8800GTS i SLI - 640 mot 1280 megabyte

Permalänk
Melding Plague

8800GTS i SLI - 640 mot 1280 megabyte

Nvidia introducerade GeForce 8800GTS i november förra året som nu funnits på marknaden ett bra tag. Serien fick som bekant tillskott för ett par veckor sedan i form av en 320 megabyte-variant. På TweakTown har man undersökt prestandaskillnaden mellan att köra två stycken 640 megabyte-kort gentemot att köra två st 320 megabyte-kort i SLI.

Läs nyheten: 8800GTS i SLI - 640 mot 1280 megabyte

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hehe... kul att se en ganska stor sajt göra en fet tabbe.

SLI och Crossfire gör ju inte att man lägger ihop minnet så att det blir det dubbla.

Svar från Nvidia själva angående detta

Hittade länken här: http://www.overclock.net/faqs/95064-info-sli-memory-doubled-s...

Permalänk
Medlem

Känns som att 320mb-varianten räcker, eftersom det inte är mycket sämre än 640mb. 640mb är overkill, JA.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Känns som att 320mb-varianten räcker, eftersom det inte är mycket sämre än 640mb. 640mb är overkill, JA.

Inte om man som jag har 24" skärm med 1920 * 1200 upplösning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NisseGurra
Inte om man som jag har 24" skärm med 1920 * 1200 upplösning

exact, då är inte ens ett 8800gtx overkill

Permalänk

Liten skillnad!

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk
Hehe... kul att se en ganska stor sajt göra en fet tabbe.

SLI och Crossfire gör ju inte att man lägger ihop minnet så att det blir det dubbla.

Svar från Nvidia själva angående detta

Hittade länken här: http://www.overclock.net/faqs/95064-info-sli-memory-doubled-s...

Även om de inte läggs ihop så man kan se att de t.ex. står 512MB så bör man ju få i princip samma resultat prestandamässigt då båda korten arbetar, ja mena varför skulle ett av minnena stängas av bara för att de körs i SLI? Korten rederar ju varsina områden, så hur skulle de fungera om bara ett av kortet hade minne? Delar dom på ett av minnena och låter de andra bara sitta där och inte göra ett dugg?

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Även om de inte läggs ihop så man kan se att de t.ex. står 512MB så bör man ju få i princip samma resultat prestandamässigt då båda korten arbetar, ja mena varför skulle ett av minnena stängas av bara för att de körs i SLI? Korten rederar ju varsina områden, så hur skulle de fungera om bara ett av kortet hade minne? Delar dom på ett av minnena och låter de andra bara sitta där och inte göra ett dugg?

Läs: http://www.overclock.net/faqs/95064-info-sli-memory-doubled-s...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

2x 8800GTS i SLI, det måste dra en massa ström och bullra...

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NisseGurra
Inte om man som jag har 24" skärm med 1920 * 1200 upplösning

Räcker inte 50-55fps för dig då? Det är ju fullt flytande.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
2x 8800GTS i SLI, det måste dra en massa ström och bullra...

Dra massa ström= ja
Bullra= nej, då ett GTS är väldigt tyst.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Det var iaf bra av dem att nämna hur värdelöst kort med stora mängder minne är i mid-end/budget-segmentet.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Avstängd

Det var lite lustigt att recensenten på tweaktown hade hjärnsläpp när han skrev det men det är ju resultaten på prestandatesterna som man tittar på.

Det är lätt gjort särskilt eftersom vem det nu än var på Sweclockers som lade fram nyheten inte heller märkte felet. Då hade han ju antagligen anmärkt det. Se nyhetsrubriken.

Spelar ingen roll, det jag undrade var hur det kommer sig att de endast lyckas få 42 ynka fps i Company of Heroes med 320 korten i 1280x1024. Okej de hade skruvat upp allt men med feta 2g pc8000 minnen och nya generationens graffekort i sli så borde man ju få bättre.

Sedan så tycker jag att de borde testa annat än det grymmaste hela tiden. Många som köper senaste graffekorten i sli/crossfire och kör på lcd med 1600x1200+ upplösning. Då menar jag inte att de ska testa grymmaste processorn och minnet med ett sämre graffe utan även vice versa. Dvs, ett år gammalt minne och processor mot olika graffekort så man ser vad som är prisvärdast.

Permalänk
Medlem

Jag farar för den dagen jag ska köpa ett 8800GTX till och köra SLi. Antingen får elpriserna sjunka eller så blir det ett nytt kort.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Även om de inte läggs ihop så man kan se att de t.ex. står 512MB så bör man ju få i princip samma resultat prestandamässigt då båda korten arbetar, ja mena varför skulle ett av minnena stängas av bara för att de körs i SLI? Korten rederar ju varsina områden, så hur skulle de fungera om bara ett av kortet hade minne? Delar dom på ett av minnena och låter de andra bara sitta där och inte göra ett dugg?

Det ena kortets minne är inte avstängt i SLI, däremot så är det en kopia av det andra minnet. Så du kan inte utnyttja det dubbla.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Titeln på denna artikeln borde ändras till 320 mot 640 megabyte, ena kortet har exakt samma skit lagrat i sitt minne som det andra, alltså kan man inte lägga ihop minnesmängden som ni gjort (och som klantarslena som skrivit artikeln gjort).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
Dra massa ström= ja
Bullra= nej, då ett GTS är väldigt tyst.

Men "väldigt tyst" är ju en ganska relativ grej. Jag undervoltar alltid mina fläktar och har en i pricip ljudlös låda. Har aldrig upplevt att en stockkylare är väldigt tyst, oavsett vad tillverkarens marketing hävdar...

