Playstation 2 - Bilden hamnar för mycket till vänster

Permalänk
Medlem

Playstation 2 - Bilden hamnar för mycket till vänster

Hej.

Jag borde ha frågat om det här problemet för länge sen, men jag har inte orkat bry mig så mycket om det, så det har inte blivit av.

Hur som helst, bilden på mitt Playstation 2 visas för mycket till vänster, så den försvinner till vänster, och det blir en svart kant till höger. Jag körde förut med komposit-kablar, och då var det inte så farligt. Men nu har jag köpt en RGB-kabel (SCART), eftersom jag har hört att bildkvalitén är bättre än med komposit-kablar. Mycket rikigt, bildkvalitén blev riktigt bra, men bilden hamnar nu ännu mer till vänster.

Jag har prövat det här på tre TV-apparater, samma sak på alla, så jag antar att det är själva konsolen det är fel på. Det jag undrar är om någon annan haft det här problemet och ifall det finns en lösning?

I värsta fall får jag väl köpa ett nytt Playstation... Men men, tack på förhand!

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair XMS2 4x1024 MB | Gigabyte GA-P35-DS3 | GeCube Radeon HD 3870 | Samsung SP2504C 250 GB | Antec Sonata III | Asus VW222U

Permalänk
Medlem

har samma problem, lösningen är att spela spel där man kan flytta bilden

Permalänk
Medlem

Haha, visst, så kan man ju göra, men det känns lite som en fullösning.

Det jag tycker är konstigt är att om man spelar upp DVD-filmer visas bilden centrerat. Samma sak med Final Fantasy XII, där visas bilden (någorlunda) centrerat.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair XMS2 4x1024 MB | Gigabyte GA-P35-DS3 | GeCube Radeon HD 3870 | Samsung SP2504C 250 GB | Antec Sonata III | Asus VW222U

Permalänk
Medlem

Som Axxiz säger finns det i vissa spel som har dom inställningarna. Men du kan ju alltid skruva upp din ps2, för det ska finnas några reglas som man ställa in bilden.

Permalänk
Medlem

Gäller det bara när du lirar PS2 eller är det samma med TV, Video etc.?
TV-apparater (läs CRT) har ibland olika mycket overscan vilket gör att bilden kan förskjutas något, oftast till vänster. Lösningen kan vara att ändra i TV'ns servicemeny.

På LCD och Plasma är detta mindre vanligt, men om källan tillverkades med CRT som fokus (som PS2) kan maskinen skicka en overscannad signal. Testa i så fall att aktivera overscan om det går på TV'n.

Edit*

Läs mer om overscan här: http://en.wikipedia.org/wiki/Overscan

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/