Supreme Commander med flera kärnor

Permalänk
Medlem

Varför tycker alla att testet är missvisande? De testar ju både maximala spelbara inställningarna och exakt skillnad mellan olika antal kärnor? Gå bara till "Apples-to-Apples"-testerna, där ändras inte inställningarna. Där finns även era fina diagram om ni nu verkligen behöver dem.

Permalänk
Hedersmedlem

Så jäkla dumt test. Här hade jag skrivit en arg text om att de ändrade inställningarna mellan de olika setuperna, men sen kom jag till "apples-to-apples"-delen. Men jag gillar ändå inte deras test.

Dessutom gillar jag inte deras sätt att mäta prestandan, de skriver ju att de inte kör "canned benchmarks". Så istället verkar det som de suttit och spelat en del bara!? Inte såg jag någonstans (men jag har inte lusläst) vilken bana varje test var på. De kunde väl iaf spelat upp en replay så det är exakt samma saker som händer.
Supcom har ett medföljande benchmark som startas om man lägger till växeln /map PerfTest
Som jag förstått det så körs det med de inställningar man har i spelet (?), så det är inte direkt jämförbart mellan olika maskiner om man inte kör exakt samma grafik-inställningar etc. Jag är lite osäker på det men jag tyckte jag fick väldigt höga poäng jämfört med detta:
http://www.firingsquad.com/matrix/blog.asp/18766/276/Optimizi...
med min skruttburk.
Här har vi ett annat test som utförts bättre:
http://www.gamespot.com/features/6166198/index.html (Graphics-fliken är rätt ointressant dock).
Båda länkarna har några veckor på nacken (spelet kom ju ut typ 20 februari om jag minns rätt med iaf två patchar sedan dess, hur vida det var buggfixar eller prestandafixar minns jag inte).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzve
ska testa att köra mot 7 stycken har dock inte möjlighten förrän på fredag.

hur ser man fpsen i supreme commander?

mvh Lazzve

På numpad (se till att num-lock är på) så trycker du på divisionstecknet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
ett 7900 och ett 8800 stödjer inte samma teknologier. En kompis har en 1.8 med ett geforce 4 (tror jag det var) och han kunde köra doom3 flytande med sin dator eftersom hans dator inte hade stöd för direct x9.

sådär kan man inte jämföra.

Va mummlar du om?
7900 och 8800 stödjer directX 9.0c likabra. För övrigt kräver spelet directX 9.0c.
Det "ska" komma en directX 10-patch till spelet senare är det sagt, men de verkar skjuta den på framtiden så de kan få "leka" mer med DX10 och inte bara kompilera om och köra på samma grafik utan de vill lägga till "directX 10 content" som det kallades (alltså tyngre saker som snabbare DX10 ska klara av bättre än DX9).

Fasiken vad butter jag känner mig. Och regnar gör det här!

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

antog att 8800 hade något nytt som inte 7900 inte stödjer tex högre AA istället för att dom endast har bytt arkitektur. Antog detta då det är 3 eller fler i denna tråd som kan "maxa" detta spel med sina förra generationens kort när ett 8800gtx inte kan det. Brukar oftast bro på att dom stödjer olika saker.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
antog att 8800 hade något nytt som inte 7900 inte stödjer tex högre AA istället för att dom endast har bytt arkitektur. Antog detta då det är 3 eller fler i denna tråd som kan "maxa" detta spel med sina förra generationens kort när ett 8800gtx inte kan det. Brukar oftast bro på att dom stödjer olika saker.

Man programmerar inte mot grafikkorten utan grafik-apier. Som directX och openGL. Så har man två kort som lika bra stödjer en directX-version och man programmerar för just den så blir det lika resultat. AA osv är ju inställbart.
Jag tog ditt inlägg som att du menade att eftersom han hade dåligt grafikkort så trappade doom 3 ner grafikken för det fanns en begränsning i hårdvaran på att det inte kunde klara av vissa saker, därför gick det bra.

Att prata om att max:a hit och max:a dit är ju lite vagt. Olika per person och mjukvara kan krångla etc. Ska man verkligen veta så ska de köra supcom benchmark med samma grafikinställningar.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Allvarligt hur svårt är det att läsa av tre grafer som ligger på varandra? Det är ju ett utmärkt sätt att se fps över en tid och hur de olika systemen presterar vid olika tidpunkter. Titta på diagrammet i mer än fem sekunder så löser det sig.

