Bärbara datorer kommer ersätta stationära 2011

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Antalet sålda bärbara datorer ökade enligt rapporten med 26,3 år 2006 jämfört med föregående år.[/URL]

Så det såldes 26.3 bärbara datorer fler?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Detta är väl bara för OEM datorer? jag menar av alla delar som säljs så kan ju inte räkna ut hur många kompletta hemmabyggen som det byggs.

Jag kan förstå att många behöver en bärbar i jobbet om man reser mycket osv. Men för hemma användaren har jag svårt att se några fördelar jämfört med en stationär. Förutom att den tar mindre plats och vanligtvis låter mindre än en stationär. Men priset och den lägre prestandan väger tyngre tycker jag.

Jag håller med men många gillar inte datorer, min syster och hennes man ser det mest som ett nödvändigt ont och köper bärbart bara för att det tar mindre platts och kan stoppas undan när det passar. Att arbetsmiljön är fruktansvärd bryr de sig inte om... (jag säger inte att alla bärbara innebär en daålig arbetsmiljö men deras gör det).

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

Håller med många som säger att laptop är ett klart komplement i arbetet. Men ja tycker själv att "ersätta" är ett alldeles för starkt ord och om ja själv får gissa så tror ja de tar bra mycket längre tid än 4-5år innan laptop i huvudtaget går om.
De som känner till hur stressiga,jobbiga arbetsdagar/utbildnings-dagar ser ut vet hur smidigt de är med laptop, och självklart finns de inte mycket som ersätter detta. Men att gå och köpa sig Core2Duo, 512-1024Mb grafikkort, mellan 2-4Gb minne de kostar, och hur många har råd med slutgiltiga priset.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy
*Naaawhh* Inte e väl lilla pojken lädd föl bälbala?
Nämen seriöst, vad snackar du för gojja om att bärbara skulle ha sämre prestanda, ergonomi och bildskärm?
Det finns bärbara som är sämre, likvärdiga och bättre än stationära. Det beror helt på vad du jämför i hårdvaruväg!
Vad är det som är mer ergonomiskt med en stationär? Separat tangentbord, eller vad? Well guess what..går utmärkt att plugga in ett i en bärbar oxå!
Skärm? Well guess what..samma sak här, många kör på extern skärm hemmavid och/eller på arbetet!
Edit*
Verkar som fler och fler "stationära fanboys" av någon outgrundlig anledning känner sig hotade och bara måste skriva ner en massa obefogat skitsnack i denna tråd! Great! Fast lite kul är det oxå att läsa den så tragiska, tragiska och väl dock väntade utgången av denna nyhet.

Personligen har jag en bärbar dator som jag släpar omkring på, ingen superdator på något sätt men den är bärbar i alla fall. Främst används den i soffan, sängen, hos kompisar/släktingar och även i sommarstugan.

Saken är den att en bärbar inte skulle kunna ersätta mina stationära datorer på grund av hur jag använder mina datorer. Man får i dagsläget inte plats med 2tb hårddisk och det finns inte heller några tillräckligt snabba hårddiskar för laptops (läs 15k rpm scsi eller 10k rpm s-ata). Därtill kommer också saker som att jag vill ha möjlighet att köra flera bildskärmar, något som iofs går att göra på laptops men jag har inte sett många med dubbla dvi-utgångar. Ljudkort är ytterligare ett sorgligt kapitel, visserligen finns det usb-lösningar som låter bra men då blir det ännu fler kablar och externa enheter att hålla reda på vilket gör att bärbarheten minskar ytterligare.

Att man kan köra externt tangentbord och bildskärm är jag väl medveten om, men hade man inte lika gärna kunnat köpa en stationär dator då och kompletterat med en enklare laptop, lämpligen en ultraportabel. Då får man två datorer som dessutom klarar av sina uppgifter bättre än vad en kompromiss mellan de båda skulle göra.

Själv kommer jag att fortsätta med stationära datorer och ha en bärbar som komplement ett bra tag till. Dock kommer jag med stor säkerhet att byta ut min nuvarande bärbara mot en som är både lättare och mindre för att få den bärbar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

fasen va perfekt. då borde priset gå ner på dessa rackare.

jag har bara en bärbar pga att det är mycket snyggare i hemmet. inte en massa kablar
det inte finns många sationära som har snyggt chassi. ska vara mini mac då.
åker mycke tåg, ha med en stationär där?
när man reser runt till olika platser så har man med sig sin dator

visst kan det va kul att gå tillbaka till stationära eftersom det var lite mer kännsla att spela på en sån men nackdelarna överväger fördelarna

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Förutom att NVidia Go korten är underklockade jämfört med desktop varianterna, som sagt en laptop har inte en chans mot en bra stationär dator. Jag har själv mina som komplement till min nya stationära dator.

