Permalänk
Medlem

Misslyckad Wii moddning

Dum som man är så skulle man chippa Wii'n själv. Sjävklart så gick ju allt snett och jag råkade löda bort en av punkterna på DVD'ns kretskort så nu är det omöjligt att fästa en kabel där längre. Som tur är så fungerar fortfarande Wii'n men jag kommer ju alldrig att kunna installera Wiikey längre eftersom den punkten inte längre går att löda på. Här ser ni vilken punkt jag sabbade.

Punkt nr.3 är det. På DVD'n då alltså inte på Wiikey'n

Nu till frågan!

Finns det något annat modchip ute som INTE använder punkt nummer tre för att installeras? Vilket/vilka isf?

Och sjävklart så skall jag lämna in det denna gång!

MVH

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk

Ett tipps till dig, följ banan på punkt nr 3 tills där den börjar innan lödpunkten, och då kan du fästa en liten tråd (sladd) till den punkten.

Visa signatur

KUMRIF = Kontant Utan Moms Rakt I Fickan www.soderort.com Bilduppladdnings site

Permalänk
Medlem

se dock upp med den metoden, placeringen av fästpunkterna är ofta uttänkta för att undvika känsliga komponenter.

förstår inte riktigt hur den punkten kan ha blivit olödbar iof.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Testpilot

Låter som att du hållt lödkolven mot punkten för länge så den blivit för varm, du kan lösa det antingen på det sättet som babel haffo säger eller så kan du skrapa fram ledningen och försöka löda direkt på den, dock är ju den väldigt smal så det är inte lika lätt som på en vanlig lödpunkt.

Det förstnämnda sättet är absolut det bästa och borde inte vara några större problem.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

mjao.. kan du inte löda löd inte!

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Lämna in till en chippnings firma så fixar de problemet!

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Tack för era tips! Den första metoden där verkar smart. Men undra om man vågar på att löda igen. Kanske borde ta och lämna in den istället? Vart är ett bra ställe i Göteborg isf?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

javisst fråga på något chip-ställe om det är möjligt att chippa den med hur den ser ut nu

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Ja men frågan är vart? Vetifan vart man kan göra det bara det är det.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

chipper, dajton, psxcare

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

JÄTTEMÅNGA löder bort sina lödpunkter.
Klarar man inte det så ska man inte ge sig på att löda på alternativ punkt heller.
Jag är en ibland dem. Jag lyckades löda bort en punkt helt.
Lämnade in på PSXCARE.com och de fixade biffen samma dag som jag lämnade in den.
De lödde på en sladd på ett av benen till chippet som lödpunkten leder till. Himla pilligt antar jag då de är mindre än lödpunkterna.

Jag fick förresten bort nr 5.

Edit: Jag testade förstås innan om det ens fungerade att använda konsollen och det gjorde det förstås.

Permalänk
Medlem

Okej bra då vet jag iaf att det inte är kört. Men finns det någonstanns dit jag kan gå live och fixa det? Orkar inte med att skicka saker hit och dit och vänta flera veckor osv.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Okej bra då vet jag iaf att det inte är kört. Men finns det någonstanns dit jag kan gå live och fixa det? Orkar inte med att skicka saker hit och dit och vänta flera veckor osv.

Vet inte om det finns någon butik som sysslar med sånt i Göteborg..
Du får leta.

Permalänk
Testpilot

Har man aldrig lödit innan är det väldigt dumt att ge sig på att försöka chippa en konsoll som första projekt. Man kan öva på typ ett gammalt grafikkort man kanske har liggandes och sen mäta med multimeter om man lyckats, man kan inte öva för mycket.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Har man aldrig lödit innan är det väldigt dumt att ge sig på att försöka chippa en konsoll som första projekt. Man kan öva på typ ett gammalt grafikkort man kanske har liggandes och sen mäta med multimeter om man lyckats, man kan inte öva för mycket.

Jag gjorde det. Jag masakrera mitt gammla PSX och övade på det. Gick hur fint som helst. Gick också fint på wii'n men det var bara det att jag inte trodde dom lossnade så lätt. Att löda fast kablarna var inga problem då jag är rätt stadig på handen. Men det var när jag skulle placera chippet och insåg att en kabel låg under, och när jag skulle putta bort kabeln så att chippet kunde ligga platt mot "moderkortet" så satt kabeln så hårt fast i lödpunkten att den slet med sig den när jag drog i kabeln för att flytta den.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Jag gjorde det. Jag masakrera mitt gammla PSX och övade på det. Gick hur fint som helst. Gick också fint på wii'n men det var bara det att jag inte trodde dom lossnade så lätt. Att löda fast kablarna var inga problem då jag är rätt stadig på handen. Men det var när jag skulle placera chippet och insåg att en kabel låg under, och när jag skulle putta bort kabeln så att chippet kunde ligga platt mot "moderkortet" så satt kabeln så hårt fast i lödpunkten att den slet med sig den när jag drog i kabeln för att flytta den.

Detsamma drabbade mig. Nästan i detalj. Lödde istället på komponentbenet. Fungerar utmärkt.