Permalänk
Medlem

Snälla hjälp!(bluescreen)

Hej!

Nu är det så att när jag ska starta datorn så kommer det upp "starta windows normalt" ja ni vet vad de e... det spelar ingen roll vilket läge jag väljer så kommer en bluescreen upp...

Testade byta hårddisk för att se om windows krashat eller nått men samma procedur där...

innan jag fick problem med detta så kunde jag inte änns spela ett litet flash spel utan att datorn slocknade och startades om:(

Snälla jag behöver verkligen hjälp med detta så snabbt som möjligt...

Permalänk
Medlem

Om datorn startar om sig kan du ha råkat ut för det gamla viruset Blaster, men det är bara om du inte har uppdaterat din dator på Windows Update på över fem år.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Kan det vara så pass enkelt att du har ett eller flera felande minnesmoduler som har orsakat datakorruption på hårddisken vilket i sin tur orsakar blåskärmar nu pga någon eller några systemfiler är skadade....

Har du kört memtest eller något annat minnestestprogram för att verifiera att detta inte är fallet?

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

har inte kunnat installerat memtest eftersom att jag inte änns kan köra en formatering pga att bluescreen kmr upp under windowsinstallationen:S men en kompis till mig nämnde något om minnen också.. kan jag byta minnet/minnerna i datorn och den kan fungera efter?

Permalänk
Medlem

Det jag skulle göra i ditt läge är att dra till din polare och bränna ut bootcd-versionen utav memtest86 eller Ultimate Boot CD och sedan ta med denna hem till dig och starta upp ifrån den och låta memtest86 få gå en stund. Om fel rapporteras så vet du vad du måste göra, om inte så får du höra av dig här igen.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skr0wlan
har inte kunnat installerat memtest eftersom att jag inte änns kan köra en formatering pga att bluescreen kmr upp under windowsinstallationen:S men en kompis till mig nämnde något om minnen också.. kan jag byta minnet/minnerna i datorn och den kan fungera efter?

Gå in i bios kolla temperatuerna på allt så att dom är ok.
kolla hur timings på dina minnen står.

Memtest laddar du ned på antigen ISO fil bränner ut, den så kör du den i cd-rommen lr så laddar du den för diskett stationen.
(Du behöver inte ha hårddisken i kopplad ens, alltså inget operativsystem.)

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Avstängd

prova Diagnostic testerna från tillverkarens hemsida. kan ofta lokalisera felet.

Visa signatur

livet ä gött

Permalänk
Medlem

får göra ett test då;)