Finns knappast någon laptop i dagsläget som maxar Oblivion, Stalker m.m däremot gör mitt 8800GTX det som kostade 5700kr állt som allt kostade min nya stationära dator 16000 utan skärm då men en sån hade jag sen förut.

När jag köpte min Dell XPS M170 kostade den 24000:- för ett år sen och nyaste Dell XPS M1710 kostar 21000 kr, visst är det bra prestanda på den men inte ens i närheten av min stationära dator.

Så i det stora hela måste jag säga att spel laptops är långt bakom prestanda än stationära. Va fasen Santa Rosa platformen som kommer nu stödjer bara 800MHz buss, när stationära platformen redan är uppe i bra mycket högre

Inget ont mot laptops, gillar dom skarpt men en sån skulle aldrig i livet ersätta min stationära som jag kan uppgradera hur jag vill, har bra kylning osv osv.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Avstängd

Bara jag som inte ens funderat i trakterna laptop??
Ser ingen som helst anledning eller något personligt användningsområde som skulle få mej att köpa "bärbar"..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle man bygga in vad som finns i en spelvänlig stationär dator i en bärbar skulle den smälta till en kladdig klump så även om det kommer säljas fler bärbara täcker den inte hela registret på långa vägar.

Men man kan fråga sig varför stationära datorer är i grunden lika stora och klumpiga som dom var 1980!!!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy

Så du menar att en bärbar med GF 7950GTX eller 7900GT kort eller båda alternativen i SLi lösning ej kan matcha en stationär i spelprestanda?
Återigen så kan man ju fråga sig vilken stationär maskin flertalet av er som skrivit syftar på? Alltså om ni inte förstått det, så handlar ju allt om vilken hårdvara man ställer mot varandra och jämför med!
Man kan inte slänga ur sig ett så löst uttryck som att stationära är mycket bättre än bärbara!11!!10!!

Nej en bärbar är inte lika snabb som en stationär, en bärbar som är top of the line allt snabbaste som finns har inte en chans mot en top of the line stationär det är bara att inse.

Sen att man inte kan säga att stationära är bättre än bärbara är en helt annan sak, det beror ju helt på användaren och vad den behöver av sin dator.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Alltså det finns ju en inneboende paradox som gör att diskussionen mellan bärbar och stationär är olösbar (för mig i alla fall). Att bärbara datorer är mindre är inte alltid bättre.

Rörande bärbar vill jag ha en liten, sval, lätt 12":are som jag kan bära med mig och som har bra batteritid. En liten skärm är ett plus eftersom jag skriver på den.

Rörande stationär vill jag ha ett rymligt chassie där överklockning går bra och värme transporteras bort smidigt. Jag tycker om att bygga själv och vill kunna uppgradera komponenter efter hand. Oavsett utvecklingen för bärbara på den fronten kommer de aldrig att vara lika konfigurerbara. Men det viktigaste argumentet är att jag vill ha en stor skärm (22") för spel och filmtittande. Visst kan man säga att det räcker att ha skärmen - men ska jag förvara en så stor skärm kan jag lika gärna förvara en stor dator också.

Därför går det enligt mig inte att säga stationär vs. bärbar. Lösningen är stationär OCH bärbar för de som liksom jag behöver mobilitet och prestanda i ett. Visst, om 6 år kan komponenter vara strömsnålare så att man kan göra ett bärbart spelmonster. Men å andra sidan kommer top-of-the-line-prestanda fortfarande kräva överklockning, bra kylning och gott om plats. Vill man ligga i fronten på såväl spel som mobilitet kommer det inom en överskådlig framtid inte gå att ersätta det ena med det andra.

Tyckte analogin till lastbilar var målande. Lastbilar är jättebra när du ska frakta saker (prestanda), vanliga bilar har per definition ingen chans även om du sätter på släp (extern skärm). Men ska du inte frakta utan vara smidig(mobilitet) är en lastbil skit - du behöver en personbil. En lastbil kan aldrig ersätta en personbil i detta avseende (om vi inte får teknikrevolution rörande bränsle och hästkrafter-kontra-vikt-ration.

Argumentet som någon drog upp kring att det är snyggare med bärbar i och med att det inte blir samma kludd och trassel kan jag skriva under på. Men det här ipod-utlösta minimalistiska köret med att allt ska vara vitt, cleant, och "less is more" är ett mode liksom allt annat. Jag tycker mitt svarta p180-chassie är skitsnyggt, likaså mitt G15 och min 23" viewsonic-skärm. Min poäng är att snygghetsargumentet aldrig håller i längden då vad som räknas som snyggt, stiligt alltid förändras. För några år sedan skulle allt vara blått, neonfärgat och lysande - nu ses det som fjortis och skitfult. Och är ni så dumma att ni inte tror att trender som dessakommer och går så bör börja ni studera hur den kommersiella marknaden återuprepar sig i cykler. Det gäller inte bara kläder som man kan tro, utan möbler, mat, teknik, inredning, livsstilar (och livsmål), ungdomskulturer, vad det innebär att vara rebell... You name it!

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnus72
Likaså har stationäras prestanda ökat avsevärt till 2011 Desktops kommer alltid att ligga steget före, vare sig det är Laptops eller TV spel.

Öhm... TV-spel har varit långt före PC-spelen vid release under ett antal år. Visst, idag gäller det inte riktigt lika mycket som förr, och extremt dyra datorer är såklart bättre, men i samma prisklass så har konsoler traditionellt gett bra mycket mer grafik för pengarna. Troligtvis fortsätter detta ett litet tag till, då företagen ofta säljer konsoler för mindre än inköpspris (till skillnad från datorer då, man säljer ju knappast ett nytt grafikkort bara för att höja sitt rykte i datorbranchen).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Jag menar jag har aldrig stött på en bärbar som klarar av att köra utan strömadaptorn i mer än 4 tim, jag menar WTF is that..

Då har du inte letat.
Min x60s klarar väl 9-10 timmar med wifi på med det stora batteriet om man knappt belastar den.
Låter jag den jobba ordentligt kommer jag kanske ner i 4 timmar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KuziN
Rätt självklart?
Varför köpa en stor klump metall som slukar el och därmed hjälper till med naturförstörning(större delen av världen kommer att bry sig om naturen 2011), som man inte kan ta med vars man vill och använder sig av en stor extern skärm, när man kan ha allt det i ett i en liten, snygg, och lätt dator som man kan ta med sig över allt.
Nackdelen idag med bärbara är väl bara prestandan och att man kan få döda pixlar på skärmen, men de problemen lär vara lösta 2011.

Go laptop's, go!

Jag kan svära att jag skrev ett långt inlägg om detta tidigare men måste glömt att trycka på skicka knappen?

I vilket fall finns det inget som säger att en bärbar ska dra mindre ström än en stationär (mer än skärmytan). Se bara på Mac Mini eller Imacen - det är i princip bärbara datorer helt.

För folk som inte spelar kommer det säkert att bli betydligt vanligare med liknande alternativ likt imacen och mac mini.
AMDs DTX är ju bara det en klar indikation.

Det bärbara lider av är främst grafikkort och hårddisk. NAND-diskar kommer göra bärbara hårddiskar ~lika snabba som stationäras. Och eftersom de flesta inte behöver något vasst grafikkort så kommer prestandan på bärbara att bli bra mer attraktivt än vad det är idag.

Men folk kommer ändå att välja en stationär dator framför en bärbar när de har båda framför sig.
Dockstationer fungerar visserligen men är rätt klumpigt och är trotts allt inte alltför lyckat att kunna förlora "allt" i datorväg om laptopen åker i golvet.

De flesta som vill ha en laptop kommer nog även att arbeta med en stationär dator om det så är i hemmet eller på jobbet.

Batteriers livslängd är också en stor nackdel med en bärbar. Blir väldigt tråkigt i längden och är dyra att ersätta.

Permalänk
Medlem

Anzy fortfarande är grafikkorten i bärbara underklockade jämfört med de stationära korten. Visst är en sli laptop grym, men ställ en sån säg 7950GTX go sli mot 7900GTX sli desktop så kan jag lova dig att desktopen spöar laptopen i prestanda.

Det är faktiskt så att prestandan är inte imponerande alls när man tänker på det, Bara att titta här ett 7950GTX go är inte ens snabbare än ett vanligt 7900GTX desktop

Har aldrig hört talas om 7900GT till laptops, GTX och GS finns till laptops.

http://www.gpureview.com/show_cards.php?card1=465&card2=383

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnus72
Anzy fortfarande är grafikkorten i bärbara underklockade jämfört med de stationära korten. Visst är en sli laptop grym, men ställ en sån säg 7950GTX go sli mot 7900GTX sli desktop så kan jag lova dig att desktopen spöar laptopen i prestanda.

Det är faktiskt så att prestandan är inte imponerande alls när man tänker på det, Bara att titta här ett 7950GTX go är inte ens snabbare än ett vanligt 7900GTX desktop

Har aldrig hört talas om 7900GT till laptops, GTX och GS finns till laptops.

http://www.gpureview.com/show_cards.php?card1=465&card2=383

Ok, men nu va det ju inte riktigt så jag menade!
Vad jag försöker få fram är att det finns laptops ute idag med fullt spelbar konfig. Eller huvudpoängen från min sida är väl att bärbara idag har riktigt vass prestanda och fullt jämförbara med stationär i samma hårdvaruklass!

Att en bärbar kostar mer per prestanda än en stationär är ju ingen nyhet dock.
Alltså bärbara maskiner med fullt godkänd och tom bra spelprestanda.
Enligt sign så har du ju själv en sådan? Nog måste du väl kunna erkänna att du lirar alla dagens spel utan problem?
Jag har aldrig någonsin sagt att någon bärbar skulle spöa en stationär som innehåller det senaste och vassaste grafikkortet!

Permalänk
Medlem

...artikeln känns inte riktigt riktig, det var länge sen de bärbara gick om stationära i försäljning i usa, trodde samma hände här på kontinenten typ i sommras. i usa typ under Q1 2006.

stationär är rätt ute som dator i hemmen. Men visst, på kontoren kommer den finnas kvar ett bra tag, och intill spelentusiaster

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem

Det är inte förvånande att medlemmarna på ett entusiastforum inte gillar bärbara, så den diskussionen är väl bara att lägga ner. Men faktum är att för de som använder datorn för e-post, bankärenden, dokumentskrivande och slösurfning så är bärbara perfekta. De tar ingen plats, de är lätta att flytta runt på och de ser generellt sett lite snyggare ut än stationära burkar (diverse Macar och ett fåtal snygga andra undantagna).

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy
Vad är det som är mer ergonomiskt med en stationär? Separat tangentbord, eller vad? Well guess what..går utmärkt att plugga in ett i en bärbar oxå!
Skärm? Well guess what..samma sak här, många kör på extern skärm hemmavid och/eller på arbetet!

Yes, and we have a winner: IQ Badboll

Du får väl för bövelen jämföra den bärbara datorn som den är, mot en stationär [plattform], inte en bärbar dator med extern skärm, och externt tangentbord, blaha blaha, då har vi ju precis skaffat oss en stationär dator igen.

Extern skärm och annat tangentbord, är det något du konkar med dig i bakfickan när du är ute och reser?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem

Jag, liksom OSkar000 ser min bärbara dator som ett komplement till min stationära, och jag är inte på något sätt en spelentusiast.

Några anledningar:

  • Lagringsutrymme: laptops kommer inte i närheten då man max kan ha en hårddisk (två i vissa specialfall).

  • Expansionsmöjligheter: jag har tre skärmar inkopplade. Har inte sett en enda laptop som klarar detta, högst två. Vidare så har jag ett rejält stort tangentbord (Kinesis) samt pekplatta, att ta med sig dessa med laptopen är inte att tänka på 9/10 fall då jag har med mig laptopen, har däremot ett mindre tangentbord (TypeMatrix) som följer med laptopen överallt om jag skulle behöva skriva längre saker samt får plats med det.

  • Uppgraderingsmöjligheter: om någon del i min stationära dator inte riktigt hänger med i det jag gör så kan jag lätt byta ut den delen.

Som fog säger, om man tar upp en laptop med extern skärm, tangentbord och mus så har man skapat sig en stationär dator mer eller mindre (förutom att basenheten är utformad annorlunda).

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Avstängd

Jag trivs bättre och bättre med bärbar och använder den till allt förumtom spelande.

Där är den stationära helt överlägsen iom prestandan.

Så tycker tjafset bärbar vs stationär är lite onödigt. Båda behövs ju och har sin roll. Jag vill inte vara utan min bärbara och jag vill inte vara utan min stationära.

Permalänk
Medlem

Sett att många ser en begränsning i antalet skärmar på bärbara. Inte för att jag förespråkar laptops som desktop-replacement men det finns PCMCIA kort osv. som gör att man kan koppla in fler skärmar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Yes, and we have a winner: IQ Badboll

Du får väl för bövelen jämföra den bärbara datorn som den är, mot en stationär, inte en bärbar dator med extern skärm, och externt tangentbord, blaha blaha, då har vi ju precis skaffat oss en stationär dator igen.

Extern skärm och annat tangentbord, är det något du konkar med dig i bakfickan när du är ute och reser?

Ok geek no:1! Visst kan jag göra det och mig veterligen har nästan ingen stationär dator dedikerad skärm och inget tangentbord för den delen, alltså ingen bildvisningskälla överhuvudtaget...
Om man gör den jämförelsen så måste ju bärbara vinna utan minsta motstånd?
Eller hur tänker du som badboll?
För i begreppet stationär dator ingår inte faktorer som skärm och tangentbord!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anzy

Eller hur tänker du som badboll?
För i begreppet stationär dator ingår inte faktorer som skärm och tangentbord!

Ehhh... jo? Klart som faen man räknar in det. Det tillhör ju stationära på samma sätt som bärbara har integrerade motsvarigheter. Ska man koppla till externa hårddiskar, externa tangentbord, externa möss, externa skärmar, externa grafikkort, externa vad som helst så faller ju hela resonemanget. Om bärbara ska sägas "ersätta" stationära måste det ju vara i sin egen form, inte som någon slags hybrid med 18 inkopplade enheter.

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]