Permalänk
Melding Plague

Intel pratar Penryn

Intel höll idag ett pressmöte där man pratade om deras kommande processorarkitektur Penryn. Vi fick bland annat veta att Penryn presterar 40 % bättre än Conroe i videoavkodning när det nya instruktionssettet SSE4 används.

Läs nyheten: Intel pratar Penryn

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Yeaaaay för de som videoavkodar då. Jag vill se nån säga "50% bättre i spel" haha.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

hoppas det blir lika prisvärt bara

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

Borde väl göra sig utmärkt i mediacenter då?

Permalänk
Hedersmedlem

Mediacenter? Kanske det, men det är nog ganska få som kör den typen av tyngre applikationer på den typen av PC stationer. Om priset blir bra skadar det ju dock inte att ha ett mer än hyfsat bra system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Yeaaaay för de som videoavkodar då. Jag vill se nån säga "50% bättre i spel" haha.

20% bättre i spel. men tänk på att de jämför en 3.2 peryn och en x6800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iGNiTiON
Borde väl göra sig utmärkt i mediacenter då?

nja.. bara om de stödjer SSE 4

alltid bra när man får bra prestanda med ett "nytt beräknings sätt". Då är man ju alltid bäst för ingen annan har hunnit göra något som konkurerar

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iGNiTiON
Borde väl göra sig utmärkt i mediacenter då?

Ett mediacenter används oftast endast till att spela upp och spela in videoklipp, för det behövs ingen snabb processor, räcker med en sempron. Om man däremot sysslar med videoredigering så hjälper det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Ett mediacenter används oftast endast till att spela upp och spela in videoklipp, för det behövs ingen snabb processor, räcker med en sempron. Om man däremot sysslar med videoredigering så hjälper det.

Njaa... "ingen snabb processor". HDDVD @ 1080p eller 1440p så behövs det en rätt stadig dator, det var så jag tänkte.

Permalänk
Medlem

45 nm = mindre värme = mer OC

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iGNiTiON
Njaa... "ingen snabb processor". HDDVD @ 1080p eller 1440p så behövs det en rätt stadig dator, det var så jag tänkte.

Ja men då är det grafikkortet som arbetar, inte processorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Ja men då är det grafikkortet som arbetar, inte processorn.

Det är mycket processor kraft som behövs till en "riktig" hd film. Ett grafikkort som stöder upplösning + olika krav som hd dvds kan ställa t.ex. kort med HDCP. Kan säga att mitt 6800 räcker i samband med en C2D E6300 har inte testat med min A64 3200+ än dock. Men tror inte det kommer att gå lika bra.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

Penryn kommer bli fett!

Mycket trevligt med 45nm.

Hoppas den får väldigt låg tdp, och drar väldigt lite ström och avger väldigt lite värme. Vore super med passiv kylning.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Ja men då är det grafikkortet som arbetar, inte processorn.

Ja, om man inte får plats med mer än ett TV-kort i chassit och måste köra med integrerad grafik?

Permalänk
Medlem

wee ett steg närmare quad i en laptop för en billig peng..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

men först kommer yorkfield nästa kvartal eller hur?
Det är väl himla bra det med hoppas man.. skulle ju också vara 1333 mhz och 45nm. eller har man läst på fel nu??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Penryn kommer bli fett!

Mycket trevligt med 45nm.

Hoppas den får väldigt låg tdp, och drar väldigt lite ström och avger väldigt lite värme. Vore super med passiv kylning.

Går ju med C2D med.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Ja, om man inte får plats med mer än ett TV-kort i chassit och måste köra med integrerad grafik?

Då köper man en laptop med ett integrerat grafikkort som har hårdvarustödd avkodning.

En MacBook klarar 1080p. Vad jag vet finns det bra mycket kraftfullare bärbara datorer än så.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

det beror ju helt på om grafikkortet stödjer hardwareacceleration eller inte, om inte så är det processorn som gör jobbet.

Sa dem nåt om socket"eten"? är det 775 som fortfarande gäller ?

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Ja men då är det grafikkortet som arbetar, inte processorn.

Satt senast igår och försökte streama liveTV från media centret till en laptop med WebGuide4. Kort och gott, det gick inte för att CPU:n i media centret var för slö (Athlon XP 2400+). Från WebGuide's FAQ:

"Transcoding is a CPU intensive task. As such, if your CPU isn't poweful enough, it may not be able to convert the video fast enough for the video player."

Permalänk

Har Intel sagt något om när deras första processor med 8 kärnor är planerad?

Permalänk
Medlem

Angående köra HD på en HTPC så går väl gränsen ungefär kring en p4 2800mhz för att klara av det har jag för mig (dvs utan grafikkort med hårdvarustöd).
Med andra ord är en C2D rätt onödig eftersom man kan få en prolle kring 350 bagis som klarar det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Har Intel sagt något om när deras första processor med 8 kärnor är planerad?

vänta tills intel släpper sin riktiga wuadcore först va den ska väl komma i höst har ja förmig?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

Tror att jag införskaffar mig en ds4 rev 3.3 och sedan så väntar man på penrysar

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

är detta och Nehalem samma processor? får känslan av att Nehalem är ännu en ny, den vekar ju ännu mer intressant http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.101420

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Den förklarar ganska bra.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Apropå hd-avkodning så går det använda sig antingen av CPUn eller GPUn. Både Nvidia och Ati har tillvals"drivrutiner" (programvaror) som öppnar upp för att låta CPUn ta över jobbet från processorn. Ett 7xxx-kort klarar mycket.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.