Raid under Vista stort problem

Permalänk

Vista

Detta hör delvis inte till ämnet raid men väl angående ms vista.
Buggar ja,rejäla med.
Om det är ms fel eller någon annans vet jag ej men
har problem med att micken lägger av.
testat med 2 olika ljudkort.
Detta problem finns med xp med, men har bara varit ute för det någon enstaka gång.Enda som hjälper är ominstallation.
Sedan ett stort problem är med vista:n är att bara efter någon några dagar så blir systemet hel slött,har hört talas om det från flera källor.
Nätverket fungerar ungefär som det vill,testa på flera olika datorer med olika nätverkskort.
Drivisar eller inte,dessa problem har jag ej upptäckt på något annat op system tidigare.Sedan win 95s tid.
Synd nu när dom tagit fram ett op som "folket" vill ha.

Permalänk

Problemet identifierat

Intel har postat information om problemet på http://www.intel.com/support/chipsets/imsm/sb/CS-025783.htm. Problemet kan dock inte betraktas som löst eftersom deras workaround innebär att man inte kan använda RAIDcontrollern fullt ut.

Permalänk

Re: Problemet identifierat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gromit42x
Intel har postat information om problemet på http://www.intel.com/support/chipsets/imsm/sb/CS-025783.htm. Problemet kan dock inte betraktas som löst eftersom deras workaround innebär att man inte kan använda RAIDcontrollern fullt ut.

Tack! Har vidarebefodrat till några kompisar som har problemet också.

Permalänk
Medlem

Hela jävla Vista är ett stort problem.... Tycker följande länk förklarar mitt förakt för operativsystemet rätt bra http://www.zwire.com/site/news.cfm?BRD=1867&dept_id=124331&ne...

Permalänk
Hedersmedlem

MOrKiz, oavsett hur man uttrycker så ser inte heller jag något annat svar på varför Vista har problem med drivrutiner och mjukvara:
- så länge MS fortsätter att vara lika rädda som nu för ge ut tillräcklig information om kärnfunktionerna i Vista, ja hur ska då mjukvaru- och hårdvaruutvecklare som inte tillhör den "inre kretsen" lyckas.

I den här meningen tycker jag det är fegt, eller missriktat, att skylla problemen på på t ex AMD/ATI, Nvidia, Adobe och andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
MOrKiz, oavsett hur man uttrycker så ser inte heller jag något annat svar på varför Vista har problem med drivrutiner och mjukvara:
- så länge MS fortsätter att vara lika rädda som nu för ge ut tillräcklig information om kärnfunktionerna i Vista, ja hur ska då mjukvaru- och hårdvaruutvecklare som inte tillhör den "inre kretsen" lyckas.

I den här meningen tycker jag det är fegt, eller missriktat, att skylla problemen på på t ex AMD/ATI, Nvidia, Adobe och andra.

Stämmer bra det.. kommer inte ihåg ifall det var McAffe eller Symantec som här i veckan gick ut klagomål om MS policy angående detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
MOrKiz, oavsett hur man uttrycker så ser inte heller jag något annat svar på varför Vista har problem med drivrutiner och mjukvara:
- så länge MS fortsätter att vara lika rädda som nu för ge ut tillräcklig information om kärnfunktionerna i Vista, ja hur ska då mjukvaru- och hårdvaruutvecklare som inte tillhör den "inre kretsen" lyckas.

I den här meningen tycker jag det är fegt, eller missriktat, att skylla problemen på på t ex AMD/ATI, Nvidia, Adobe och andra.

MS försäljning bygger till 100% på hurvida andras produkter och tjänster fungerar på deras OS, under beta-testning och utveckling har de säkerligen kontakt med större företag för att se vad de efterfrågar osv.

Att komma med sådana där helt grundlösa påståenden är ju om något missriktat.
Mycket av Vistas design bygger ju på att stänga ute folk från kärnan för att inte ställa till med saker (som är det största instabilitetsproblemet i XP - drivrutiner som leker för djupt i OSet).

Jag tycker det är patetiskt att bl.a. ATi och nVidia inte kommigt med något bättre, det är stora företag som har enorma resurser för detta. Helt sanslöst att de inte hanterat det bättre.

