Modda Whisper Fan till xbox360

Permalänk
Medlem

Modda Whisper Fan till xbox360

Nu är det så att jag i tysta partier av en film störs av fläktljudet i 360'n.

Det finns en fläkt man kan köpa som är tystare OCH kyler bättre.
Den har dessa speccar:

Current: 160mA - Original Fan: 250mA
Speed: 4100RPM - Original Fan: 4600RPM
Air flow: 46CFM - Original Fan: 29CFM
Loudness: 38d(B)a - Original Fan: 41d(B)a

Min tanke är att då borde man väl kunna modda den nya fläkten så att man sänker varvtalet till kanske 3500rpm och får den ännu tystare. Det borde väl vara OK om man inte understiger luftflödet på orginalfläkten som är mycket lägre än vad den nya fläkten har!?

Så hur löser man detta lättast? Ett svagt motstånd?

Permalänk

3db tystare...wow...tror inte skillnaden blir så stor även när du sänker till 3500rpm.

Annars är väl ett motstånd enklaste lösningen, ja.

Visa signatur

Jag | Har | Fina | Datorkomponenter | FYI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kissemisse
3db tystare...wow...tror inte skillnaden blir så stor även när du sänker till 3500rpm.

Annars är väl ett motstånd enklaste lösningen, ja.

Gissar du vilt nu eller vet du?
När jag provat med vanliga "PC-fläktar" så spelar varvtalet mycket stor roll för ljudnivån... Men det kanske varierar från fläkt till fläkt. Då jag povade med PC-fläkt använde jag ett separat nätagg, så det är inte aktuellt i fallet av xboxen.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men, fördubblas inte ljudet för varje dB? Nästan i alla fall väl? Det betyder att 3dB gör en gaska stor skillnad.

Visa signatur

[AMD 2600+] [280 GB] [GeForce FX 5600 Ultra] [1024 Mb DDR]

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=364...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av virr3
Rätta mig om jag har fel men, fördubblas inte ljudet för varje dB? Nästan i alla fall väl? Det betyder att 3dB gör en gaska stor skillnad.

Nästan rätt..

3db ger dubbla ljudstyrka.

Själv har jag denna fläkt och jag tycker att Original låter mindre för att den ger mer dovt ljud istället för pipigt som whisper ger.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av virr3
Rätta mig om jag har fel men, fördubblas inte ljudet för varje dB? Nästan i alla fall väl? Det betyder att 3dB gör en gaska stor skillnad.

Rättar dej, ljudstyrkan fördubblas för var 10:e dB,

edit: rättar crev- också...ljudTRYCKET fördubblas för var tredje

Visa signatur

Jag | Har | Fina | Datorkomponenter | FYI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kissemisse
Rättar dej, ljudstyrkan fördubblas för var 10:e dB,

edit: rättar crev- också...ljudTRYCKET fördubblas för var tredje

Så var det

Hade bara ljud..något? men kom aldrig på det

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Inaktiv

de e inte fläktarna som låter störande mycket på 360 utan DVD-Läsaren (motorsågen?)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
de e inte fläktarna som låter störande mycket på 360 utan DVD-Läsaren (motorsågen?)

Sant, men det kanske är så att hans dvd-läsare läser mediadiscar i halva hastigheten.

edit: min gör=acceptabelt tyst

Visa signatur

Jag | Har | Fina | Datorkomponenter | FYI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
de e inte fläktarna som låter störande mycket på 360 utan DVD-Läsaren (motorsågen?)

Ja DVD-läsaren låter lika mycket som på min PC när man läser i full hastighet, dvs mycket. Men som för de flesta andra så gör det inget att det låter när man spelar för det är så mycket ljud i spelen. När jag tittar på DVD-film i den interna DVD-spelaren eller HD-DVD i den externa HD spelaren så låter DVD och HD-DVD -läsarna ingenting, då är det bara de interna fläktarna i xboxen som susar, dessutom mer när man spelar HD-DVD film än DVD av naturliga skäl. Det tycker jag är störigt i tysta filmer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Ja DVD-läsaren låter lika mycket som på min PC när man läser i full hastighet, dvs mycket. Men som för de flesta andra så gör det inget att det låter när man spelar för det är så mycket ljud i spelen. När jag tittar på DVD-film i den interna DVD-spelaren eller HD-DVD i den externa HD spelaren så låter DVD och HD-DVD -läsarna ingenting, då är det bara de interna fläktarna i xboxen som susar, dessutom mer när man spelar HD-DVD film än DVD av naturliga skäl. Det tycker jag är störigt i tysta filmer.

DVD läsaren läser i ca 2x när den läser DVD filmer...men det är ju fortfarande fläktar i lådan som susar. Spel skivor läser läsaren upp till 12x tror jag...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass