Stort pris- och prestandatest inför prissänkningarna

Permalänk
Melding Plague

Stort pris- och prestandatest inför prissänkningarna

X-bit har gjort ett stort prestandatest av dubbelkärniga processorer från både Intel och AMD inför prissänkningarna i april. Om prisuppgifterna stämmer kommer man snart att kunna få en snabb processor med dubbla kärnor för knappa tusenlappen.

Läs nyheten: Stort pris- och prestandatest inför prissänkningarna

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Haha, jag skulle precis kasta mig över denna

Trevligt test btw.

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk

Japp bra test. Dock så spöar 6000+ prollen en E6600 @ default. Dock så kostar cpun lite mer, men att amd inte hänger med är lögn faktiskt när man tittar pris/prestanda. Sedan har ju klart Intel generellt bättre processorer. Ska bli skoj när AMD lanserar sin K8L eller K10.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

ja ska inte AMDs nya kommer nu snart?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

Pris/prestanda får man idag en superdator för en spottstyver.

800kr för en dualcore x2?

1500kr för intels billigaste E4300.
(blir intressant att se prisbild efter sänkningen)

Kanske en AMD am2 x2 för 650kr?
Minne för 700kr (1gb)
Moderkort 400kr?
1750kr för detta är ju helt enkelt otroligt bra pris/prestanda.
HTPC maskiner samt server kommer att kunna ha en riktigt bra tid framöver.

En E4300 för 900kr skulle jag vilja se.

AMD´s nya kommer i april.
den spanska babyn

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv

Hehe min kompis vägrar fatta att 6000+ tar e6600

Permalänk
Medlem

The chip will boost the clock speed of the busy core to a higher-than-stock frequency—while staying within its established thermal envelope.

detta var intressant från intels kommande cpu den överklockar sig själv!
eller en kärna vid behov

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
The chip will boost the clock speed of the busy core to a higher-than-stock frequency—while staying within its established thermal envelope.

detta var intressant från intels kommande cpu den överklockar sig själv!
eller en kärna vid behov

Kanske kan vara intressant frågan är hur effektivt. Det finns ju redan sådana funktioner idag som vi har sett som även kallas för CnQ (Cool N Quiet), som visserligen har ett tak, dvs. att taken kanske är på 2600Mhz men kanske körs aktivt i 1600Mhz under idle situationer och kanske drar upp till 2000Mhz under mer eller mindre belastning under CS men körs i 2600Mhz i Oblivion.

Jag är skeptisk till detta och det roliga att klocka försvinner lite grann men kan vara bra för den oerfarne. Vi får se.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
Hehe min kompis vägrar fatta att 6000+ tar e6600

Gör den...

Roligt att du skriver saker som inte stämmer.
Intel klår AMD på vissa saker, AMD klår Intel på vissa saker.
Dom är exremt jämna. Så, nej AMD tar inte Intel och Intel tar inte AMD.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd

Hur står de mot varandra i strömförbrukning då?
Hur står de mot varandra i värme då?

Bryr mig inte så mycket om 100 MHz hit eller 100 MHz dit, eller 5 FPS hit, eller 5 FPS dit.

Bryr mig mer om hur mycket ström de drar, och vilken typ av kylning som behövs, vill ha en tyst dator.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

många klankar ner på AMD och delvis är det inte så konstigt, men AMD har dock 2 prollar som inte Intel har någon bra motsvarighet till, nämligen 3600+ och 3800+

Permalänk
Avstängd

Angående e6600 och amd 6000+ så kan jag säga att detta pris/prestanda diagrammet var gjort med standardclock. Intel tar amd om man räknar in överklockning. Och ja det förstås processorerna är bättre på olika saker men intel tar amd i genomsnitt vid överklockning.

och nej jag är inte en intel fan:)

Det intressanta var att e4400 överklockad till 3,2 ghz (som inte lär kosta mkt) bara gav ca 5 fps lägre i spelprestanda jämfört med e6420 överklockad till 3,5 ghz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Gör den...

Roligt att du skriver saker som inte stämmer.
Intel klår AMD på vissa saker, AMD klår Intel på vissa saker.
Dom är exremt jämna. Så, nej AMD tar inte Intel och Intel tar inte AMD.

