Prestandatester med Geforce 8600 Gt/Gts

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Med tanke på att ett X1900XT kostar mellan 2000:- och 3100:- så måste dessa nya kort ligga på samma kostnad för att överhuvudtaget komma på fråga...

Eller så uppskattar man likvärdig prestanda till halverad värmeutveckling..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ovard
Jag är inte speciellt imponerad. Jag skulle SÄKERT kunna få 12000poäng om jag skaffade en bättre processorkylare och voltmoddade mitt grafikkort!

Nvidias nästa pressmeddelande: Vårt nya 8600GT suger tydligen för Ovards sönderklockade 7900GS med monsterkylare får fler poäng i 3DMark06.

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
mest prestanda per krona kanske?
beroende på hur dom klarar sig i sli och priset men tänk ifall 2 sådana i sli skulle knäcka ett 8800gtx? och ett gtx kostar 5000kr och två sådana kort skulle bara gå på 4000kr?

detta är dock "ifall" men det du inte verkar fatta att alla kanske inte har så mycket pengar och då är det bättre med att köra två i sli eller börja med ett och uppgradera till sli när det behövs, förstår du? eller finns det en regel om att man måste ha två gtx kort för att få använda sli? näe..

Det kommer aldrig att hända att två sånna kort I SLI utpresterar ett 8800GTX i spel, 2st 8800GTS gör det möjligtvis. Mest prestanda per krona köper jag inte heller för priset på dessa kort vet vi inte ännu. Att köpa ett 8600GTS nu och ett till sen när man har råd är inte heller det ekonomiskt försvarbart om det nu inte sker inom det närmaste halvåret. Då är det bättre att köpa _ett_ kort i den nya serien och inte ännu ett till 8600GTS.

Än så länge har det inte hållit ohc kommer nog inte göra det nu heller...men men, vi får väl se.

Ta ett exempel: När 6800Ultra kom och man bara hade råd med ett sånt direkt och sen planerade att köpa ett till ett halvår eller ett år efter för att boosta prestandan i spelen, då var korten redan urgamla när det var dax så det var mer prisvärt att köpa ett kort ur den nya serien (dåvarande highendkort) och så kommer det i de flesta fall alltid att vara och så även i detta fall.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Men 7900GT har sagts att det specifikt ska ersättas av 8600GT, läste det på nån hårdvarusite.

För mig känns det som att 8600GT/GTS ersätter 7600GT och 7900GT ersätts av 8800GTS men det kanske inte stämmer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
va ere för klen setup Tomshardware har använt i sin interaktiva grafikkorts jämförelse igentligen.
där får ju ett 8800 gtx 4900 poäng. med aa avslaget 1024 x 768

va får ett 8800gtx med en riktig setup ? 7 k eller?

De använder en riktigt gammal cpu. Jag får ca 10 300p i 06 med system i sign. Processorn är iof klockad till X6800 men grafikkortet är oklockat.

Så deras test är helt missvisande.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Alltså, den där 128 bussen sabbar hela kortet.
Hoppas det inte har tänkt ta idiotpriser på de här korten då mitt gammla 1800xt orkar 5k + i 06 med en singelcore 939 och är väl värt ~1000kr.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH

De använder en riktigt gammal cpu. Jag får ca 10 300p i 06 med system i sign. Processorn är iof klockad till X6800 men grafikkortet är oklockat.

Så deras test är helt missvisande.

Hur ska de kunna få ett rättvisande resultat om de systemen är helt olika för korten i testen?
Det är ett bra sätt att jämföra kort mot varandra.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

helt magiskt att bara 2 personer anmärkt på minnesbussens bitbredd.
Suck

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem

Även om 8600 GTS bara har en 128 bit buss så har den 2 ghz ddr4 vilket ger en bandbredd på 32 gigabyte/sek. En 256 meg GTS ska ha en TDP på 71 watt vilket är ungefär som en x1950pro, så det går att få en sådan passivt kyld om man accepterar en jättekylare med dubbel vidd. Kom ihåg att om ni inte tänker köra Vista så är det inte så stor ide att köpa ett Dx10 kort av medelklass.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Det kommer aldrig att hända att två sånna kort I SLI utpresterar ett 8800GTX i spel, 2st 8800GTS gör det möjligtvis. Mest prestanda per krona köper jag inte heller för priset på dessa kort vet vi inte ännu. Att köpa ett 8600GTS nu och ett till sen när man har råd är inte heller det ekonomiskt försvarbart om det nu inte sker inom det närmaste halvåret. Då är det bättre att köpa _ett_ kort i den nya serien och inte ännu ett till 8600GTS.

Än så länge har det inte hållit ohc kommer nog inte göra det nu heller...men men, vi får väl se.

Ta ett exempel: När 6800Ultra kom och man bara hade råd med ett sånt direkt och sen planerade att köpa ett till ett halvår eller ett år efter för att boosta prestandan i spelen, då var korten redan urgamla när det var dax så det var mer prisvärt att köpa ett kort ur den nya serien (dåvarande highendkort) och så kommer det i de flesta fall alltid att vara och så även i detta fall.

Det är nog mer att vi ligger på olika prisnivåer då jag kanske bara har råd med ett 8600gts då jag inte vill lägga ut mer pengar på ett system, och om kanske ett år då dessa kort sjunkit i pris med kanske 30% så kan man köpa ett till och köra sli istället för att köpa ett gtx kort nu för 5000kr, jag vet inte med dig du kanske torkar dig i arslet med dom pengarna men för mig är det väldigt mycket mer ekonomiskt att göra på just detta sätt.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Inget passivt kylt grafikkort i GeForce 8 serien?
Undrar om 8600 GS kommer?

Fanns 7600 GS som var passivt kyld.
Kommer det inget passivt kylt grafikkort, så blir det inget GeForce 8 för min del.

Precis. Skiter i några poäng hit eller dit i nåt fånigt bench-program, jag vill ha överkommligt DX10 och passivt, inget annat. Och det kan det säkert bli av nån av alla dessa 8600 modeller

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yxan
Även om 8600 GTS bara har en 128 bit buss så har den 2 ghz ddr4 vilket ger en bandbredd på 32 gigabyte/sek. En 256 meg GTS ska ha en TDP på 71 watt vilket är ungefär som en x1950pro, så det går att få en sådan passivt kyld om man accepterar en jättekylare med dubbel vidd. Kom ihåg att om ni inte tänker köra Vista så är det inte så stor ide att köpa ett Dx10 kort av medelklass.

Jo men alltså, som jag skrev tidigare i en tråd när spec. hade kommit på dessa kort: Varför kunde inte GTS kortet ha haft 256 bit's buss och lägre frekvenser ist, ett ultimat OC kort!
Sen så har mitt gamla 1800'a en bandbredd på 48gb+/s och är fortfarande fullt spelbart 753/1800.

Det jag menar är att vi som sitter på just nu fullt spelbara kort kanske ska ta å lugna ner sej lite..
Varför punga ut (som jag tror) 2k för ett 8600gts när det som bäst är nån enstaka fps snabbare och det du betalar för är ev. prestandaboost i Dx10.
Ärligt talat så tror jag inte på grafikkortsbyte alls just nu, jag kommer iaf. skruva fast Visa kortet i skruvstädet och försöka låta bli att köpa graffekort tills dx10 integrerats i spel och utbudet är större.

Ursäktar för ev. stavfel: Jag är ledig imorgon! :D:P

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Hur ska de kunna få ett rättvisande resultat om de systemen är helt olika för korten i testen?
Det är ett bra sätt att jämföra kort mot varandra.

Nej det är inget bra sätt alls. Om du jämför grafikkort ska du givetvis inte ändra hårdvara men du ska se till att ha så bra hårdvara så det inte ser ut som föregåendes grafikkort är lika snabba som den nya generationen. Hur bra är egentligen ett test för grafikkort då? Det "lurar" ju bara läsarna.

Tomshardware orkar inte förnya sin hårdvara och köra om alla galma test istället fortsätter de på samma hårdvara med nya grafikkort för att kunna lägga in dem i listan. Men det är lika missvisande som om de skulle uppgraderat systemet.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag tror att det kan vara väldigt intressant för väldigt många med lite äldre system att se om det är värt att uppgradera till de senaste korten eller om ett totalt systembyte är på plats för att se en meningsfull skillnad.

/Snail

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snail
Jag tror att det kan vara väldigt intressant för väldigt många med lite äldre system att se om det är värt att uppgradera till de senaste korten eller om ett totalt systembyte är på plats för att se en meningsfull skillnad.

/Snail

Ja det hade kunnat vara så men de skriver inte ut vilket system de kör så det hjälps inte.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

17 April kommer dom enligt www.mikeshardware.co.uk och det brukar stämma på den sidan.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Känner också att 128-bit bussen hämmar GPU:n rätt rejält som det brukar vara med budgetkort. Inte särskilt imponerande kort tycker jag.

Ett 8800GTS med 320 MB (så billiga som de verkar bli även om 320MB inte räcker till i alla spel) lär ha mer prestanda/krona.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Ja det hade kunnat vara så men de skriver inte ut vilket system de kör så det hjälps inte.

EDIT: *BORT*

Nä det är förstås dåligt, man måste ju få veta vad man har att jämföra med.

/Snail

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snail
Prestandatester med Geforce 8600 Gt/Gts

/Snail

Har du verkligen läst tråden ordentligt, frågan gällde vilket eller vilka system som THG har använt i sina GPU charts...;)

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Jorå har läst tråden men inte sedan i fredags så idag när jag bara läste sissta inlägget blandade jag ihop THG diskutionen med Nyheten som tråden handlar om, Sorry My bad

/Snail

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Avstängd

Ett 8600GTS kommer alltså prestera likvärdigt med ett 7900GT fast lite bättre grafik och lite strömsnålare.
Är det en riktig sammanfattning?

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Har du verkligen läst tråden ordentligt, frågan gällde vilket eller vilka system som THG har använt i sina GPU charts...;)

sök och du skall finna
men ja, vilket system dom använder borde varit skrivet direkt vid graferna

personligen väntar jag bara på ATi's kommande kort... inte brådis med nytt system och det var länge sen ATi kom med något nytt i riktig high-end

sådana mainstream-kort som 8600 är inte intressanta som "att vänta på" nyheter, utan bara när dom väl kommer till butikerna och visar upp sina prislappar

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life