S.T.A.L.K.E.R. med mittsegmentsgrafikkort

Permalänk
Melding Plague

S.T.A.L.K.E.R. med mittsegmentsgrafikkort

I fredags lanserades det efterlängtade och något hypade spelet S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Chernobyl. På Firingsquad har man nu undersökt prestandan hos olika mittsegmentsgrafikkort i spelet. Intressant läsning för dig som går i köpartankar och inte riktigt är säker på om ditt grafikkort klarar av spelet till den nivå du önskar.

Läs nyheten: S.T.A.L.K.E.R. med mittsegmentsgrafikkort

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det är inte lika krävande som man kan tro att det är

Permalänk

verkligen inte ! klarar allt på maxmalt me mitt system som inte är de allra senaste dirr !

Permalänk

hmm, jag kan inte spela det på max graffe med min :P, men de kan ju bero på att jag kör 1600x1200

Visa signatur

{Spelmaskin}
Intel q6600 ,Asus P5E Deluxe , 4096mb pc8500 Dominator, Nvidia gtx465, Fractal design r2, Corsair 750hx, ca 1tb hdd utrymme

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caly Centurion
verkligen inte ! klarar allt på maxmalt me mitt system som inte är de allra senaste dirr !

Otroligt att du klarar det... Kör du med dynamic lightning och allt på max? För mig laggar det satan så fort jag är i närheten av folk, byggnader osv. Är inte direkt krävande vad det gäller med FPS och så, men det blir totalt ospelbart =/

Sitter med ett X800 GTO (något klockad), 2 gig ram och en P4 3,2 ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caly Centurion
verkligen inte ! klarar allt på maxmalt me mitt system som inte är de allra senaste dirr !

Förmodligen så går det bra pga att ditt grafikkort inte stödjer de senaste grafikeffekterna som sm3 exv.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Tycker inte att S.T.A.L.K.E.R är specielt snyggt tbh. ser så "overkligt" ut om man kan säga det om spel

Gillade inte spelet, förstår inte varför denna stora hype över det!?

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caly Centurion
verkligen inte ! klarar allt på maxmalt me mitt system som inte är de allra senaste dirr !

Visst, dra den om Rödluvan också.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Tycker inte att S.T.A.L.K.E.R är specielt snyggt tbh. ser så "overkligt" ut om man kan säga det om spel

Gillade inte spelet, förstår inte varför denna stora hype över det!?

Tycker/känner exakt samma.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Om ni läser texten så ser ni att X800 kör med dx8. Det är ganska många år sedan det var aktuellt. Men låt killen tro att hans x800 inte har några problem där 8800gtx har det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Tycker inte att S.T.A.L.K.E.R är specielt snyggt tbh. ser så "overkligt" ut om man kan säga det om spel

Gillade inte spelet, förstår inte varför denna stora hype över det!?

Kunde inte sagt det bättre själv! Gillar det inte alls, allt på max settings och ändå inte nöjd, gillar FarCry bättre

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus ROG Strix Z270H | EVGA GeForce GTX 1080 Ti SC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz | Corsair HX 650W

Permalänk

Klart hans kort maxar spelet då hans grafikkort inte har stöd för det våra med 7900GTX och X1900XT kort och så vidare har stöd för.

Ungefär som om jag har ett X1950XTX och spelar crysis och du använder 8800GTX så presterar crysis bättre med mitt system än med ditt, förmodligen för att jag inte utnyttjar alla fördelar crysis kan erbjuda. Så klart stämmer inte detta överrens då G80 är så pass mycket bättre men förstår ni vad jag vill säga?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Spelet ser ju ut som skit.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

hmmm... antar att jag kan köra det rätt högt men... det ser ut som det vanliga FPS mangelt och inte mycket nytt. Kommer ett Demo kör jag nog det först.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Tycker inte att S.T.A.L.K.E.R är specielt snyggt tbh. ser så "overkligt" ut om man kan säga det om spel

Gillade inte spelet, förstår inte varför denna stora hype över det!?

S.T.A.L.K.E.R handlar inte om fetaste grafiken, det handlar om fetaste AI.
Far Cry hade fin AI, men S.T.A.L.K.E.R har ännu bättre. Det i kombination med brist på ammo gör att man måste använda mer list än brute force.
Hela spelet känns ganska grovhugget och så himla snyggt är det inte, men utmanande svårt.

För er med riktigt gammal HW kan jag meddela att det går utmärkt att spela
med en gammal XP2500+ och Radeon9700. Ned med upplösningen och upp med
AA så blir det helt ok.

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Hedersmedlem

A64 3000+, 1024 MB budget-ram, GF 6600GT AGP. Kör på Medium med 1024x768. Helt spelbart, inte alls särskilt snyggt men spelbart.

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem

att grafiken i S.T.A.L.K.E.R inte är toppklass kan kvitta, för spelet har en skön story, grym AI, öppet spelsätt och härliga miljöer. visst blev inte spelet så som det pratats om från början men jag tycker att det är grymt roligt när man väl satt sig in i det. tycker att det är trist när folk bara bedömmer ett spel på hur det ser ut..

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Medlem

Ni som säger att grafiken i stalker är kass behöver nog uppgradera er hårdvara eller fundera på exakt vad som är så dåligt?

Större delen av spelet är väldigt snyggt men det finns tyvärr kvar "gamla texturer" sedan spelet skulle ha släpps första gången, väldigt mkt har gjorts om på nytt men tyvärr inte allt.

Anledningen till att de flesta tycker det inte är snyggt är förmodligen för att det är så grått mörkt och sunkiga miljöer, MEN det är så det skall vara.

Att jämföra detta spel grafikmässigt med farcry och liknande är ju som att jämföra en skitig arbetare med en vitklädd fotomodell

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Izual
Anledningen till att de flesta tycker det inte är snyggt är förmodligen för att det är så grått mörkt och sunkiga miljöer, MEN det är så det skall vara.

Att jämföra detta spel grafikmässigt med farcry och liknande är ju som att jämföra en skitig arbetare med en vitklädd fotomodell

kunde inte sagt det bättre själv

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Medlem

tycker det inte är speciellt snyggt för att saker är kantiga och grafiken känns plottrig och grynig, även om man maxar grafiken och kör nativeupplösning å hela köret.

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Jag hade en del problem med "sporadiska hack", allt var frid och fröjd tills helt plötslig, *hack, *knak, sen flyter det vidare. Kör medium, och lite egna inställningar. Visade sig att windows hade problem med virtuella minnet, vilket löstes genom att ställa in "Ingen växlingsfil", starta om och ställa in egen växlingsfil på 2048/4096mb. Prestandan är fortfarande lite under vad jag förväntar mig även om dom stora hacken uteblir.

Skaffar sli snart och kommer nog posta lite resultat på forumet.

Iaf, för att tala om vad denna tråd verkar handla om, betygsätta spelet, så kan jag säga att det är en buggfest utan like! Fiender som försvinner och dyker upp i tid och otid, Savegames som inte går att ladda utan omstart, tveksam aktivering av HDR, knackig fps och zombies som kan se mig innan jag ser dem (vilket ju bara e fel..) Spelet behöver finslipas och det med en grov rasp!

Men samtidigt är spelet precis vad jag ville ha. Grym shooter med många sorters vapen som man kan uppgradera och som faktiskt tappar prestanda vartefter man använder dem samt en orgie i sakletande helt i stil med oblivion. Men framför allt, och det är detta som skiljer spelet från mängden, Atmosfären. Grått, ryskt, eländigt, uppgivet. Inte en strimma av ljus nån stans. Detta är ett spel om överlevnad, inget annat.

Min åsikt.

För er som inte kommit så långt i spelet kan jag tippsa om att det släppts en patch som fixar en hel del buggar, men tydligen inte alla. Man kan dock inte använda sina gamla savegames efter patchning!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Avstängd

Murak, jag håller med dig till 100%

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caly Centurion
verkligen inte ! klarar allt på maxmalt me mitt system som inte är de allra senaste dirr !

Det du spelar på är inte "maxmalt" som du beskriver det. Du spelar i dx8 på grund av ditt x800 så det är därför du kan spela på "max" Hade du spelat med standard dx9 inställningarna hade du laggat sönder... Själv får jag runt 80 fps i dx8. Men i dx9 så får jag runt 35 - 50 fps på medel inställningar i 1024x768. Och det är med ett x1950xt, en A64 X2 4600+ och 1gig ram.

With the exception of the GeForce card, performance doesn’t scale for us when 4xAA is forced via the control panel. Note that we set AA via both the game menu system, and by typing it into the user.ltx text file with the commands: “r2_aa on” and “r_supersample 4”. Performance was tested using FRAPS.

Eftersom att inte spelet stödjer hardware anti-aliasing i dx9 så är det lönlöst att tvinga det i kontroll panelen. Den AA som finns i spelet när man spelar i dx9 är en så kallar "Temporär anti-aliasing" vilket bara suddar ut texturer på ett speciellt sätt för att minska jaggade kanter, du får alltså en fake AA.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Tycker inte att S.T.A.L.K.E.R är specielt snyggt tbh. ser så "overkligt" ut om man kan säga det om spel

Gillade inte spelet, förstår inte varför denna stora hype över det!?

För att smaken är som baken! Och för att jag inte gillar world of warcraft trots att närmare 8 miljoner andra verkar göra det...

Om ni klagar över jaggade kanter för att inte spelet använder hardware antialiasing? Då tycker jag att ni ska ta och testa ställa upp upplösningen på 1600x1200 och sedan sätta på temporär antialiasing. Då ska ni se att allt det kantiga försvinner. Men som sagt, smaken är som baken... Vänta bara, snart kommer en Ultra graphic tweak guide ut, och då kommer ni inte klaga längre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Izual
Att jämföra detta spel grafikmässigt med farcry och liknande är ju som att jämföra en skitig arbetare med en vitklädd fotomodell

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stillman_
Du har fan fel! Kan ju säga att grafiken är i klass med FEAR och far cry om inte lite bättre på många ställen. Som Fear fast utomhus i väldigt stora och öppna miljöer.

Alla tekniker som finns i Fear finns i stalker plus lite till. Stalker har en jävligt skön atmosfär. Med "rätt" tweakade inställningar är grafiken lätt i samma nivå som F.e.a.r och Far cry. Speciellt himlen är helt underbar om man ställer in den på "dynamic sky" i de dolda special inställningarna.

alla dom nya tekniker som vi sett i spel som te.x F.E.A.R, Far cry osv finns i stalker:

Parallax och bump mapping, perpixel lightning, HDR lightning, soft shadows, interactive shadows, Realtime reflections, osv.
Du klagar över jaggade kanter för att inte spelet använder hardware antialiasing? Då tycker jag att du ska ta och testa ställa upp upplösningen på 1600x1200 och sedan sätta på temporär antialiasing. Då ska du se att allt det kantiga försvinner. Men som sagt, smaken är som baken... Men att påstå att grafiken i jämförelse med Far cry är som mellan en sotare och en fotomodell är bara dumt sagt. Vänta du bara, snart kommer en Ultra graphic tweak guide ut, och då kommer du inte klaga längre.

Det jag tror att Izual menade med den kommentaren var att man lättare kan tycka att Far Cry är snyggare för att miljöerna i det spelet är mycket färggladare och "fina" om man jämför med S.T.A.L.K.E.R..men det är bara min tolkning

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Medlem

för mig så flyter det på snyggaste med mitt gamla gf4.
dock så är inte snyggaste så snyggt som med nyare kort men iaf (: det flyter.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stillman_
Du har fan fel! Kan ju säga att grafiken är i klass med FEAR och far cry om inte lite bättre på många ställen. Som Fear fast utomhus i väldigt stora och öppna miljöer.

Alla tekniker som finns i Fear finns i stalker plus lite till. Stalker har en jävligt skön atmosfär. Med "rätt" tweakade inställningar är grafiken lätt i samma nivå som F.e.a.r och Far cry. Speciellt himlen är helt underbar om man ställer in den på "dynamic sky" i de dolda special inställningarna.

alla dom nya tekniker som vi sett i spel som te.x F.E.A.R, Far cry osv finns i stalker:

Parallax och bump mapping, perpixel lightning, HDR lightning, soft shadows, interactive shadows, Realtime reflections, osv.
Du klagar över jaggade kanter för att inte spelet använder hardware antialiasing? Då tycker jag att du ska ta och testa ställa upp upplösningen på 1600x1200 och sedan sätta på temporär antialiasing. Då ska du se att allt det kantiga försvinner. Men som sagt, smaken är som baken... Men att påstå att grafiken i jämförelse med Far cry är som mellan en sotare och en fotomodell är bara dumt sagt. Vänta du bara, snart kommer en Ultra graphic tweak guide ut, och då kommer du inte klaga längre.

Sa jag att grafiken var dålig i stalker? läs ordentlig vad jag skrev innan du flippar ur totalt.