Han syftade nog på
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/dualcore-roundup...

Sen vilken som är bättre "over all" är väl en annan sak.

Men som sagt, han syftade nog på den delen av testet =D

Visa signatur

Barton +2500 @ + 3200 ][ Radeon 9700Pro ][ 2x120 Seagate ][ Asus A7N8X Deluxe ][ Twinmos 2x512 ][ Samsung 913N ][Tagan 480W]

Permalänk

den döda sockeln (niotrenio) återupplivades inte?
jahap, då väntar jag (skeptiskt) på AMDs nya prollar, eller tar Intels fina low-end, vilket som nu blir bäst efter OC
angående AMDs budget-dual-core: to little to late

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
många klankar ner på AMD och delvis är det inte så konstigt, men AMD har dock 2 prollar som inte Intel har någon bra motsvarighet till, nämligen 3600+ och 3800+

även 4200+, jag köpte en sån igår och anledningen var just priset, 940:- för en helt okej processor är fan ingenting!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Kanske kan vara intressant frågan är hur effektivt. Det finns ju redan sådana funktioner idag som vi har sett som även kallas för CnQ (Cool N Quiet), som visserligen har ett tak, dvs. att taken kanske är på 2600Mhz men kanske körs aktivt i 1600Mhz under idle situationer och kanske drar upp till 2000Mhz under mer eller mindre belastning under CS men körs i 2600Mhz i Oblivion.

Jag är skeptisk till detta och det roliga att klocka försvinner lite grann men kan vara bra för den oerfarne. Vi får se.

va? klart det är bra CnQ etc är ju till för att sänka tempen, spara ström, minska fläktvarvtal etc etc.

en liknande funktion som kan "boosta" enkeltråds prestanda på ena kärnan temporärt är ju mycket bra!

kanske inget för oss överklockare som redan pressar cpun hårt, men för medel svensson är det ju kanon!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

jaha. nu blev ja inte klokare av detta. en posetiv nyhet var att e6600 kommer sjunka jättemycket. men ja har alltid haft amd och nu visar de sig att 6000+ är nästan lika bra. ack ack. the big ''what will be my next computer'' question remains.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Avstängd

Jag tycker bara denna diskution om AMD 6000+ och intel e6600 är skrattretande:

Man syftar på en skillnad på under 100 poäng i 3dmark 06 och säger att 6000+ är bättre, jag kan kommentera att om man tittar på serierna, så är 6000+ den högst presterande modellen i sin serie och dess prestanda är nästan maxad redan från fabrik.

ska du titta på ren prestanda så ja vi orginalklock i 3dmark så är dom likvärdiga, men ansträng dig och läs överklockningtesterna, där en betydligt billigare c2d slår en amd x2 överklockad till 3.2 ghz, det intresanta här är att även c2d går i 3,2 ghz och tittar du på conroe i 3.5 ghz så lämmnar denna inga tvivel om saken.

Som konstatering kan man säga:

Om man inte är insatt i överklockning och dylikt så kommer ändå inte sådär 100 poäng (i många fall mindre) i 3dmark att spela någon roll och alltså så kan man konstatera att e6600 sägs (i nämnda test) vara billigare.

Om man är överklockare så kanske 100 poäng har betydelse men då får man titta på att en e6600 har mycket större möjligheter att nå betydligt högre hastigheter än vad en 6000+ har och därmed är den där det solklara valet.

Visa signatur

c2d e6600@3200 mhz (tuniq tower), msi g7900gto och asus p5b deluxe, och 2 gig corsair xms2 5-5-5-12 800mhz, nzxt lexan och antec he 500w

Permalänk
Medlem

Hur klarade sig en 6000+ klockad mot en E6600 klockad då?

Visa signatur

EOS 1000D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XS7
Hur klarade sig en 6000+ klockad mot en E6600 klockad då?

Dåligt. Läs testet.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mellis
Dåligt. Läs testet.

Inte helt oväntat. AMD är ju i slutet av sin gamla serie, Intel i början av sin nya, något annat vore ett misslyckande från Intels sida.

AMD har en del processorer som intel inte kan matcha, X2 3600+ och X2 3800+. Intel har ingen lika billig.

