DDR2 fortsatt billigt

Permalänk
Melding Plague

DDR2 fortsatt billigt

Hårdvarusidan HKEPC rapporterar idag att efterfrågan på DDR2-minnen fortfarande är låg vilket driver ner priserna. Detta delvis beroende på stora lager hos producenterna.

Läs nyheten: DDR2 fortsatt billigt

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

nice Men vissa minnen kostar ju skjortan ...

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

mm jag ångrar nästan att jag köpte nya dator vid jul för nu kunde jag har sparat ca 1500kr på o vänta

Permalänk
Medlem
Citat:

efterfrågan är låg, vilket driver ner priserna

?!?!?

det där rimmar inte riktigt i mitt huvud ?!?!

om man har en stor efterfrågan så producerar man varan i större kvantitet och DÅ går priset ner. Inte när efterfrågan är liten

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
?!?!?

det där rimmar inte riktigt i mitt huvud ?!?!

om man har en stor efterfrågan så producerar man varan i större kvantitet och DÅ går priset ner. Inte när efterfrågan är liten

Säg du har 100 000 minnen, och du säljer kanske 1 / vecka. Det blir dyra lokalkostnader t.ex + att du inte får betalt för minnena du tillverkar och dina anställda sitter och rullar tummarna. Är det inte bättre att sänka priserna lite och kanske sälja 1000 / vecka och där med få in inkomster?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
?!?!?

det där rimmar inte riktigt i mitt huvud ?!?!

om man har en stor efterfrågan så producerar man varan i större kvantitet och DÅ går priset ner. Inte när efterfrågan är liten

Nu är det flera minnestillverkare som sitter med berg av DRAM de vill bli av med...

Men visst, låter lite konstigt

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag tycker bara minnena har blivit dyrare på grund av Vista lanseringen.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Jag köpte mina minnen vid jul och sedan har priserna bara sjunkigt. Vid jul kostade mina minnen 2250kr och nu ligger dem på 1200kr! http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313834

Permalänk

[QUOTE][i]Ursprungligen inskrivet av Mr_

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
?!?!?

det där rimmar inte riktigt i mitt huvud ?!?!

om man har en stor efterfrågan så producerar man varan i större kvantitet och DÅ går priset ner. Inte när efterfrågan är liten

Om du läser texten efter där du slutade citera så har du svaret: Detta delvis beroende på stora lager hos producenterna.
Om de producerar mer än vad som säljs så sjunker priserna och om de producerar mindre än vad som säljs så ökar priset. Detta som brukar kallas tillgång och efterfråga, vilket är en av kapitalismens grundstenar.
Om det går en längre tid så brukar producenterna ställa in sig som du sa och då minskas ofta priset vid ökad produktion. Vilket det dock finns undantagsfall för, men detta har inget med ämnet att göra.

Jag tycker själv att minnespriserna har varit väldigt tröga på att sjunka. För 3/4år sedan hade jag 1GB ram, vilket inte var så dyrt och än idag så säljs det många datorer med 1GB ram, Visst dagens minne är en mycket snabbare än mitt gamla DDR 266Mhz. *edit* Jag kommer inte ihåg hur mycket jag gav, men jag var inte precis ensam med 1GB ram då.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Jag köpte mina minnen vid jul och sedan har priserna bara sjunkigt. Vid jul kostade mina minnen 2250kr och nu ligger dem på 1100kr! http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313834

Sjukt billigt. Är nästan så att jag funderar på att köpa på mig 3 GB även fast jag egentligen skulle klara mig bra med 2

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Avstängd

bra med billiga minnen iallfall

sen om man hittar minnen mer rätt chip kan man göra bra klipp

Permalänk
Medlem

Hohoh, positivt för mig, ska köpa 2gig innan sommarlovet så jag får en riktig gamingfest till sommaren, billigt är bra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Avstängd

en annan faktor man inte skall glömma är väl flera minnestillverkare för inte såååå längesedan blev dömda för kartellbildning och fick böta en del.

så egentligen kan priserna varit för höga i regel men att folk vant sig vid det.

sedan att prestandaskillnaderna från PC2-6400 uppåt är just nu väldigt små gör väl inte saken bättre

Permalänk
Medlem

Köpte mina minnen i Augusti förra året för 3999 och förra veckan sänkte komplett dem till 2800.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem

Sjunk! sjunk!
När jag tänkt köpa mig en stationär dator så blir det 4 GiB direkt. Tyvärr så kostar ju 2 GiB stickor för mycket för att det ska bra med 2x2 istället för 4x1

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Även om nu minnen är billiga, vad ska du med 4 GiB till? ångrar nästan att jag valde 2GiB. Kommer knappt över det när jag kör spel. Tror 1 hade räckt fint till mig trots allt, men jag köpte för att vara på den säkra sidan för det verkar vara framtiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Även om nu minnen är billiga, vad ska du med 4 GiB till? ångrar nästan att jag valde 2GiB. Kommer knappt över det när jag kör spel. Tror 1 hade räckt fint till mig trots allt, men jag köpte för att vara på den säkra sidan för det verkar vara framtiden.

Hellre för mycket än för lite, eller hur? Fast det är ju egentligen mest när man spelar som det verkligen behövs.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det finns nog inte något ensamt spel på en "ren" maskin som får prestandavinst över 2 GiB minne.
Men det är bra att ha mer minne om man har andra program igång som man bara vill låta ligga kvar. I Vista får man ju även nytta av att superfetch har mer internminne att ladda in saker från hårddisken ifrån. Så minnet är aldrig "bortslösat" som i XP.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Även om nu minnen är billiga, vad ska du med 4 GiB till? ångrar nästan att jag valde 2GiB. Kommer knappt över det när jag kör spel. Tror 1 hade räckt fint till mig trots allt, men jag köpte för att vara på den säkra sidan för det verkar vara framtiden.

Windows vista tar ENSAMT 1 GB vid uppstart, om du sedan lirar en bana på Battlefield 2 (och har 2 GB minne) så hänger sig spelet när spelet försöker ladda in en andra bana, just pga för lite ledigt minne.

4 GB är således att föredra. Mina stickor kostar 699 Kr styck! 800 Mhz DDR2-minnen. 2800~ Kr för 4GB 800Mhz DDR2 får man väl säga är rätt så jävla billigt!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FM™
Windows vista tar ENSAMT 1 GB vid uppstart, om du sedan lirar en bana på Battlefield 2 (och har 2 GB minne) så hänger sig spelet när spelet försöker ladda in en andra bana, just pga för lite ledigt minne.

4 GB är således att föredra. Mina stickor kostar 699 Kr styck! 800 Mhz DDR2-minnen. 2800~ Kr för 4GB 800Mhz DDR2 får man väl säga är rätt så jävla billigt!

Nej Vista tar inte 1 GB vid uppstart. Mindre än det. Har inte kollat nu men jag brukar vid uppstart ha ~800 MiB ledigt som superfetch börjar äta på. Jag har 1,5 GiB så det betyder väl 700 MiB som det gärna tar.
Och hur menar du att spelet hänger sig? För minnet tar inte slut, den har växlingsfilen som används till resten. Om man inte är så dum och stänger av den.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

När C2D kom köpte jag mina minnen för 3000kr dom gick direkt upp till ca 4000kr och ligger nu på 3399kr så minnes priserna är fortfarande högre än tidigare.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
När C2D kom köpte jag mina minnen för 3000kr dom gick direkt upp till ca 4000kr och ligger nu på 3399kr så minnes priserna är fortfarande högre än tidigare.

För just ditt minne ja, men ser du rent allmänt till hur priserna ligger, så har de gått ned, framförallt på budgetminnen.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Hmm, jag tycker bara minnena har blivit dyrare på grund av Vista lanseringen.

Dyrt? Tycker inte 1150:- är mycket pengar för 2 gig ram på 600Mhz DDR2 minnen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Nej Vista tar inte 1 GB vid uppstart. Mindre än det. Har inte kollat nu men jag brukar vid uppstart ha ~800 MiB ledigt som superfetch börjar äta på. Jag har 1,5 GiB så det betyder väl 700 MiB som det gärna tar.
Och hur menar du att spelet hänger sig? För minnet tar inte slut, den har växlingsfilen som används till resten. Om man inte är så dum och stänger av den.

Enligt cpu-mätarn och memory-mätarn som finns i "gadgets" ligger mitt ram-användande på 48% SÅFORT vista har laddats färdigt, sedan när jag kör en lagomstor bana på BF2 så hamnar den på 97%. När nästa bana sedan skall laddas in får jag felmeddelande att minnet är fullt och spelet krashar direkt till skrivbordet.

Och GIVETVIS används swapfil (som för övrigt ligger på ca 2 GB).

Permalänk
Medlem

hmm.. kanske skulle köpa på sig lite ddr2 innan priserna drar iväg igen

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------