Jag maxar alla inställningar och jag tycker spelet ser helt underbart ut, jag har endast problem med små sporadiska ½sekunders hackningar.

Jag menade att Stalker inte har samma atmosfär som tex farcry.
farcry är som en blommig sommaräng, stalker ser ut som en soptipp.
och därför uppfattas tyvärr som att det har sämre grafik vilket är helt felaktigt om man satt sig in i spelet.

Men det är så det SKALL vara. Tagga ner något hekto innan du spricker.... Jheez

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stillman_

Alla tekniker som finns i Fear finns i stalker plus lite till. Stalker har en jävligt skön atmosfär. Med "rätt" tweakade inställningar är grafiken lätt i samma nivå som F.e.a.r och Far cry. Speciellt himlen är helt underbar om man ställer in den på "dynamic sky" i de dolda special inställningarna.

Vart hittar jag dessa inställningar? Är det "Advance" tabben du tänker på eller är det några config kommandon? Skulle vilja ha det snyggare :/

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus ROG Strix Z270H | EVGA GeForce GTX 1080 Ti SC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz | Corsair HX 650W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Izual
Jag menade att Stalker inte har samma atmosfär som tex farcry.
farcry är som en blommig sommaräng, stalker ser ut som en soptipp.
och därför uppfattas tyvärr som att det har sämre grafik vilket är helt felaktigt om man satt sig in i spelet.

Ah, sorry tolkade lite fel där.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twau
Vart hittar jag dessa inställningar? Är det "Advance" tabben du tänker på eller är det några config kommandon? Skulle vilja ha det snyggare

Allt sådant går att ställa in i user.ltx filen vet du...

Kolla den här sidan: http://board.oblivion-lost.de/showthread.php?t=7498

Det kommer en tweakguide på spelet snart, killarna på www.tweakguides.com gör en sådan och beräknas vara klar sent denna vecka. Om du kollar hans oblivion tweakguide så ser du hur noga han är och han kommer nog gå igenom allt i den där ltx filen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DigitalEmu
S.T.A.L.K.E.R handlar inte om fetaste grafiken, det handlar om fetaste AI.
Far Cry hade fin AI, men S.T.A.L.K.E.R har ännu bättre. Det i kombination med brist på ammo gör att man måste använda mer list än brute force.
Hela spelet känns ganska grovhugget och så himla snyggt är det inte, men utmanande svårt.

För er med riktigt gammal HW kan jag meddela att det går utmärkt att spela
med en gammal XP2500+ och Radeon9700. Ned med upplösningen och upp med
AA så blir det helt ok.

NU har jag iovs bara testat en liten del av Stalker , men någon fet AI tycker jag inte att spelet har. Och att sedan säja att Far Cry har en bra AI är ju bara rent skitsnack. Sämre AI får man ju leta efter. Ska man spela ett spel med bra AI så tycker jag själv personligen att F.E.A.R sticker ut från mängden

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Du har fan fel! Kan ju säga att grafiken är i klass med FEAR och far cry om inte lite bättre på många ställen. Som Fear fast utomhus i väldigt stora och öppna miljöer.

Alla tekniker som finns i Fear finns i stalker plus lite till. Stalker har en jävligt skön atmosfär. Med "rätt" tweakade inställningar är grafiken lätt i samma nivå som F.e.a.r och Far cry. Speciellt himlen är helt underbar om man ställer in den på "dynamic sky" i de dolda special inställningarna.

alla dom nya tekniker som vi sett i spel som te.x F.E.A.R, Far cry osv finns i stalker:

Parallax och bump mapping, perpixel lightning, HDR lightning, soft shadows, interactive shadows, Realtime reflections, osv.
Du klagar över jaggade kanter för att inte spelet använder hardware antialiasing? Då tycker jag att du ska ta och testa ställa upp upplösningen på 1600x1200 och sedan sätta på temporär antialiasing. Då ska du se att allt det kantiga försvinner. Men som sagt, smaken är som baken... Men att påstå att grafiken i jämförelse med Far cry är som mellan en sotare och en fotomodell är bara dumt sagt. Vänta du bara, snart kommer en Ultra graphic tweak guide ut, och då kommer du inte klaga längre.

inte bara det, grafiken i detta spelet är långt bortom fear och speciellt far cry.
spelet stödjer en massa godsaker, allt som man kan förvänta sej av TES4 oblivion, fast ännu bättre. spelet har tex motion blur, och man kan tweaka till sej andra grejer också.