Intel har också en del processorer som AMD inte kan matcha, dvs X6800 och uppåt. AMD har ingen som presterar lika bra. Per krona ligger AMD fortfarande bra till. Imponerande för en så pass gammal arkitektur, även om den minst sagt sjunger på sista versen.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
va? klart det är bra CnQ etc är ju till för att sänka tempen, spara ström, minska fläktvarvtal etc etc.

en liknande funktion som kan "boosta" enkeltråds prestanda på ena kärnan temporärt är ju mycket bra!

kanske inget för oss överklockare som redan pressar cpun hårt, men för medel svensson är det ju kanon!

Jag skrev aldrig att det var något fel. Jag skrev att det _kan_ vara intressant samt att jag är lite _skeptisk_ eftersom vi redan har en CnQ funktion som sköter detta. Kanske inte på en kärna i taget, ingen aning men det var inte det jag skrev. Ska man spara ström så är det absolut en bra funktion, där är vi överens.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll att 6000+ i vissa fall är snabbare än E6600?
6000+ är snabbare än min commodore 64, min P4 2800 och snabbare än många andra processorer. Men den kostar mer oxå, ganska mycket mer än E6600 så varför jämföra? Finns bara en jämförelse man kan göra och det är pris/prestanda och då vinner Intels core 2 duo ganska lätt tror jag.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Vad spelar det för roll att 6000+ i vissa fall är snabbare än E6600?
6000+ är snabbare än min commodore 64, min P4 2800 och snabbare än många andra processorer. Men den kostar mer oxå, ganska mycket mer än E6600 så varför jämföra? Finns bara en jämförelse man kan göra och det är pris/prestanda och då vinner Intels core 2 duo ganska lätt tror jag.

Absolut inte ganska lätt, då får du räkna och läsa test en gång till. Vi räknar och utgår ifrån default så klart.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Japp bra test. Dock så spöar 6000+ prollen en E6600 @ default. Dock så kostar cpun lite mer, men att amd inte hänger med är lögn faktiskt när man tittar pris/prestanda. Sedan har ju klart Intel generellt bättre processorer. Ska bli skoj när AMD lanserar sin K8L eller K10.

Tveksamt, de har vairt tvugna att släppa nya processorer på samma teknik fast med högre klockfrekvens. Ett desperat försök att hänga på.

Klockar vi upp 6000+ till max och lika så med en E6600 så kan vi jämföra efteråt Men för vanliga konsumenter spela detta väl ingen direkt roll.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Snacket om prestanda per krona för en CPU är ganska löjligt, de har ju jämfört prestanda på två kompletta datorer, den kostnaden är den intressanta. En 50% dyrare CPU ökar kanske bara datorns kostnad med 5% men ökar dess genomsnittliga prestanda med betydligt mer, mät det istället.

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

Jag antar att dom här prissänkingarna även sker här i Sverige, eller? Tror ni att dom kommer ske här i Sverige samtidigt som i USA?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chemicalbrother
Snacket om prestanda per krona för en CPU är ganska löjligt, de har ju jämfört prestanda på två kompletta datorer, den kostnaden är den intressanta. En 50% dyrare CPU ökar kanske bara datorns kostnad med 5% men ökar dess genomsnittliga prestanda med betydligt mer, mät det istället.

Löjligt? Hur tänker du då? ..aningen inkoherent. Kostnaden för systemen är inte relevant i denna fråga då vi talar om cpu och påståendet om att 6000+ spöar E6600. Det är bara cpu och moderkort som skiljer systemen åt. Amd:s moderkort är ca 450:- dyrare i detta fall. Dom är likvärdiga i prestanda men Intels E6600 är betydligt billigare och dessutom väldigt klockvänlig. Tänk en gång till...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Absolut inte ganska lätt, då får du räkna och läsa test en gång till. Vi räknar och utgår ifrån default så klart.

Ehh jo ..prestandan är likvärdig men 6000+ är hela 1305 riksdaler dyrare.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Ehh jo ..prestandan är likvärdig men 6000+ är hela 1305 riksdaler dyrare.

Jupp. Så egentligen vore det mer "fair" att jämföra 6000+ vs. E6700 eftersom det "bara" skiljer 500:- dom två emellan.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU