Apple senarelägger Leopard

Permalänk
Medlem

får heller inte ihop va du menar Damodred. Det är ju halva grejjen med vad de gör, att de bygger upp en "myt", ett sug efter en produkt. de gör inte som t.ex. sonyericsson gjorde med sin första smartphone, P800, som de visade o sa att den sklle komma om typ 3 månader, men sen tog det 1,5 år innan den kom. apple visar saker o börjar sälja dem inom en månad, man kan beställa dem dagen efter lanseringen. eller timmen efter i många fall till o med,

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

Det är just det jag menar.
De säljer på hype och att klanka på andra företag. Inget annat företag skulle kunna släppa en "Shuffle" och bli så "hyllade". De kan ju inte ens göra reklam för sitt operativsystem utan att hacka på Windows. Apple har ju sina fans som gladeligen skulle gå över glödande kol för att få tag på deras produkter, oavsett om de ens skulle vara bra. De designar produkter tills de blir glänsande och estetiskt tilltalande för att kunna sälja till alla ytliga personer som bryr sig mer om utseende än funktion.

Men egentligen är det inte så¨mycket jag har emot Apple, utan snarare deras användare. De väljer en Appleprodukt och anser sig genast vara mer värda än många andra. Jag citerar en kille över på hardforum som formulerade det ganska bra

Citat:

Opinion:

The Mac vs PC ads are pathetic drivel that make me ashamed to be a Mac user. We have some slick designer jeans-wearing, jet-black hair-dyed west-coast type with a know-it-all attitude preaching to the choir. If Jobs wants the world to think Mac users are pretentious assholes, HE'S DOING A GREAT JOB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Det är just det jag menar.
De säljer på hype och att klanka på andra företag. Inget annat företag skulle kunna släppa en "Shuffle" och bli så "hyllade". De kan ju inte ens göra reklam för sitt operativsystem utan att hacka på Windows. Apple har ju sina fans som gladeligen skulle gå över glödande kol för att få tag på deras produkter, oavsett om de ens skulle vara bra. De designar produkter tills de blir glänsande och estetiskt tilltalande för att kunna sälja till alla ytliga personer som bryr sig mer om utseende än funktion.

deras reklam är ju med glimten i ögat. det går ju inte att förneka att apple fortfarande är en lilleputt i jättarnas land där bill gates regerat tills nu o det spelar apple lite på. i o med att de växer, kanske de får ändra det lite.

sen så får du det att låta som om det bara är design o inte funktion, apple skulle inte kunna sälja om det inte fanns en viss funktion grejjen är att de gör t.ex. mp3 spelare som inte har "1 miljon funktioner", utan har de funktioner de flesta efterfrågar. visst det tilltalar kanske inte de som är riktigt intresserade av elektronik elle är musikfantaster, MEN den skaran är rätt liten och svår o leva på. skaran som bara vill ha en mp3 spelare som "bara funkar", inga märkvärdiga funktioner osv. är mycket större och det är där man tjänar pengar. o de flesta företag vill ju tjäna pengar.

visst finns det säkert de som köper den enbart för design, men inte alla köper en apple produkt för det. att tro det är väldigt naivt. t.ex. deras datorer, där är OSX halva grejjen. inte designen på datorn, även om den oxå är tilltalande, för vissas smak ska sägas . sen äre ju så, att nästan alla vill ju ha en spelare som ser bra ut, det går ju inte att sticka under stolen med. det är som att köpa bil, vem vill ha en ful bil? har man två funktionsmässigt lika bra bilar, den ena är ful som fan, den andra är snygg, vilken köper man

Citat:

Men egentligen är det inte så¨mycket jag har emot Apple, utan snarare deras användare. De väljer en Appleprodukt och anser sig genast vara mer värda än många andra. Jag citerar en kille över på hardforum som formulerade det ganska bra

eller är det så DU känner. visst finns det säkert de som är så som du säger. men jag tror snarare det är en känsla hos dem som inte köper en apple produkt. om jag skriver att jag gillar apple här på forumet, då blir man en kallad en "apple fanboy" eller liknande, du kallar inte det att se ner på nån? det är ju det som är så jäkla tråkigt, de som inte gillar apples grejjer, de rackar ju ner som fan på allt som apple gör. för varje person här på forumet som skriver nått bra om en apple produkt, så går det tio stycken som spyr galla över apples produkter, för att DE inte gillar dem. vad är bra? det är en jäkligt subjektiv fråga.

men om det är någon som anser att de är mer värda än nån annan, så äre användare av andra produkter än apples grejjer.
du är ju själv ett levande bevis på det, då du lite klumpar ihop alla mac-användare.
det finns fanatiska windows användare, men inte fan klumpa de ihop med alla andra?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

Du skriver mycket som är vettigt men vad jag menar är att det finns ju den vettiga skaran av folk i alla kategorier och så finns det de som..tja...inte är fullt så vettiga. Många Apple-fans lägger ju fram sitt veto genom "Apple är kung, Microsoft suttar kossa". Det är ju inte vidare genomtänkt egentligen men många, för många faktiskt, lägger fram det på detta vis och det är framförallt dem som åtminstone jag stör mig på. Och så har vi de som stör sig på att rykten kommer från "osäkra källor" (och antagligen för att ryktena har en negativ klang i samma veva). Ingen nämnd, ingen klämd.

Sedan så, om jag får lägga fram min högst subjektiva åsikt så köper många en produkt från Apple just för att det är Apple. De tänker inte ens på olika alternativ. Då menar jag förstås t,ex deras iPod och liknande. Man köper en produkt för kanske 2500kr utan att jämföra mot andra företags liknande produkter. Både Creatiev och iRiver gör t,ex mp3-spelare som låter lite annorlunda men man är lite för bestämd för att ens titta åt något annat än Apple. Jag brukar iaf se över hela marknaden för bästa produkt per spenderad krona när jag ska köpa en något dyrare produkt - skulle det sedan visa sig att det faktiskt är Apple som gör den bästa produkten så skulle jag köpa den. Men än så länge har jag alltid hittat en produkt som haft något mer av det jag eftertraktat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
"Apple är kung, Microsoft suttar kossa"

Det är inte mot dig personligen

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Du skriver mycket som är vettigt men vad jag menar är att det finns ju den vettiga skaran av folk i alla kategorier och så finns det de som..tja...inte är fullt så vettiga. Många Apple-fans lägger ju fram sitt veto genom "Apple är kung, Microsoft suttar kossa". Det är ju inte vidare genomtänkt egentligen men många, för många faktiskt, lägger fram det på detta vis och det är framförallt dem som åtminstone jag stör mig på. Och så har vi de som stör sig på att rykten kommer från "osäkra källor" (och antagligen för att ryktena har en negativ klang i samma veva). Ingen nämnd, ingen klämd.

hehe, jojo, visst finns det sådanna, men om du kollar t.ex. detta forum, så finns det minst lika många, om inte fler som är användare av produkter som snackar skit om apples grejjer, ibland med liknande skitsnack so du nämner, men visst, ibland även med bra fakta, fast sakerna de nämner som argument är högst subjektiva saker. ja menar, nått som är ett positivt argument för dig, är kanske inget argument för mig att köpa just den saken.

Citat:

Sedan så, om jag får lägga fram min högst subjektiva åsikt så köper många en produkt från Apple just för att det är Apple. De tänker inte ens på olika alternativ. Då menar jag förstås t,ex deras iPod och liknande. Man köper en produkt för kanske 2500kr utan att jämföra mot andra företags liknande produkter. Både Creatiev och iRiver gör t,ex mp3-spelare som låter lite annorlunda men man är lite för bestämd för att ens titta åt något annat än Apple. Jag brukar iaf se över hela marknaden för bästa produkt per spenderad krona när jag ska köpa en något dyrare produkt - skulle det sedan visa sig att det faktiskt är Apple som gör den bästa produkten så skulle jag köpa den. Men än så länge har jag alltid hittat en produkt som haft något mer av det jag eftertraktat.

kan ju ta mig själv som exempel, jag har haft en iriver, har nu en ipod. irivern hade mer funktioner, mer inställningar, men använde jag dem? nä. ipod har färre funktioner, men alla jag behöver, till o med några ja kanske inte heller behöver, men de sakerna är färre. har ja då en iriver för t.ex. 2500 kr och en ipod för 2500 kr. så tar jag ipoden pga. designen, gränssnittet och paketlösningen med program o allt osv. visste hade jag kanske fått mer spelare, räknat i funktioner, om ja köp en iriver. men då just de funktionerna inte är nått jag värdesätter, så är det inte ett argument för att köpa irivern för mig. detta är JUST en sådan sak som inte verkar accepteras när man snackar t.ex. mp3 spelare på detta forum. det finns väldigt många som inte förstår hur man kan välja att betala samma peng eller lite mer för en spelare med mindre funktioner. för väldigt många så är det så att den som får mest för minst pengar har vunnit, allt annat är ofattbart. därför får man höra hur mycket skit ipod är eller hur dåligt val det är. men vem äre som avgör om det är rät eller fel. om en person köper en ipod och blir missnöjd med funktioner osv. så är det kanske fel spelare/produk för personen. men är personen nöjd med sin ipod, o inte saknar nått, då är det en bra produkt för personen. men istället blir de personerna idiotförklarade, att de minsan inte vet hur en spelare ska låta o att de köper den enbart för att det just är en apple, vilket säkert kan vara sant nån gång, men långt ifrån alltid, som väldigt många vill få det till.

LESS IS MORE, i alla fall för vissa. så som för mig.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

Håller med dig till fullo men vad jag tänkte mer på när det gäller just mp3-spelare var ljudet i första hand och funktionerna i andra. Såga mig vid fotknölarna nu men iPod (överlag, har inte testat alla) har ett ljud som jag inte gillar. Då föredrar jag framförallt Creatives ljud som spelar med en djupare bas och i mitt tycke ett överlag varmare ljud.

Permalänk
Citat:

http://www.apple.com/macosx/bootcamp/

Boot Camp 1.2 beta includes:
* Support for Windows Vista (32-bit)

Permalänk
Medlem

Nu kan vi antagligen konstatera att det här ryktet inte stämmer. Apple har inte senarelagt Leopard till oktober för att fixa Vista-stöd i Boot Camp.

Vidare har ju Apple gått ut med att de inte har några planer på att senarelägga Leopard.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Håller med dig till fullo men vad jag tänkte mer på när det gäller just mp3-spelare var ljudet i första hand och funktionerna i andra. Såga mig vid fotknölarna nu men iPod (överlag, har inte testat alla) har ett ljud som jag inte gillar. Då föredrar jag framförallt Creatives ljud som spelar med en djupare bas och i mitt tycke ett överlag varmare ljud.

ja det beror på vad man lyssnar på, om man inte lyssnar på musik med massa bas, så spelar inte den djupa basen så stor roll t.ex. dessutom så beror det ju på hur man ser det. har en kompis som typ vägrar mp3 för att han tycker det låter dåligt, jag fattar ingenting. han hör skillnader när jag inte gör det. i alla fall inte så att jag bryr mig. så det är ju väldigt subjektivt.

sågar dig inte, varför skulle jag göra det? det är ju en smaksak. och det är ju det, alla tycker olika. smaken är som baken, delad. vad jag sågar är folk som inte kan acceptera att andra inte tycker lika. du skrev att många apple användare va trångsynta o bara tyckte apples grejjer var bra, jag ville bara visa att minst lika många om inte fler icke apple användare är precis likadana de dissar apples grejjer, precis som en del apple användare dissar andra produkter.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive