevisa mig gärna. :]

Det kan jag inte, jag är helt ovetande och försöker få reda på det:)

Verkar som att det är vettigare att lägga till ett par kronor och bygga en fet HEPC helt enkelt.

CreV-: Vad menar du, klarar inte Sharp 1080p över VGA? Det står i beskrivningen av den att den kör component över VGA vilket jag får till att jag kommer att kunna köra just 1920*1080 där. Snälla rätta mig om jag har fel, surt att komma på såna misstag efter köp

Edit: Verkar som att det är en Samsung F71 man ska ha om man vill köra 1080p på BÅDE VGA och HDMI. Enligt långa tråden på hembio så klara den det med senaste firmwaren. Helt otroligt vad mycket man ska tänka på för att köpa en en TV och lira lite spel...

Edit: Intressant tråd i ämnet på minhembio:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=116899&st=...

Slutet på sidan fyra i den tråden verkar det som att de börjar bli överrens. Kör man VGA på boxen väljer man upplösning och inte en standard. Nu är frågan då om ovan om det finns någon TV som kör 1920*1080 över VGA.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Virtua Tennis 3 stödjer väl 1080p? iofs vet jag inte om hela kommit ut än, men demo finns iaf

Permalänk
Medlem

Om man har en 1080p tv, och kopplat in den rätt. Kan man köra i 1080p HELA TIDEN. De spel som inte körs i 1080p uppskalas istället, men det är alltid 1080p.

Som kappy säger så kommer ju Virtua Tennis 3 snart som stödjer 1080p (och 2xAA på 360n med). Och ska du ha ett bilspel så MÅSTE du ha PGR3 till 360. Bästa bilspelet. Punkt slut.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på att det i princip bara är två apparater som fungerar tillfredställande idag som är 46" eller större kommer jag att vänta.

Det enda vettiga alternativet som jag fattar det och som fungerar direkt ur lådan är LG´s 47B2RF och den är "bara" 47". Dock är de som har den väldigt nöjda och den accepterar 1080p på "alla" ingångar.

Sharp´s XD1-serie verkar lida av kvalitetsproblem, en hel del som har drabbats i alla storlekar i hembio-forumet.

Har som sagt ingen brådska att handla, mer att det kliar i gamla beställarfingret

Köper nog en sunkig 32" som tjejen får ha så länge, ska ju ändå iväg sex månader och hon harvar bara på sin Wii som inte har någon glädje av full-hd. Bara att flytta in 32:an i sovrummet sen när jag kommer hem. Min FS 40" sålde jag till en kompis, fick bra betalt och den skulle blivit för stor i sovrummet.

Blev lite off-topic för detta forumet men tanken är ju att köpa en TV som maximerar min upplevelse på boxen så småningom.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

NBA Street Homecourt är också 1080p native.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk
Medlem

Är i samma sits! Kommer vänta på de nya modellerna där Samsungs nya verkar riktigt bra.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=10049296&&#po...

Dregla...

Fortsätter diskussionen i ljud och bild-forumet då diskussionen mer glidit in på tv-apparater

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Var det inte sagt någonstans att MS skippade några MB i något cacheminne till grafiken som gjorde det omöjligt för dem att pumpa ut "true HD" i sina spel utan komplikationer? Såvitt jag vet så finns det väl egentligen ingen anledning att satsa på 1080p när det kommer till 360, såvidare det inte skett någon hårdvaruuppgradering som man måste leta fram själv.

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.