Intel Clovertown hos Anandtech

Permalänk
Melding Plague

Intel Clovertown hos Anandtech

I slutet på 2006 introducerade Intel den fyrkärniga processorn Clocertown. Processorn är riktad för servrar med dubbla socklar och finns i hastigheter från 1,60 gigahertz upp till 3 gigahertz. På Anandtech har man nu undersökt prestandan hos dessa processorer och jämfört dem med AMD:s Opteron 8220 och Intels äldre Woodcrest-processor.

Läs nyheten: Intel Clovertown hos Anandtech

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu väntar vi bara på att AMD fanboyzen skall såga testet.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Jag förstod nog inte riktigt eftersom jag inte orkade läsa hela testet. Det ända jag såg om jag utgick ifrån bilderna var att Intel åkte på storstryk men jag har säkerligen väldigt fel eftersom jag inte läste testet.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

AMD vinner i testerna för transaktioner /s . Så jag förstår inte varför de ska klagas?

Man ser även att intels nya cpu är lite effektivare per watt räknat.

Det som blir intressant är ju att se intels kommande "riktiga" quadcore mot AMDs quadcore

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Jo AMDs Dual-core Dual-CPU 2,8GHz var snabbare än Intels Quad-core 2,33GHz.. men inte överlägsen.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Penryn blir nog nice.

Operativsystemet som användes i testerna var Windows 2003 Enterprise SP1 x64 tillsammans med SQL 2005 Enterprise x64 SP1.
De borde ha använt Linux tillsammans med MySQL/PostGreSQL/Oracle.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

Amd

AMD var snabbare oftast efter den tredje lasten, om ni tittar så ser ni att det tillkommer fler laster ju längre å höger man går. Ofta det är så i servervärlden. Det är det som AMD stoltserat med sedan HT lanserades. Bättre I/O.

Vid belastningar där systemet inte utgör någon flaskhals (Ofta load 1-3), leder Intel i Beräkningar, Rätt interessant. Ska bli kul att se hur det kommer att se ut med framtida CSI och IMC hos Intel.

Man kan se det såhär: Vid spel Har man en last, vid spel + torrenttankning har man 2 laster och så vidare. Multitaskar man extremt mycket och man måste ha en massa bakgrundstjänster igång, kan det vara rimligt att överväga AMD just nu.

Annars hade jag gått på Core 2 Quad, jag är inte den som kör bakgrundsaktiviteter igång vid spel etc.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det något bra moderkort för xenon dual processor (alltså 2st clovertown)?
Asus har ju sitt KFN32-D SLI för opteron (socket-F). Det är ju "nästan" ett bra workstationkort som är inne på gamer- och överklockningsarenorna lite. (typ tyans SLI-kort för opteron har haft väldiga problem med att ens kunna köra SLI).
I drömdatortråden så har jag fortfarande kvar KFN32-D SLI och opteron 2220 då det överlag ger den bästa lösningen känns det som.
ASUS sida för KFN32-D SLI.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Kostar det inte mer än det smakar att ha ett socket f system i pc:n hemma? Beror kanske på hur produktiv och arbetsglad man är hemmavid, men för min del så gör det inte så mycket att det tar 3 min att rar:a upp filen x istället för ca 10 sekunder som det kanske skulle ta med ett socket f system.

Men visst, sitter man och väntar vid datorn ofta på sådana moment så kanske man överväger.

Permalänk

jupp jag var trött på att vänta på datorn så jag byggde min maskin. kan stollt säga att den är riktigt lyckad.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"