Det är mycket som är nytt i Vista och den helt nya hanteringen av ljud har försvårat för ljudrivrutiner (allt som är nytt tar tid) men jag har lite tolerans för hur företag som nVidia (vars top-of-the-line kort kräver vista för att utnyttja dess fulla potential - snacka om sneda prioriteringar) inte klarar av detta.

edit:
den där länken var skrattretande

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
MS försäljning bygger till 100% på hurvida andras produkter och tjänster fungerar på deras OS, under beta-testning och utveckling har de säkerligen kontakt med större företag för att se vad de efterfrågar osv.

Att komma med sådana där helt grundlösa påståenden är ju om något missriktat.
Mycket av Vistas design bygger ju på att stänga ute folk från kärnan för att inte ställa till med saker (som är det största instabilitetsproblemet i XP - drivrutiner som leker för djupt i OSet).

Och vad påstod jag som du inte själv skriver? Är det jag skriver grundlöst medan din upprepning av samma grundtanke är välgrundad?

Ser du inte att vi båda skriver att MS Vista är "stängt". Det enda som skiljer mitt inlägg ifrån ditt är att du har åsikten att MS gett tillräcklig information till hårdavarutillverkare.

Citat:

Jag tycker det är patetiskt att bl.a. ATi och nVidia inte kommigt med något bättre, det är stora företag som har enorma resurser för detta. Helt sanslöst att de inte hanterat det bättre.

Patetiskt? Sedan när har hårdavutillverkare blivit tvingade att snällt följa i led när en av - må vara den absolut största - operativsystemutvecklarna ställer nya krav?

Dessutom har du följt och läst den tekniska korrespondens t ex inom AMD/ATI om problematiken med MS krav som finns publikt dokumenterad? Har du läst MS beskrivning av vad de ställer för krav och riktlinjer av hårdvarutillverkarna? Och hur MS besvarat hårdvarutillverkares oro för hur dessa ska uppfyllas?

Jag erkänner att det är tungsam läsning, men om jag kan studera dessa dokument så kan även du göra det. Dessa dokument finns säkerligen fortfarande bevarade på nätet, än om mängden kanske är något oövergriplig.

Citat:

Det är mycket som är nytt i Vista och den helt nya hanteringen av ljud har försvårat för ljudrivrutiner (allt som är nytt tar tid) men jag har lite tolerans för hur företag som nVidia (vars top-of-the-line kort kräver vista för att utnyttja dess fulla potential - snacka om sneda prioriteringar) inte klarar av detta.

Om vi begränsar oss till frågan om drivrutiner: det enda skäl som ger ditt påstående grund är återigen att MS i egenskap av "the top dog" kan ställa vilka krav alternativt ultimatum de önskar eftersom hela branschen mer eller mindre sitter i deras knä. Om du nu tolkar detta som om jag har agg gentemot MS, så tar du fel; min enda invändning har mer att göra med att marknaden är obalanserad vilket leder till sämre förutsättningar för oss konsumenter.

Även denna gång funderar jag om du läst MS egna dokument. Visst har vissa förändringar gjorts för att förbättra säkerheten, även om jag villigt erkänner, mina *nix sympatier till trots, att mycket av klagomålen på XP är FUD; de största problemen finnes bland användarna och inte systemet. Enda möjligheten att komma ifrån detta är ett system som tillåter noll ingrepp ifrån användaren och vars system på både mjuk- och hårdvaruplanet är låst och klart från leverans och ej kan modifieras det minsta (en superextrem variant av Apple, där endast ett begränsat urval av komponenter kan användas), men vem vill ha det och hur dyrt skulle detta i slutändan inte bli? Dock handlar många av de ökade kraven på och kostnaderna för hårdvarutillverkarna inte bara om säkerhet, utan om DRM som kräver hårdvaruchip.

Jag undrar om inte dessa hårdvarutillverkare helst hade sluppit alla dessa extra krav som mer skadar än hjälper upp prestandan. Och ändå tycker du att de ska vara snälla knähundar.

Din irritation över nVidia med orden: "vars top-of-the-line kort kräver vista för att utnyttja dess fulla potential - snacka om sneda prioriteringar", får du gärna utveckla och förklara, för att min kommentar inte ska grunda sig på ett missförstånd.

Edit: med hänvisning till ditt eget edit så vill jag bara klarlägga att jag själv inte står bakom tonen eller sättet i länken som du tycks tro mitt förra inlägg grundade sig på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
MS försäljning bygger till 100% på hurvida andras produkter och tjänster fungerar på deras OS, under beta-testning och utveckling har de säkerligen kontakt med större företag för att se vad de efterfrågar osv.

Att komma med sådana där helt grundlösa påståenden är ju om något missriktat.
Mycket av Vistas design bygger ju på att stänga ute folk från kärnan för att inte ställa till med saker (som är det största instabilitetsproblemet i XP - drivrutiner som leker för djupt i OSet).

Jag tycker det är patetiskt att bl.a. ATi och nVidia inte kommigt med något bättre, det är stora företag som har enorma resurser för detta. Helt sanslöst att de inte hanterat det bättre.

Det är mycket som är nytt i Vista och den helt nya hanteringen av ljud har försvårat för ljudrivrutiner (allt som är nytt tar tid) men jag har lite tolerans för hur företag som nVidia (vars top-of-the-line kort kräver vista för att utnyttja dess fulla potential - snacka om sneda prioriteringar) inte klarar av detta.

edit:
den där länken var skrattretande

Nu får du ändå ge dig. Kanske dags att läsa något annat än Balmers nyhetsbrev?

http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pubs/vista_cost.html

http://talkback.zdnet.com/5208-10533-0.html?forumID=1&threadI...

http://www.mindblowingidea.com/WindowsVista.html

http://www.zdnet.com.au/news/software/soa/US_government_dept_...

Det är inte bara små användare som har problem med detta operativsystem. Både symantec och McAffe som är stora företag är jäkligt uppretade på MS för de inte får tillgång till den informationen de behöver för att effektivt kunna bygga ut sina skydd. Ett flertal departmente i USA, där ibland försvar, har förbjudit användande av Vista pga att det ses som en säkerhetsrisk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Nu får du ändå ge dig. Kanske dags att läsa något annat än Balmers nyhetsbrev?

http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pubs/vista_cost.html

http://talkback.zdnet.com/5208-10533-0.html?forumID=1&threadI...

http://www.mindblowingidea.com/WindowsVista.html

http://www.zdnet.com.au/news/software/soa/US_government_dept_...

Det är inte bara små användare som har problem med detta operativsystem. Både symantec och McAffe som är stora företag är jäkligt uppretade på MS för de inte får tillgång till den informationen de behöver för att effektivt kunna bygga ut sina skydd. Ett flertal departmente i USA, där ibland försvar, har förbjudit användande av Vista pga att det ses som en säkerhetsrisk.

Öh?
Antivirusföretagen är skitsura för att Vista är inte är lika öppet som XP och därför att de inte kan leka i alla delar av OSet - vilket är ett designval från MS sida (i ett försök att förminska virus m.m.).
Har du missat det? - Innan vista var släppt var det ju nyheter om det säkert varje vecka om hur symantec och mcaffe klagade och hotade med stämningar osv.

Men det har ingenting med det vi pratar om här.

Dina länkar i skriven ordning.
1. Har inte läst helt men verkar handla om DRM, DHCP osv. Något som filmbolagen tvingat MS till - även om MS dragit nytta av situationen och infört egna saker också. Men även det är helt irrelevant för det vi pratar om.

Kan du peka ut vad du ville ha sagt med länken?
Mycket av det som artikeln pekar ut är tragiskt (att inte kunna använda SPDIF fullt ut är urlöjligt), men det är för det första inte det vi pratar om, och för det andra helt irrelevant eftersom kraven kommer från musik och filmindustrin. Utan deras stöd så hade det inte gått att spela HD-DVD och Blu-Ray m.m. på PCn alls och kan du gissa vad för länk du hade skrivigt här då istället?
Jo - en länk som klagar över windows dåliga kompatibilitet med HD-DVD, Blu-Ray osv.

Jag vet inte exakt vad som kommer från filmbolagen m.m. men i den här diskussionen ser jag inte relevansen heller så jag orkar inte kolla upp det.

2. Ati har problem med drivrutinerna. Ja det är ju jusst sådant vi diskuterar...

3. Orkade inte läsa hela, spammar du massa länkar så att jag ska dränkas i dem?
Handlar ju om någon inkompetent säljare. Är det MS fel att buiken installerar 32 bit versionen? (som för övrigt nästan är att rekommendera pga. det värdelösa 64-bit stödet från tillverkarna, men visst - det är ju självklart MS fel )
Förväntar sig personen att han/hon ska få office på köpet?
Vad har det här med det här att göra?
Tanklös MS bashing? - Ovanligt...

4. BRA!
Seriöst - tror du det är meningen att företag ska hoppa på Vista?
För det första är det fjärde länken som är helt irrelevant för detta och för det andra så är det sunt förnuft.
Att uppgradera till Vista i ett företag med 55 000 anställda utan att ordentligt se över kompatibilitetsbristerna osv. vore idiotiskt.
Jag skulle verkligen inte rekommendera Vista till ett företag idag. När det är moget, programmen anpassade och drivrutinerna stabila så kan man börja kolla på vad man tjänar och förlorar på att byta. Men de flesta företag lär köra XP eller ännu äldre i ett antal år till.

Kan du komma med något relevant eller om jag kanske missade något i dina länkar så diskuterar jag det gärna men det här är bara löjligt.
Och bespara mig från irrelevanta artiklar som klagar på Vista. Vill jag läsa sådant dravel så finns det miljontals sidor på internet som jag kan leta reda på själv.

Och anklagar du mig för att vara partisk så får du för *** komma med något vettigt själv, ditt inlägg är bland de mest partiska i den här tråden.

edit:
Missade KimTjiks svar helt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Och vad påstod jag som du inte själv skriver? Är det jag skriver grundlöst medan din upprepning av samma grundtanke är välgrundad?

Ser du inte att vi båda skriver att MS Vista är "stängt". Det enda som skiljer mitt inlägg ifrån ditt är att du har åsikten att MS gett tillräcklig information till hårdavarutillverkare.

Mjae, skillnaden är att oavsett hurvida MS gett all önskvärd info eller ej så är det illa att nVidia och ATi inte lyckats bättre. Likt antivirusföretagen hade nVidia, ATi, intel m.fl. spammat alla tidningar om hur MS ignorerade dem om så var fallet. Jag tycker inte att man kan förutsätta att det är MS fel bara för att många har problem med Vista (mer om det senare). Jag kan inte motbevisa det heller men jag kan å andra sidan inte motbevisa guds existens heller

Jag lägger stor del av förklaringen till varför många drivrutiner brister i att Vista är såpass nytt och stora delar är helt omskrivna, det måste förstås tillverkarna anpassa sig för (dvs. de kan inte bara kopiera koden från XP och tro att det ska fungera) och självklart är det en inlärningströskel för dem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Patetiskt? Sedan när har hårdavutillverkare blivit tvingade att snällt följa i led när en av - må vara den absolut största - operativsystemutvecklarna ställer nya krav?

Dessutom har du följt och läst den tekniska korrespondens t ex inom AMD/ATI om problematiken med MS krav som finns publikt dokumenterad? Har du läst MS beskrivning av vad de ställer för krav och riktlinjer av hårdvarutillverkarna? Och hur MS besvarat hårdvarutillverkares oro för hur dessa ska uppfyllas?

Jag erkänner att det är tungsam läsning, men om jag kan studera dessa dokument så kan även du göra det. Dessa dokument finns säkerligen fortfarande bevarade på nätet, än om mängden kanske är något oövergriplig.

Jag har inte läst den tekniska korrespondens du pratar om (länk?), att MS ställer stora krav är dock inget nytt - och samtidigt något jag anser vara positivt. Många drivrutiner för XP har blivigt stoppade (ej signerade) vilket mer eller mindre tvingat tillverkarna att ha bättre kvalitet på sakerna. Som när drivrutinsfusket var som värst och nVidia och ATi gjorde allt för bättre prestanda så blev inte drivrutiner där man tummat på resultatet för mycket godkända.
Visst är det speciellt med grafikkort eftersom MS står för DX.

Men vad gäller stabilitetsproblem så är det något annat.

Ang. prestanda så finns det många saker som tar prioritet före det asner jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Om vi begränsar oss till frågan om drivrutiner: det enda skäl som ger ditt påstående grund är återigen att MS i egenskap av "the top dog" kan ställa vilka krav alternativt ultimatum de önskar eftersom hela branschen mer eller mindre sitter i deras knä. Om du nu tolkar detta som om jag har agg gentemot MS, så tar du fel; min enda invändning har mer att göra med att marknaden är obalanserad vilket leder till sämre förutsättningar för oss konsumenter.

Även denna gång funderar jag om du läst MS egna dokument. Visst har vissa förändringar gjorts för att förbättra säkerheten, även om jag villigt erkänner, mina *nix sympatier till trots, att mycket av klagomålen på XP är FUD; de största problemen finnes bland användarna och inte systemet. Enda möjligheten att komma ifrån detta är ett system som tillåter noll ingrepp ifrån användaren och vars system på både mjuk- och hårdvaruplanet är låst och klart från leverans och ej kan modifieras det minsta (en superextrem variant av Apple, där endast ett begränsat urval av komponenter kan användas), men vem vill ha det och hur dyrt skulle detta i slutändan inte bli? Dock handlar många av de ökade kraven på och kostnaderna för hårdvarutillverkarna inte bara om säkerhet, utan om DRM som kräver hårdvaruchip.

Jag undrar om inte dessa hårdvarutillverkare helst hade sluppit alla dessa extra krav som mer skadar än hjälper upp prestandan. Och ändå tycker du att de ska vara snälla knähundar.

Visst har MS stor påverkan på marknaden, men hotet från *nix och Apple har inte varigt större på bra länge, varför skulle de nu av alla tidpunkter dissa hårdvarutillverkarna? Tror man att MS gör så som de vill utan att ta hänsyn till andra så gör man sig själv en björntjänst.
I källkod läckt från MS så har man sett att MS går så långt i kompatibilitetssyfte att de har lagt in specifika fixar för andra företags (konkurrenters) programvara för att det ska fungera på nya versioner (trotts att det oftast berott på att konkurrentens programvara gjort något fult).

Det är ju inte så att MS ändrar saker för att de inte bryr sig om konsekvenserna utan för att utveckla sitt egna OS - och det har de mer än rätt till att göra anser jag.
MS dokumentation och stöd för utvecklare är ju något de lever på och har bra rykte om sig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Din irritation över nVidia med orden: "vars top-of-the-line kort kräver vista för att utnyttja dess fulla potential - snacka om sneda prioriteringar", får du gärna utveckla och förklara, för att min kommentar inte ska grunda sig på ett missförstånd.

nVidia har ju minst sagt bidragt till hypen om Vista. nVidia är ett enormt företag med stora resurser och de har ett nära sammarbete med MS. Att nVidia, som skryter så det skriker om sina DX10 kort har så dåligt stöd för det enda operativsystemet på marknaden som stödjer DX10 är märkligt. Visst kan man hävda, med rätta, att de inte haft något val vad gäller DX10. Men man har haft god tid på sig att skriva drivrutiner och man bör ha varigt riktigt motiverade för det. Trotts det så levererade man såpass undermåliga drivrutiner.

Visst kan man klaga på MS bäst man vill men jag ser inga belägg för att det skulle vara MS fel, jag kan inte bevisa motsatsen heller men man bör hålla sig inom realistiska gränser. Hade MS ignorerat hårdvarutillverkarna hade man garanterat sett det i nyheterna hela tiden där fler företag varje dag skulle hoppa på tåget att basha MS men jag har då inte sett en enda nyhet om hur MS ignorerat tillverkare i samband med Vista. Det säger mig att det inte är katastrofalt illa utan snarare rör sig om att det är nytt (och lata tillverkare som knappt ändrat i sina drivrutinsrutiner sendan windows 98 (i den kategorin skulle jag inte lägga ATi och nVidia)) och det ser jag som anledning nog att ge nVidia (med flera) ordentligt med kritik för deras drivrutiner.
Deras agerande är arrogant mot kunderna.

Återigen, det ligger verkligen i MS intresse att t.ex. nVidias DX10 kort fungerar. DX är något som är unikt för windows och att spelutbudet är så överlägset till windows är knappast försumbart.

Om MS skulle ingorera ATi och nVidia så skulle de effektivt minska sina intäkter...

Permalänk

För ett par veckor sedan åkte Vista skivan i soptunnan och XP64 installerades igen.

Jag har inte haft ett endast problem sedan dess så jag kan tillskriva den totala instabiliteten som var Windows Vista som inte kommer att installeras på datorn min igen.

Och min dator är långt ifrån exotisk, ett Asus Mobo(Commando), en E6600, Soundblaster X-Fi och ett Nvidia 8800 GTS. Ingen överklockning. Maskinen krashade flera gånger i timman, drivrutiner till nätverkskort fungerade inte eller laggade ihop datorn osv osv

Nu vet jag inte vems felet är men det måste ligga i Microsofts intresse att leverera ett OS som fungerar stabilt på rätt normal hårdvara för det är de till trots som får att skäll(berättigat eller inte).

När jag ändå blåste allt så installerade jag på en partition med Gentoo som jag numer kör rätt mycket när jag inte spelar

Och XP64 är jag väldigt nöjd med också så ingen tror att jag är en MS hatare rakt igenom. Mitt förakt är enbart mot Vista.