Nvidia först med 55 nanometer?

Permalänk
Melding Plague

Nvidia först med 55 nanometer?

Tidigare i veckan rapporterade TSMC att man var redo att börja tillverka kretsar med en 55 nanometers tillverkningsprocess. Idag har det kommit fram uppgifter som säger att Nvidia kommer att bli först med att använda den nya tillverkningsprocessen.

Läs nyheten: Nvidia först med 55 nanometer?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

55nm, nice!

Hoppas det får NVIDIAs kort att sluka mindre ström, och avge mindre värme.
Hoppas ATI snabbt hoppar på också.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk

CPU eller GPU ? (om det stod så missade jag det xD)

* Nordbrygga?

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb

Permalänk

gpu

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Det tar ungefär 6-8 månader att tillverka en processor, känns lite konstigt när man köper senaste grafikkortet och vet att processorn nästan är ett år gammal redan.

Permalänk
Avstängd

Kan de vara till G90 mån tro?

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Dregel .. me love Nvidia. Eller som en annan vis man sa till en annan "Nvidia, The Way It's Meant To Be Played"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Kan de vara till G90 mån tro?

Troligen inte. Fast det beror på om Nvidia väntar med G90 till nästa år. För det tar tid att ändra tillverkningsprocess.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Det tar ungefär 6-8 månader att tillverka en processor, känns lite konstigt när man köper senaste grafikkortet och vet att processorn nästan är ett år gammal redan.

själva prollen tar inte så lång tid att tillverka men att utveckla den och få den klar tar den tiden som de skrev i nyheten. Sen när detta är klart så tar det inte så lång tid att pumpa ut processorer.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
själva prollen tar inte så lång tid att tillverka men att utveckla den och få den klar tar den tiden som de skrev i nyheten. Sen när detta är klart så tar det inte så lång tid att pumpa ut processorer.

Jasså, får jag fråga hur du vet det?
Jag studerar till Civ. Ing. i Mikroelektronik @ KTH Kista, har precis haft föreläsning i hur man tillverkar just processorer.

Det TAR mellan 4-8 månader för Intel att TILLVERKA en processor. Hur dom då kan göra så många? Jo dom gör en jävla massa samtidigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Jasså, får jag fråga hur du vet det?
Jag studerar till Civ. Ing. i Mikroelektronik @ KTH Kista, har precis haft föreläsning i hur man tillverkar just processorer.

Det TAR mellan 4-8 månader för Intel att TILLVERKA en processor. Hur dom då kan göra så många? Jo dom gör en jävla massa samtidigt.

Det är väl inte tillverkning av processorn i sig själv som tar tid, utan snarare bearbetning av kislet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Jasså, får jag fråga hur du vet det?
Jag studerar till Civ. Ing. i Mikroelektronik @ KTH Kista, har precis haft föreläsning i hur man tillverkar just processorer.

Det TAR mellan 4-8 månader för Intel att TILLVERKA en processor. Hur dom då kan göra så många? Jo dom gör en jävla massa samtidigt.

Möjglivis är det tiden från att desigen är färdig tills att processorna finns för försäljning. Själva tillverkningen tar inte lång tid.

Är det meningen att man ska bli imponerad över att du ska du ingenjör?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

jag har läst microprocessorteknik och att tillverka och sätta ihop en processor tar mellan 35 till 40 dagar. Därimot tar det mycket längre tid att smälta ner och rena quartz stenar och tillverka siliconstänger som är till 99.99% rena som man sedan gör wafersskivorna av. Men från tom wafers skiva till färdig cpu att sätta i datorn tar mellan 35 till 40dagar.

exempel på företag som gör detta förjobb med quartzen http://www.siltronic.com/int/en/home/index.jsp

Mvh....

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk

Nån som vet varför grafikkortstillverkarna inte följer minskningarna som processortillverkarna använder? (90->65->45nm)

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LasseKongo
Nån som vet varför grafikkortstillverkarna inte följer minskningarna som processortillverkarna använder? (90->65->45nm)

En bra fråga. Varken Nvidia eller ATi har egna fabriker (ATi kanske har det numera iom AMD uppköpet). Så tillverkning läggs ut till TMSC och andra stora kretstillverkare. Sen hur de i sin tur sköter minskning vet bara fan själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
En bra fråga. Varken Nvidia eller ATi har egna fabriker (ATi kanske har det numera iom AMD uppköpet). Så tillverkning läggs ut till TMSC och andra stora kretstillverkare. Sen hur de i sin tur sköter minskning vet bara fan själv.

Vad jag vet så är en GPU mycket mer komplex än vad en vanlig processor är, det är helt enkelt svårare. Men jag behöver bekräftelse på detta

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Vad jag vet så är en GPU mycket mer komplex än vad en vanlig processor är, det är helt enkelt svårare. Men jag behöver bekräftelse på detta

du kan få en dementi istället.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint