Permalänk

Montering av Asus P5B Deluxe

Hej!

Exempel 1: I chassit finns 6 bulor där modekortet ska sitta. Man placerar dom små ringarna man fick med modekortet på dessa bulor, sedan tar man dom guldiga skruvliknande sakerna och monterar i chassit. Sedan monterar man på modekortet på dom guldiga skruvliknande grejerna och drar en skruv genom modekortet in i dom guldiga.

Exempel 2: I chassit finns 6 bulor där modekortet ska sitta. Man placerar dom guldiga skruvliknande grejerna i chassit. Sedan placerar man dom så cirklarna på dom guldiga. Efter det sätter man på modekortet på cirklarna som sedan ligger på dom guldiga och sedan skruvar man genom modekortet.

Vilket är rätt?

Permalänk
Medlem

Att man mycket troligen inte ska skruva dit några distanser (som du kallar guldiga?) på bulorna utan lägger moderkortet direkt på dom för att sedan använda skruv för att dra fast moderkortet.

Kolla bara så att inte moderkortet får kontakt med chassieplåten för då lär du steka moderkortet isf.

En bild skulle underlätta mycket så försök fixa en.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Att man mycket troligen inte ska skruva dit några distanser (som du kallar guldiga?) på bulorna utan lägger moderkortet direkt på dom för att sedan använda skruv för att dra fast moderkortet.

Kolla bara så att inte moderkortet får kontakt med chassieplåten för då lär du steka moderkortet isf.

En bild skulle underlätta mycket så försök fixa en.

http://mcs.pc.pl/shop_img/aerocool/3T_black_2.jpg

I chassit finns 6st bulor (som ingår i chassit, det är chassi plåt som är tryckt mot modekortet med hål i för skruv) som pekar mot mig så att modekortet kommer iväg en bit från chassit (dvs, 6st små kullar där man ska montera modekortet). Jag har 6st mässingsskruvar (man kan skruva i dom i något och sedan skruva en t.ex skruv i dom), 6st små runda röda pappers liknande cirklar som är drygt 2mm tjocka som en skruv ska gå igenom samt vanliga skruvar som går att skruva i mässingsskruvarna. Vet inte i vilken ordning jag skall montera. Ska jag lägga dom röda "mellanläggen" på bulorna i chassit och sedan i med mässingsskruvar, sedan på med modekortet på mässingsskruvarna och sedan skruva genom modekortet i mässingsskruvarna? Eller ska jag först i med mässingsskruvarna i chassi-bulorna och sedan mellanläggen, sedan modekortet och sedan skruva igenom modekortet? Är så rädd för att kortsluta.

Tack på förhand! Vet att mina förklaringar är helt wack.

Permalänk
Medlem

Sätt dit i/o Shield som du hittar i moderkortskartongen för att sedan kolla hur det ser ut när du lägger dit moderkortet direkt mot bulorna. Om det inte stämmer utan moderkortet ligger för lågt jämfört med i/o Shield så skruva dit distanserna isf men hur du än gör så pappersbrickorna kan du sätta dit redan nu om du så vill för jag har själv provat att använda dom iofs under distanserna när jag skruvade dit dom.

Såg inte så mycket på den bilden så kan tyvärr inte säga mer än så. Har själv stött på en sådan låda och om jag minns rätt var det en billig låda ifrån Q-Tec som det kanske rör sig om även i ditt fall?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Sätt dit i/o Shield som du hittar i moderkortskartongen för att sedan kolla hur det ser ut när du lägger dit moderkortet direkt mot bulorna. Om det inte stämmer utan moderkortet ligger för lågt jämfört med i/o Shield så skruva dit distanserna isf men hur du än gör så pappersbrickorna kan du sätta dit redan nu om du så vill för jag har själv provat att använda dom iofs under distanserna när jag skruvade dit dom.

Såg inte så mycket på den bilden så kan tyvärr inte säga mer än så. Har själv stött på en sådan låda och om jag minns rätt var det en billig låda ifrån Q-Tec som det kanske rör sig om även i ditt fall?

Jag ska testa här nu så uppdaterar jag när jag gjort det. Inte för att jag riktigt vet vad i/o shield är men ska försöka ta reda på det.

EDIT: jag tror att distanserna är till för gamla chassin då jag monterar distanserna så blir modekortet alldeles för högt för att passa.