Mikrodatorn pratar kärnor

Permalänk
Melding Plague

Mikrodatorn pratar kärnor

På Mikrodatorn har man publicerat en läsvärd artikel som sammanfattar de olika begreppen som rör processorer med flera kärnor. Artikeln är skriven på svenska och är lätt att förstå även får den som inte är alldeles insatt i den senaste tekniken.

Läs nyheten: Mikrodatorn pratar kärnor

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, det var en väldigt lättillgänglig och bra artikel.

Permalänk

bra atrikel

dock så något jag fortfarande väntar på är att de klarar av att koda mer program till flerkänor..
alla dagens promgram som släpps skulle nästan ha ett krav på att de ska vara flertrådiga!..

även om det medför extra jobb så gynnars ju alla ändå..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Nej, alla gynnas ej. I slutändan kommer det att innebära högre priser, och det kommer ta åtskilliga år innan den stora populationen har konverterat till flerkärniga datorer.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
bra atrikel

dock så något jag fortfarande väntar på är att de klarar av att koda mer program till flerkänor..
alla dagens promgram som släpps skulle nästan ha ett krav på att de ska vara flertrådiga!..

även om det medför extra jobb så gynnars ju alla ändå..

Alla utan företaget som skall utveckla programvaran, de får ju lägga mer tid på att få klart produkten och måste ta ut ett högre pris i slutändan för att klara budget, alternativt gå back.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Programvarutillverkarna kommer inte att skriva en enda rad förren det finns ett kundunderlag. På desktopsidan kommer det alltså att vara extremt sparsmakat med godis den närmaste tiden.

Permalänk
Inaktiv

om man kör två eller fler program, utnyttjas kärnorna optimalt? dvs görs ena processen på ena kärnan o andra på andra eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrigTSD
Programvarutillverkarna kommer inte att skriva en enda rad förren det finns ett kundunderlag. På desktopsidan kommer det alltså att vara extremt sparsmakat med godis den närmaste tiden.

Det behövs sällan skrivas om något utan bara kompileras om.
Övergången till flera processorer på OS X runt 2000 gick väldigt smidigt.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Det behövs sällan skrivas om något utan bara kompileras om.
Övergången till flera processorer på OS X runt 2000 gick väldigt smidigt.

Kan du utveckla detta? Jag förstår inte hur du menar.

Ett program som är skrivet för att exekveras på en enda kära måste väl skrivas om för att kunna nyttja en arkitektur med flera kärnor om det skall bli snabbare?

Att kompilera är väl en sak, men programmet blir väl inte flertrådat bara för att du kompilerar om det?

Permalänk
Medlem

Jag har då aldrig vart med om att man kan kompilera om ett program så det fugnerar på flera kärnor. Hur programet nytjar hårdvaran beror ju helt på hur det är kodat.

Kör gentoo linux och har 4st processorer i min burk totalt eller kärno hur man nu vill se det så SMP stöd är nåt ajg ofta kollar efter och det är iget man kan kompilera sig till.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns en läsvärd artikel om samma ämne i senaste Elektronik i Norden. Lite annan vinkel dock, de kompletterar varann rätt bra tror jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Finns en läsvärd artikel om samma ämne i senaste Elektronik i Norden. Lite annan vinkel dock, de kompletterar varann rätt bra tror jag.

Intressant artikel. Gav lite insyn i problematiken. Optimering är kanske en bättre väg att börja med? Åtminstone så länge x86-processorer av kisel envisas vara kvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MickeBoy
Att kompilera är väl en sak, men programmet blir väl inte flertrådat bara för att du kompilerar om det?

Vissa program är gjorda för att funka både på enkel och multi -processor så de behöver bara kompileras om för pthreads.
Andra program kan behöva kompileras om med andra headers.
Sen finns det ju givetvis program som absolut inte har tråduppdelningen i tänket och de är jobbiga.
Men det här om att allt måste skrivas om jättemycket för att dra nytta av flera kärnor är bara skrämselpropaganda av reaktionära typer

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Vissa program är gjorda för att funka både på enkel och multi -processor så de behöver bara kompileras om för pthreads.
Andra program kan behöva kompileras om med andra headers.
Sen finns det ju givetvis program som absolut inte har tråduppdelningen i tänket och de är jobbiga.
Men det här om att allt måste skrivas om jättemycket för att dra nytta av flera kärnor är bara skrämselpropaganda av reaktionära typer

Ledsen att detta svar kommer sent. Kanske bättre att skicka PM?

Jag kan inte hålla med dig. Jag vet inte om du själv skrivit program men det har jag och jag kan säga att jag har aldrig skrivit ett program (Windows-program med GUI) avsett för flera trådar. Varför? För att det inte är någon mening. I de allra flesta fall är det inga jobbiga beräkningar som utförs utan allting som skall göras kan datorn göra väldigt fort. Sedan skall någon interagera med programmet, kanske bestämma sig för vilka val man vill ha etc. Och sedan skall någonting litet jobb göras igen. Det finns ingen vinst i att göra ett sådant program flertrådat eftersom programmet mestadels väntar på input från användaren. Jämför t.ex. med Word. Nu kanske det är så att just Word är skrivet för att stödja flera trådar. Det vet jag inte, men jag skulle gissa att merparten av alla programvarutillverkare resonerar på samma sätt. Det är inte värt att skriva för flera trådar.

Jag kan inte heller hålla med om att det skulle räcka med att använda andra headers för att få flertrådsstöd.

Ett exempel:
Om jag först slänger upp en dialogruta och väntar på input och några rader längre ner gör ett anrop till en egen metod som gör en jätteberäkning, hur skall kompilatorn veta att jag vill ha beräkningen i en ny tråd? Och dessutom, vad skall jag göra medan jag har startat beräkningen i en ny tråd. Jo jag måste vänta på resultatet för det skall visas i en annan dialogruta. För att få det att fungera med trådar måste hela strukturen skrivas om.

Sedan kan jag hålla med om att det finns program skrivna/gjorda för att köras på flera processorer/kärnor, men då har man tänkt på detta från början i design av programmet och det finns inbyggt stöd för detta i den underliggande strukturen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
bra atrikel

dock så något jag fortfarande väntar på är att de klarar av att koda mer program till flerkänor..
alla dagens promgram som släpps skulle nästan ha ett krav på att de ska vara flertrådiga!..

även om det medför extra jobb så gynnars ju alla ändå..

Bara desktopmarknaden på Windowssidan som är kvar i singlethreaded-miljö.

*nix-sidan inklusive OS X har gått över till flertrådat innan 2000-talet kom.