Qimonda går direkt till GDDR5

Permalänk
Melding Plague

Qimonda går direkt till GDDR5

Världens näst största minneskretstillverkare Qimonda kommer att hoppa över GDDR4 och istället satsa på GDDR5. Detta i ett försök att utmanövrera rivalen Samsung som idag titulerar sig som världens största minneskretstillverkare.

Läs nyheten: Qimonda går direkt till GDDR5

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag vet inte så mycket om sånt här, men jag gissar på att det är dåligt Eller kommer att bli

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Avstängd

Samsung och Hynix är stora nog för att satsa lika mycket på GDDR5 dom, samtidigt som dom kan köra på GDDR4. Så det blir svårt att vinna över dom.

Permalänk

Gillar att de påskyndar utvecklingen!

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Nyhet
[B]Världens näst största minneskretstillverkare Qimonda kommer att hoppa över GDDR4 och istället satsa på GDDR5. Detta i ett försök att utmanövrera rivalen Samsung som idag titulerar sig som världens största minneskretstillverkare.

å då kommer en annan tilverkare å säger "å vi hoppar dirket till gddr 10 för att knäcka skiten ur konkurrenterna"

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk

är skillnaden mellan dom olika sorterna endast NM och frekvens samt strömförbruken eller? för man kan ju inte få kretsarna hur små som hällst nån gång måste de ta stopp

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Avstängd

Blir ju lite gddr2 fenomen kanske?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

har dom verkligen råd att hoppa över gddr4? jag menar vad ska dom leva på när dom utvecklar gddr5?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Om det nu var så enkelt att hoppa på gddr5 direkt så skulle nog alla göra det. Om jag fattat rätt så kommer de att satsa allt på utvecklingen av gddr5 och vara beredd att bara skicka ut det när den tiden kommer, men den tiden är inte lika nära som den för gddr4?

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Hedersmedlem

Grejen är ju denna att GDDR4 har fått ett ganska kallt mottagande och många (?) väljer att hänga på GDDR3 ända tills GDDR5 kommer...

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Avstängd

Hoppas vi får se mer som drar väldigt lite ström.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

Betyder inte 4 något med otur på Kinesiska?
Det kanske har spelat in

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAZIP
Betyder inte 4 något med otur på Kinesiska?
Det kanske har spelat in

Siffran fyra (4) uttalas på ett sätt som låter som "död" på Japanska.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Siffran fyra (4) uttalas på ett sätt som låter som "död" på Japanska.

Bra att veta:) hehe tycker att det var ett bra svar, bara kände för att kommentera lite:P

Som sagt, har knappt hört ett nys om gddr4 utom här på sweclockers och jag känner/vet ingen som har det så varför inte?

Visa signatur

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gulaschbaronen
Bra att veta:) hehe tycker att det var ett bra svar, bara kände för att kommentera lite:P

Som sagt, har knappt hört ett nys om gddr4 utom här på sweclockers och jag känner/vet ingen som har det så varför inte?

Vissa high-end NVIDIA och ATI grafkkort tror jag använder sig av GDDR4.
Synd att de inte används mer. Tråkigt att använda en äldre teknik (GDDR3) när en nyare (GDDR4) finns.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Hedersmedlem

Nvidia använder det inte alls medan ATI använder det på X1900XTX.

Jag tror inte heller att Nvidia kommer att använda det utan gå direkt till GDDR5, har dom inte använt det hittills så kommer de knappast börja med det nu...

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem

personligen tycker jag XDR-RAM ser intressant ut och hoppas nVidia eller ATi provar på den tekniken. Skulle vara intressant att se vad den kan ge. Och alltid bättre om 2 tekniker konkurrerar så får vi konsumenter billigare, snabbare och bättre produkter i slutänden. Just nu är DDR tekniken dominerande på alla sätt och vis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Qimondas vice ordförande Graphics DRAM

Gillar namnet på den där grabben ^_^ Men för att vara lite ontopic så kanske det är bra? Dom bör ju ha någon mer anledning än att bara försöka bli den största, något annat som är bra med GDDR5 alltså.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
personligen tycker jag XDR-RAM ser intressant ut och hoppas nVidia eller ATi provar på den tekniken. Skulle vara intressant att se vad den kan ge. Och alltid bättre om 2 tekniker konkurrerar så får vi konsumenter billigare, snabbare och bättre produkter i slutänden. Just nu är DDR tekniken dominerande på alla sätt och vis.

Nej fan!
XDR-DRAM ägs av Rambus.
Rambus gick med i standardsorganisationen JEDEC, sen lämnade de organisationen efter att de hade snott alla uppfunningar och själv tagit patent för dem, för att sedan kräva royalty fees på dem.
Rambus är ett par kriminella avskum. Hoppas att de går i konkurs.
Sen användes Rambus på vissa Pentium 4 moderkort, svindyra var de minnen.

http://vendors.bluwiki.org/#Rambus

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!