Permalänk
Medlem

men ni har ju ändå det viktigaste kvar i artikeln. man får helt enkelt se vilket som presterar bäst i SLI. det var det som var testets mål.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Avstängd

Kom just att tänka på att jag inte fattar varför de inte finns motsatt sli/crossfire. Dvs att man får dubbelt minne men ingen delad framebuffer. På detta sätt så borde ju inte pci-e bli överbelastat genom att man läser in olika saker på minnena.

Det är ju i för sig antagligen sjukt mycket bättre prestandamässigt att göra som det är nu eftersom dubbel kraft troligen äger dubbelt minne såvida du inte kör de maffigaste spelen som kräver mycket minne. Om ens då. I "vanliga" spel är ju oftast inte minnet så viktigt jämfört med resten. Se t.ex. mittensegmentkorten med mycket minne, de suger.

Permalänk
Inaktiv

vore faktiskt väldigt överraskande om 320mb versionen vore nog till alla spel för de värsta grafikinställningarna i sli mode. Men eftersom det bara är ibland 320 inte är nog i SLI måste det ju duga mer än nog med 320mb ifall man bara har ett grafikkort som de flesta har! Intressant artikel!
Tycker dock de borde ha använt 4gb ram för att vara säkra på att ram minnet inte tar slut. Särskilt om de själva tror att grafikkorten använder upp till hela 1280mb minne! Skulle ju bli knappt 720mb kvar till resterande spel och OS etc..

Permalänk
Medlem

Hadde aldrig köpt och kört SLI med ett par GTS kort, kör hellre på ett GTX då det inte verkar vara speciellt stor skillnad på 2x GTS SLI och 1x GTX i spel.
Sen kan man ju alltid köra på ett till GTX om man har god ekonomi för att få den sista boosten i spel.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
vore faktiskt väldigt överraskande om 320mb versionen vore nog till alla spel för de värsta grafikinställningarna i sli mode. Men eftersom det bara är ibland 320 inte är nog i SLI måste det ju duga mer än nog med 320mb ifall man bara har ett grafikkort som de flesta har! Intressant artikel!
Tycker dock de borde ha använt 4gb ram för att vara säkra på att ram minnet inte tar slut. Särskilt om de själva tror att grafikkorten använder upp till hela 1280mb minne! Skulle ju bli knappt 720mb kvar till resterande spel och OS etc..

Rättelse: De tror inte att graffekorten använder ram utan att grafikkortens egna minnen adderas. Dessutom ofta man använder 720 mb till OS. Okej har man dc++ på eller något liknande kan det bli brist med 2 gig.

Konstigt att de inte har tagit bort artikeln än de måste ju ha fattat att de gjort ett misstag vid det här laget.

Här är förresten ett riktigt och mycket bättre test på 8800 korten single och sli.

http://www.guru3d.com/article/content/416/1/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Räcker inte 50-55fps för dig då? Det är ju fullt flytande.

Knappast om man är seriös gamer:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newron
Men "väldigt tyst" är ju en ganska relativ grej. Jag undervoltar alltid mina fläktar och har en i pricip ljudlös låda. Har aldrig upplevt att en stockkylare är väldigt tyst, oavsett vad tillverkarens marketing hävdar...

Jag är väldigt kräsen och har haft de flesta 3:e parts kylare på marknaden inklusive Hr-03. Jag kan intyga att stockkylaren på dessa kort är väldigt fin och har en väldigt bra fläktctrl som sällan varvar upp fläkten särskilt mkt.

Permalänk
Medlem

Så otroligt pinsamt!

"think about this and listen to us and not the sales person who thinks they know everything."

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Man är ju bra dum om man köper 2st 8800GTS 320mb. Då har man ju mycket hellre ett 8800GTX.

Visa signatur

Moderkort: MSI nForce4 Ultra || CPU:Opteron 146 @ 2600mhz orginalkylning || Minne: 2x1024mb @ 260mhz Kingston HyperX || Hårdisk:120+250+300+500gb || Gainward 7900GS 256mb || Antec P180 Black || Tagan 480w ||

Permalänk

Sli mellan graik kort kan jämföras med raid metoden på hårdiskar.
Man får inte de dubbelt så stort minne men man får en procces att gå snabbare genom att gpu läser från varsitt minne som är en kopia av varndra.

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogsmulletrance
Sli mellan graik kort kan jämföras med raid metoden på hårdiskar.
Man får inte de dubbelt så stort minne men man får en procces att gå snabbare genom att gpu läser från varsitt minne som är en kopia av varndra.

Beror väl på vilken raid man kör

Tips: skriv i Word först.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk
Hehe... kul att se en ganska stor sajt göra en fet tabbe.

SLI och Crossfire gör ju inte att man lägger ihop minnet så att det blir det dubbla.

Svar från Nvidia själva angående detta

Hittade länken här: http://www.overclock.net/faqs/95064-info-sli-memory-doubled-s...

Bara ett litet inflikande..
Ponera att du har 2x120GB HDD i RAID-1 i en burk som du t.ex skall sälja, vad skriver du i annonsen angående HDD-utrymme? 120GB eller 240GB?

Minnet finns trots allt där rent fysiskt, även om det ena kortets minne bara speglar vad som finns på det andra.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Bara ett litet inflikande..
Ponera att du har 2x120GB HDD i RAID-1 i en burk som du t.ex skall sälja, vad skriver du i annonsen angående HDD-utrymme? 120GB eller 240GB?

Minnet finns trots allt där rent fysiskt, även om det ena kortets minne bara speglar vad som finns på det andra.

Man skriver helt enkelt "2x120GB HDD i RAID-1".

Undrar hur många det är som spelar på över 1600x1200 eg. Många har 19"- skärmar där max upplösning är 1280x1024 (TFT) eller 1600x1200 (CRT). Upplösningar på 2000++ borde vara smått ointressant.