Nybörjarguide till vattenkylning

Permalänk
Melding Plague

Nybörjarguide till vattenkylning

På Toms hardware har man tidigare under dagen publicerat en artikel som behandlar vattenkylning av datorer. Artikeln är genomgående och tar bland annat upp de grundläggande skillnaderna mellan vattenkylning och luftkylning.

Läs nyheten: Nybörjarguide till vattenkylning

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Måste man ha två splittar sådär?

Permalänk
Medlem

Tveksamt faktiskt, kanske om man ska envisas med att vattenkyla ALLT annars blir kanske tryckfallet för stort.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Jag som är väldigt nybörjare med vattenkylning tycker att en recension av ett vattenkylningspaket är mer givande. Jag vill se installation steg för steg.

Ngt annat jag vill nämna är Tomshardware i alla dess former har tappat förtroende helt för mig. Deras tester och recensioner saknar väldigt mkt om jämnfört med andra siter som tex. Anandtech. Och deras site är bara dryg med en jävla massa reklam och deras forum helt överkörda av idioter med för mkt fritid.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jags om är väldigt nybörjare med vattenkylning tycker att en recension av ett vattenkylningspaket är mer givande. Jag vill se installation steg för steg.

Ngt annat jag vill nämna är Tomshardware i alla dess former har tappat förtroende helt för mig. Deras tester och recensioner saknar väldigt mkt om jämnfört med andra siter som tex. Anandtech. Och deras site är bara dryg med en jävla massa reklam och deras forum helt överkörda av idioter med för mkt fritid.

Skulle också vilja se mer recensioner av vattenkylningspaket med steg-för-steg-installationer...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
Skulle också vilja se mer recensioner av vattenkylningspaket med steg-för-steg-installationer...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

De hade ganska lite bilder, är ju inte speciellt svårt att knäppa lite då och då.

Permalänk
Medlem

jag har mer eller mindre bestämt mig för vattensystem men som sagt som folk har skrivit ovan.
Ett steg för steg inkoppling vad man ska tänka på vilka G på nipplar osv storlekar man skall söka sig efter samt vad man skall typ sattsa på idag om man vill kyla för tystheten och vad för mer prestanda, skulle va trevligt.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk

Har själv kört vattenkylt nu i mer än 3år och att döma av tomshardware's s.k guide så förstår ja verkligen att folk hade önskat sig en steg för steg guide istället. De var en massa snack ibörjan som kanske de flesta inte är helt intresserade av att gå igenom som ex. Förstår att de kan vara en liten djungel att ge sig in på vattenkylning och just vad som passar till vad och självklart hade de då varit bra mycket lämpligare för nybörjaren om de beskrevs steg för steg, för visst är de lite att tänka på.

Kanske vattenkylnings FAQ'en här på sweclockers skulle uppdateras eller byggas på ytterliggare på nåt sätt, vad vet jag. Är själv ingen perfekt expert men man kör efter kunskaper och vad man fått erfara.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Inaktiv

vatten i datorn..??

Permalänk
Medlem

Man ska inte splitta då ett vattenblock kanske har högre motstånd än det andra och vattnet kommer bara flöda genom ena blocket. I så fall får man köra två separata slingor.

Mvh..

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk

Jag gick över från en ruskigt bra vattenkylning till luftkylning, och jag ångrar absolut ingenting. Temperaturen steg 10 grader eller så men jag kan fortfarande köra presic med samma klock och allt. Ljudnivå är det samma.

Om man inte beredd att lägga flera tusen på bra vattenkylning så kan man lika gärna köpa sig en bra luftkylning istället för nåt halv taskigt vattenkylning som kommer ge dig samma temperatur som med bra luftkylning.

Bara min åsikt...

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Har vattenkylning sedan flera år. Har aldrig behövt splittar. Det går knappt höra att datorn är på. Det finns kanske luftkylning som är tyst men hur man än gör ger luftflöde en massa damm i burken. Det har jag just inget av. Ser inga nackdelar med vattenkylning utöver att det är jobbigt när man ska flytta datorn eller byta komponenter. Det sämsta som kan hända är en katt som gillar och bita på slangar...