Tvättbara tangentbord

Permalänk
Melding Plague

Tvättbara tangentbord

Tillverkaren Unotron har lanserat trådlösa tangentbord och möss som tro det eller ej - kan tvättas i precis som en tallrik efter middagen. En patenterad teknik som heter Spillseal gör att man kan tvätta dem i diskhon och sedan torka dem och börja skriva igen.

Läs nyheten: Tvättbara tangentbord

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter bra, jag har kasserat många tangentbord pga av deras skitighet...
Men kan verkligen bokstäverna på knapparna tåla massa tvättar, känns som att färgen kommer att gå bort efter ett tag

Edit:
Finns dom i svensk layout?

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Medlem

Låter bra, skulle vilja se fler vanliga konsumenttangentbord som har liknande möjligheter. Vore skönt att kunna tvätta musen och tangentbordet från allt damm och skit som hamnar på de.

Blev faktiskt även positivt överraskad av att prislappen endast ligger på 700kr. Sådana här "exklusiva" tangentbord och liknande brukar ha saftiga prislappar som medelsvensson aldrig skulle ha råd med.

Permalänk
Medlem

1-2 gånger om året brukar jag bända bort alla knappar på tangentbordet och handdiska dem. Medans de torkar kan man dammsuga och torka av resten av tangetbordet. En stunds puzzlande och tangentbordet är som nytt igen. Det tar sin lilla tid, men det kan det vara värt...

Visa signatur

| Intel Core i7 4930K | Asus P9x79 Pro | Corsair XMS3 Vegeance 16 GB | GT 640 | Samsung 840 Pro 256 GB + Corsair SSD Force Series 120GB | Be-Quiet L8 CM 530W | 2 x Benq BL2710PT |

Permalänk
Medlem

Detta borde alla tangentbord ha. Jag har skrotat ett par tre tangentbord p.g.a av cola eller mjölk som hamnat i dom. Har ändå testat att rengöra dom ordentligt samt torka med hårfön eller bara lufttorkning. Men det är alltid nån knapp som sätter sig.

Möss däremot brukar gå bra att plocka isär och rengöra. Gjorde faktiskt det igår med min MX510 när vänsterknappen började tjura sig. Nu funkar den fint efter att jag plockade ut en rejäl hög med katthår.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd

Mitt tangentbord kostade 600, ska det smaka så kan man lika gärna lägga på lite.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Rätt smart ide, faktiskt. Det går fort, blir bra och det är grymt lätt att bara dra den under kranen.
Jag försökte för enbart några dagar sedan tvätta mitt Saitek Eclipse, funkade igen efter 2 dagar och jag använder det nu.
Däremot tror den att alla siffror m.m. är två knappar i en, ex. ETTHUNDRASJUTTIO = §167+0
Någon som har någon aning varför, nått man kan göra åt saken? Lite oft, så skicka gärna PM ist

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe
Låter bra, jag har kasserat många tangentbord pga av deras skitighet...
Men kan verkligen bokstäverna på knapparna tåla massa tvättar, känns som att färgen kommer att gå bort efter ett tag

Edit:
Finns dom i svensk layout?

Så du tror att ett tangentbord kan tåla tusentals tangentryckningar utan att färger lossnar, men en tvätt i veckan skulle svepa bort färgen?

Tänk efter lite..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi

Låter bra, skulle vilja se fler vanliga konsumenttangentbord som har liknande möjligheter. Vore skönt att kunna tvätta musen och tangentbordet från allt damm och skit som hamnar på de.

Blev faktiskt även positivt överraskad av att prislappen endast ligger på 700kr. Sådana här "exklusiva" tangentbord och liknande brukar ha saftiga prislappar som medelsvensson aldrig skulle ha råd med.

Vad är det som är exklusivt? Hotkeysen? 700kr exkl moms tycker jag är väldigt dyrt för ett tangentbord när de har samma funktioner som ett 300kr. 700kr extra för att få den vattensäker är lite överdrivet, ett tunt lager silikonspray över skiten gör den vattentät, och kostar 10kr. Har gjort så på några av mina tangentbord och det funkar väldigt bra, kan hälla läsk, vatten eller vafan somhelst utan att de förstörs.

Förfan tänk efter lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Så du tror att ett tangentbord kan tåla tusentals tangentryckningar utan att färger lossnar, men en tvätt i veckan skulle svepa bort färgen?

Tänk efter lite..

Jaa tänk efter lite.. hur mycket skurmedel har du på dina fingrar ex.?
Skulle inte förvåna mig om färg började stryka med p.g.a ex. tvål eller liknande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Vad är det som är exklusivt? Hotkeysen? 700kr exkl moms tycker jag är väldigt dyrt för ett tangentbord när de har samma funktioner som ett 300kr. 700kr extra för att få den vattensäker är lite överdrivet, ett tunt lager silikonspray över skiten gör den vattentät, och kostar 10kr. Har gjort så på några av mina tangentbord och det funkar väldigt bra, kan hälla läsk, vatten eller vafan somhelst utan att de förstörs.

Förfan tänk efter lite.

Men hallå.. nürd har du en dålig dag eller? Han skrev "exklusivt", och med det är jag helt säker på att han menade att man kunde tvätta det.
Och du betalar inte 700 kr extra. Hade du betalat 700 kr. extra så hade du betalat 1000-1200 kronor. Nu kostar tangentborder 700 lax vilket inte är den farlig summa för ett tangentbord.
Och nej.. du kan inte hälla läsk i det utan att det förstörs. Spilla kan du göra, men det är inte samma sak.
jag kan spilla mjölk eller läsk i mitt G15 också utan att det förstörs, och utan att jag har använt mig av något "vattentät" knep

Förfan tänk efter lite..

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Köpte ett nytt Logitec Ultra X Flat tgb för några månader sedan, samma dag spillde jag ut en burk cola över halva tgb'et så det blev riktigt kletigt

Plockade av översta plast delen och kretskortet till dioderna och hot keys (knappar och annat satt kvar), va typ 10skruvar totalt satte jag den först i duschen och spolade med riktigt varmt vatten sen fyllde jag diskhon med såpa och varm vatten och la i den där, skvätte lite vatten så allt fick såpa på sig sen satte jag den på högkant och lär den torka i nån timme.
Funkade helt perfekt efter.

Innan jag gjorde det så testade jag bara på skojs skull om det funkade att ånga bort colan. Drog ut USB och ångade för fullt med en sån liten ångmaskin man har i köket. Efter det torkade jag bara av den med lite hushållspapper så den ytliga funkten försvann, 1minut senare satte jag i den i datorn och den funkade precis som den skulle, dock kom kletet tillbaka efter ett tag.

Så att ett tgb inte skulle tåla vatten är nog lite bullshit, beror givetvis lite på vilket tgb det är dock

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk
Medlem

Kan säga att det går att skölja av de flesta nya standard tagentobord med sladd av egen erfarenhet. Det är 99% plast
Finns ofta bara ett litet kretskort där sladden kommer in. Blockas i sär med ofta bara 3-4 skruvar och tabort kortet eller håll den sidan med sladden uppåt och spola av resten av tagentbordet. Skaka av och låttorka någon timme.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
Jaa tänk efter lite.. hur mycket skurmedel har du på dina fingrar ex.?
Skulle inte förvåna mig om färg började stryka med p.g.a ex. tvål eller liknande.

Laseretsade symboler eller knappar gjutna i tvåfärgad plast är mycket vanligt förekommande, och det är inget som tvättas bort.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Slipsmannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
Jaa tänk efter lite.. hur mycket skurmedel har du på dina fingrar ex.?
Skulle inte förvåna mig om färg började stryka med p.g.a ex. tvål eller liknande.

Men hallå.. nürd har du en dålig dag eller? Han skrev "exklusivt", och med det är jag helt säker på att han menade att man kunde tvätta det.
Och du betalar inte 700 kr extra. Hade du betalat 700 kr. extra så hade du betalat 1000-1200 kronor. Nu kostar tangentborder 700 lax vilket inte är den farlig summa för ett tangentbord.

Jag skulle säga att "700 lax" (sjuhundra tusen) är rätt mycket för ett tangentbord..

Citat:

Och nej.. du kan inte hälla läsk i det utan att det förstörs. Spilla kan du göra, men det är inte samma sak.
jag kan spilla mjölk eller läsk i mitt G15 också utan att det förstörs, och utan att jag har använt mig av något "vattentät" knep

Förfan tänk efter lite..

Jodå, du kan spilla det mesta skiten i ett tangentbord utan att det pajjar, så länge du diskar av det vettigt och _låter det torka länge_ så att det är riktigt torrt, så är det bara att plugga in det igen, har jag gjort mer än en gång.

Visa signatur

- E-Penis: Fettokisse -
- Fractal Design R5, Ryzen 7 3700X@4.2ghz, Corsair H100 Hydro -
- Asus ROG Strix X570-F, 32Gb Corsair 3600mhz, Asus ROG Strix RX5700XT -
- Corsair Force MP600 M.2 1TB + 3TB Misc SSD, Corsair 850 PSU -
- Samsung 34"UW @ 1440P -

Permalänk

Om tangentbordet skulle ha samma utförande som ett ultraX flat, så hade jag köpt direkt. Jag är trött på att man måste byta tangentbord vartannat år.

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk

lanarens val

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

haha nu kan även delux porrsurfaren dölja sina felskjutningar

skämt åsido fanns det inte ett tgb för ett tag sedan som var mjukt och vatten tåligt fanns i en ful blå färg vad jag vet fasst med sladd?

Visa signatur

hooho säjjer en uggla i skogen eller tomten. vem vet

"Ja, med tanke på hur oviktig titeln är för Blizzard lär dom hyra in Tjeckiens bagarlandslag för att utveckla spelet med fria tyglar //Icetec"

Permalänk
Medlem

jag tycker att detta verkar intressant, dock aningens dyrt. När jag försöker göra rent tangentbord så brukar jag misslyckas med att sätta tillbaka tangenter som space och enter knappen och då är ju tangentbordet skrot efteråt.
Ännu mer intressant skulle det vara om man kunde diska den i diskmaskinen, men det lär väl inte komma.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Jag läste en undersökning som visade att bakterier sällan sprids via tangentbord och datormöss (på sjukhus) utan främst genom mänsklig kontakt eftersom bakterierna inte överlever så värst länge utanför människokroppen. Studien visade även att andra så kallade "sterila" tangentbord utgör en större risk för patienten genom att de leder till försämrad arbetsmiljö för läkarna som riskerar att göra fler fel om de tvingas använda t-bord som är främst utformade för att vara så sterila som möjligt och inte alls designade med ergonomi i åtanke. Detta tangentbord kanske fyller en funktion trots allt.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

Såg inte så speciellt ut, som ett 90-tals MS tangentbord, å så var det rätt dyrt. Man får ju 3, nästan 4 ultra flat x för det priset, köper jag mycke hellre.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

På tok för dyrt. Det går alldeles utmärkt tvätta de flesta vanliga tangentbord.
Jag har ett Logitech bord där knapparna sitter fast i skalet. Handlar bara om att öppna tangentbordet, plocka ur gummimattan som fungerar både som fjädring och registrering av nedslag samt chippet som är kopplat till det och går via sladd till datorn.
Sedan in med skalet i diskmaskinen. Gummimattan fungar utmärkt skölja under rinnande vatten. Gjort detta två gånger med utmärkt resultat, inget synligt slitage alls.
Brukar ta en spritservett och torka av musen samtidigt så har man tagit död på det mesta.
Hade tänkt lägga upp en guide för detta förr i forumen men tänkte det var så allmänt känt och enkelt jag skippade det.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Avstängd

Hoppas de blir billigare och att fler tillverkare gör något liknande.

Tangentbord och musar bli så äckligt smutsiga. Riktiga bakteria kolonier.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Hoppas de blir billigare och att fler tillverkare gör något liknande.

Tangentbord och musar bli så äckligt smutsiga. Riktiga bakteria kolonier.

Musar ?
Möss...
Musar har tjejer

Finns det inte redan "gummi" tangentbord som går att tvätta?

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem

Brukar diska mitt logictech tangentbord
Billiga varianten som går lös på ~200:-
Har diskat det ~30ggr & kan säga att bokstäverna har inte tagit stryk av det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Detta borde alla tangentbord ha. Jag har skrotat ett par tre tangentbord p.g.a av cola eller mjölk som hamnat i dom. Har ändå testat att rengöra dom ordentligt samt torka med hårfön eller bara lufttorkning. Men det är alltid nån knapp som sätter sig.

Möss däremot brukar gå bra att plocka isär och rengöra. Gjorde faktiskt det igår med min MX510 när vänsterknappen började tjura sig. Nu funkar den fint efter att jag plockade ut en rejäl hög med katthår.

har en likadan mus som du, och den börjar bli lite igenkorkad, hur plockade du isär den?

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk

Det går att köra vilket tangentbord som helst i diskmaskinen så länge det inte har några spänningskällor i sig d.v.s. batterier. Det som skulle kunna hända är att plasten tar skada av värme eller diskmedel eller att symbolerna mattas ut. Jag tror dock att symbolerna tål tvätt med tanke på hur länge de tål fingrar. Men som sagt tvätta gärna tgntbordet men se till att det inte finns någon spänning i det sålänge det är vått. Om man ser till att det inte finns en sjö inuti som kluckar när man skakar på det så torkar det nog på en natt så man kan plugga in det dagen efter.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk

Det nya här är väl att till skillnad från gummitangentborden så sitter knapparna "separerade".

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Trevligt, men trådllöst? Varför skulle man vilja ha trådlöst om man ändå sitter vid datorn? Blir ju bara värdelöst på lan om alla sitter med sådana här..

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derfpa
Blir ju bara värdelöst på lan om alla sitter med sådana här..

Blir det? Det tror jag inte på =/

Permalänk
Medlem

Klart man kan plocka isär sitt tangentbord och diska men detta verkade ju främst vara riktat till sjukhus då man kanske varken har tiden eller kunskapen att plocka isär ett tangentbord och diska. Något tidssparande att bara diska, torka och sedan skriva på igen istället för att det ska stå och torka i några timmar. Och designen är väl snarare för att det ska vara så neutralt som möjligt (sjukhus etc), inte så snyggt som möjligt.
Men det skulle ju kunna vara lanarens bästa vän ;D

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk

Diska är ju ändå lite överskattat, Är ju störtskönt när man känner att tangentborde slutar fungera eller inte fungerar tillfredsställande. Då letar man upp ett nytt och köper, så får man ett nytt tangentbord och då har man ett extra till exempel servern eller liknande.
Tycker det är bäst. Nästan underbart att köpa nya tangentbord.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!