Vidare så har jag för mig att andra test visar att supcom inte alls stödjer fyra kärnor utan att detta mycket väl kan vara att nvidias drivrutin utnyttjar ytterligare kärnor för grafikberäkningar.

Anledningen till att de testar olika upplösningar etc mot varandra är att de i sina test försöker visa hur mycket bättre inställningar man kan köra med en hårdvara mot en annan. Något som är intressant för personer som tänker spela spelen, för er andra finns det ORBen.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Allvarligt hur svårt är det att läsa av tre grafer som ligger på varandra? Det är ju ett utmärkt sätt att se fps över en tid och hur de olika systemen presterar vid olika tidpunkter. Titta på diagrammet i mer än fem sekunder så löser det sig.

Vidare så har jag för mig att andra test visar att supcom inte alls stödjer fyra kärnor utan att detta mycket väl kan vara att nvidias drivrutin utnyttjar ytterligare kärnor för grafikberäkningar.

Anledningen till att de testar olika upplösningar etc mot varandra är att de i sina test försöker visa hur mycket bättre inställningar man kan köra med en hårdvara mot en annan. Något som är intressant för personer som tänker spela spelen, för er andra finns det ORBen.

Men jag hittar inget fast svar på om de spelar upp demos eller sitter och spelar (en bra bit in i ett sparat spel de förbrett). Där ju bra dumt om de testar på det senare sättet och aktivt deltar i matchen under tiden (eller en rör kameran egentligen), då kommer de ju inte mäta av samma saker.

Jag testade med min single-core och mätte hur många av supcoms trådar (17 till antalet i det skirmish-spelet jag körde) som stred om processorkraften och jag fick det till 3 st. Rimligtvis lär de inte starta upp färra trådar på dual core eller quad core. Nu säger jag dock inte att en quad core kommer maxbelasta tre kärnor för att supcom använde tre trådar en hel del, men det ger ju mer utrymme än en dual core. Så ströd och nytta av quad core har det.
Sen om nvidias multicore-drivrutiner får en egen kärna att spela på istället för att slåss om de två som finns i en dual core så är det väl bra.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Men jag hittar inget fast svar på om de spelar upp demos eller sitter och spelar (en bra bit in i ett sparat spel de förbrett). Där ju bra dumt om de testar på det senare sättet och aktivt deltar i matchen under tiden (eller en rör kameran egentligen), då kommer de ju inte mäta av samma saker.

Sida 3, "How We Tested Supreme Commander":

Citat:

We have our setup on a 40Kx40K map with six computer AI players. We are using a Tech AI, Balanced AI, Random AI, Challenge AI and Normal AI to compete with us on the same battlefield. We have recorded 10 minutes of gameplay in a very intense battle over each base with a couple of the Supreme Commanders exploding with huge force. Due to the nature of this game we are going to put our red “playable” line at the 20 FPS level, instead of the standard 30 FPS. 20 FPS and above is fully enjoyable in this game.

Jag tolkar det som att de spelar upp replayen och inte sitter och manuellt försöker spela likadant.

Permalänk
Hedersmedlem

"Recorded" tolkar jag som när de har fraps (antar jag?) och mäter FPS:en eftersom det är 600 sekunder (10 minuter).
Visseligen låter det första som de spelar upp replayen varje gång. Men det skulle ju ta en JÄKLA tid som sagt. 1-2 timmar för varje gång. Om de istället sparar spelet och spelar upp det igen så är det ju samma seed till AI:n så den ska ju göra liknande saker om de påverkar den.
Men när man tittar på graferna så finns det stora spikar som bara händer med en konfiguration. Borde ju hänt med alla om det var en replay tycker jag.

http://enthusiast.hardocp.com/image.html?image=MTE3NDA2NjY0M1...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Belastas verkligen processorn lika mycket om det är en replay? Jag menar AI borde ju inte "tänka" utan allt som ska ske är ju redan förutbestämt.

Permalänk
Hedersmedlem

AI:n tänker lika mycket.
Replays är från några 100 KiB till några MiB.
Det spelar ju in vad du gör. Men AI:n kommer tänka exakt samma eftersom den ges en samma seed till slumpgeneratorn i början av spelet.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Huh, konstigt men du har säkert rätt. Det laggade ju rätt bra på deras tester så den fick nog jobba.
Är det någon som vet förresten om AI:n blir bättre ju mer processorkraft man har? Jag har för mig att det är så i galactic civilizations 2 expansionen