Permalänk
Medlem

P4 eller Athlon 64 X2?

Tänkte evt bygga ihop en väldigt billig burk och har spanat in två processormodeller..

Intel Pentium 4 630 , 3,0 Ghz
AMD Athlon 64 X2 3800+

Båda har ungefär samma pris (~900:-)..så frågan är vilken som ger bäst prestanda?

Inga svar om att jag borde köpa en Core2Duo istället.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

X2 borde vara det självklara valet såvida du inte har moderkort för P4'an redan.

Permalänk
Avstängd

AMD´s serie är bättre även om de skulle vara dyrare.

Komplett säljer en 3600+ x2 för 800kr.
Med en billig planka och 1gb minne hamnar man under 2k.

Fördelen med 3600 x2 är att 65nm betyder att man kan klocka den till 2.6-3ghz utan större svårigheter.
Vilket är en riktigt bra budgetrigg. Bättre än "conroe"....

Om man vill verkligen gå budget så
3600+ x2 800kr
512mb minne 309kr
budgetplanka 455kr.
1560kr eller så + frakt.
Hamnar liksom på en prisklass som är liksom skrattretande vad man får idag för prestanda.
samma pris som man idag får en E4300 för.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Får bli en AMD då

Det bör väl inte bli några problem på ett antec 300Watt? 22,5A på 12v.
Kan nämligen inte ha kraftfullare då det är ett SFX (puttelitet) agg som bara finns upp till 300Watt.

Mvh

Edit: Såg att Intel p4 har 2mb L2 cache, medan AMD har 1mb L2 Cache.. Men det kanske inte spelar någon roll?

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Tack för svar! Får bli en AMD då

Det bör väl inte bli några problem på ett antec 300Watt? 22,5A på 12v.
Kan nämligen inte ha kraftfullare då det är ett SFX (puttelitet) agg som bara finns upp till 300Watt.

Mvh

Edit: Såg att Intel p4 har 2mb L2 cache, medan AMD har 1mb L2 Cache.. Men det kanske inte spelar någon roll?

tjao, det går allt om du inte skaffar dig ett allt för kraftigt grafikkort.

Det har inte så stor betydelse, amd:n är ändå snabbare/prisvärdare i detta fallet.

Visa signatur

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920

Permalänk
Medlem

tack!

Ja, jag hade tänkt mig MAX ett radeon x1600pro.. Ska inte använda datorn till krävande spel.. Mest photoshop och sånt..

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Hedersmedlem

Pentium 4 processorn är ju single core (om jag läser av wikipedia rätt).
Photoshop är multitrådat och där är det enkelt att flertråda (t.ex. lägga på effekter, bara låta en tråd göra halva jobbet etc).
Så dual core X2:an kommer springa ärevarv runt P4:an, helt klart det du ska ha.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG