Permalänk
Avstängd

Rekommendera en UPS åt mig

Hejsan

Jag vill införskaffa en UPS till min filserver i sign. Batteritiden behöver inte vara särskilt lång utan den är mer för att jämna ut den något dåliga och ojämna ström min lägenhet har. Minsta vindpust gör att lampor mm blinkar och att datorerna startar om t,ex. Att återskapa en raid5a tar dessutom väldigt lång tid

Tack på förhand
Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Isf behöver du en med AVR, som reglerar spänningen också och inte bara fungerar som strömbackup. Lite dyrare men det enda rätt om man har problem som du (och jag) har.

Denna är mycket prisvärd och orkar utan problem med datorn i sign + en gammal P4 + en crt (50% belastning om jag inte spelar enligt programvaran): http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010071477
Jag använder denna själv sedan drygt 1 år. Den finns också i lite svagare varianter men priset skiljer inte mycket. Programvaran är helt ok som följer med.
Vintertid ligger jag ofta konstant under 210V och då ligger UPSen och transformerar upp till normala spänningar, ofta under långa perioder, och det har den klarat galant.

Möjligen bättre men betydligt dyrare är APCs RS-modeller (som också har AVR): http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010055742
Den finns i olika storlekar, men ingen är direkt billig och det skiljer väldigt mycket i pris mellan storlekarna.

En av fördelarna med APC är de lätt utbytbara batterierna, men de brukar hålla iaf 3 år, så frågan är om priset uppväger detta.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kör själv på ett par "lastgamla" apc smartups.
Precis som multiman säger så är det mycket enkelt att byta batterier i dem men se till att tömma både gamla och nya batterier innan bytet. Det är rätt trångt under skalet och det är lätt att få till en kortis under monteringen.

Bor långt ut på landsbyggden så UPS:erna får jobba lite titt som tätt

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415