Permalänk
Melding Plague

Recension: Qpad EC-R

Vi har testat Qpads nya musmatta som går under beteckningen EC-R. Musmattan är den senaste i Qpads musmatteserie och är riktad mot "gamers" med höga krav.

Läs recensionen: Qpad EC-R

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

jag har haft den ganska länge nu och den slår lätt alla andra jag haft funkar prima med både mx518 och razer copperhead som sagt har den en perfekt balans mellan grepp och glid!!!

Visa signatur

Måndag, tisdag, onsdag programmerar jag. Torsdag, fredag, lördag likaså. Söndag är dagen som jag vilar på, men lika fan så programmerar jag ändå! Programmi, programma, programmera! Programmera varje dag. . . .

Permalänk
Medlem

Frågan är om det är mer värt att köpa en EC-R istället för en XT-R

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vafan, en musmatta ska kosta 10 kr hehe

nä men vad tusan en riktig gamer ska kunna vara bäst med en värdelös musmatta som jag har ^^

Permalänk
Medlem

Den påminner mig om min S&S Steel pad som jag har sen typ två år med just en Logitech MX-510. Slitytan materialtjockleken och undersidan är exakt likadan. fast min är fyrkantig.
Fick med vita skates passande till musen.
Köpte det som ett set i en box.
Jag är mycket nöjd med den.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Hm.. ? behöver en musmatta nu.

Men någon som vet varför den strulade med G5 musen ?
Skälet jag frågar är för att jag har en Logitech MX 400 och jag TROR att det sitter
samma laserlins i denna som i G5, är det någon som kan verifiera eller har någon åsikt om detta ? Blir det samma problem då ?

Fin recension, tackar

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Hmm det framgick inte någonstans var det är för material. Det stod att den var "hård" iaf:)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nizze_Trial
Hmm det framgick inte någonstans var det är för material. Det stod att den var "hård" iaf:)

Ber om ursäkt för det. Det är en plastmusmatta, och QPAD kallar materialet för "Carbytek2".

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Hmm.. Är problemet med G5 väldigt lätt att återskapa?
Är det någon man råkar ut för om man kör på ~1,3 i sens i CS och med "Mitten" inställningen (800DPI)

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

ne tack vet jag en gammal hederlig tyg matta för 20kr:P

Visa signatur

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920

Permalänk
Medlem

Esreality har postat en väldigt bra artikel om G5 och dess problem och lösningar. "Logitech G5 guide" förhoppningsvis finner du lösningen där. >>> http://www.esreality.com/?a=post&id=1344187

Permalänk

Jag tycker att min 20 kr musmatta från Jula duger.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mou22y
Esreality har postat en väldigt bra artikel om G5 och dess problem och lösningar. "Logitech G5 guide" förhoppningsvis finner du lösningen där. >>> http://www.esreality.com/?a=post&id=1344187

Är den g5 som används i swec-testet uppdaterad med alla dessa "fixes" som de talar om på den sidan? Är sugen på g5 då mx518 var aldeles för lättviktig för mig (har mx700) men vill inte ha massa meck bara för att man byter till laser. Har en gammal q-pad i tyg.

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

Hmm, är det inte så att det är G5:an det är fel på då?

När jag körde G5 och drog snabbt åkte siktet rakt upp(cs 1.6) men ingenting liknande med mx518..kör på qpads första musmatta, av tyg.

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MDA
Hmm, är det inte så att det är G5:an det är fel på då?

När jag körde G5 och drog snabbt åkte siktet rakt upp(cs 1.6) men ingenting liknande med mx518..kör på qpads första musmatta, av tyg.

Fenomenet som beskrivs i testet uppenbarade sig inte på en tygmusmatta från QPAD utan endast på EC-R-mattan.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Fenomenet som beskrivs i testet uppenbarade sig inte på en tygmusmatta från QPAD utan endast på EC-R-mattan.

Det kanske inte spelar så stor roll, har ni testat på andra underlag?

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem

Det är inte deras senaste. Det kom en ny matta idag från dem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Fenomenet som beskrivs i testet uppenbarade sig inte på en tygmusmatta från QPAD utan endast på EC-R-mattan.

ok... menar du alltså att G5 i n t e har några problem med q-pads gamla tygmattor eller att ni inte testat om några sådana problem förekommer? För såvitt jag vet har det förekommit diskussioner kring att q-pads gamla tygmattor krånglat med lasermöss vid tidigare tillfällen. Så om ni menar att det problemet inte längre finns är det ju mysa nyheter för lilla mig. Är det det ni menar?

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
ok... menar du alltså att G5 i n t e har några problem med q-pads gamla tygmattor eller att ni inte testat om några sådana problem förekommer? För såvitt jag vet har det förekommit diskussioner kring att q-pads gamla tygmattor krånglat med lasermöss vid tidigare tillfällen. Så om ni menar att det problemet inte längre finns är det ju mysa nyheter för lilla mig. Är det det ni menar?

Precis som jag skrev så hade G5:an inte några som helst problem med QPADs tygmusmatta.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Är denna bättre än Qpad|CT?

Permalänk
Medlem

Har gjort en egen musmatta.
Slipat till en fyrkantig tunn playwoodskiva som jag har klätt med stretchbart "cykelbyxtyg". Otroligt bra- Lyfter jag ena sidan ca 20 grader så börjar musen Logitech mx1000 att glida av sig själv.

Permalänk
Medlem

Jag trodde att det var allmän vetskap att lasermöss suger för fps-liknande användande. Varför tror ni att Razer kommer återgå till vanliga difusa dioder i sina möss? Förvisso IR men det spelar mindre roll...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

Jag har inte märkt några som helst problem med min G5 på denna matta; Den fungerar klockrent. Kan intyga att det är grym skillnad mot att köra på tygmatta eller direkt på skrivbordsytan.

Visa signatur

Home PC: ASUS Sabertooth Z87 | Intel I7-4770K @ 4.5 GHz | Corsair Dominator GT DDR3 2133MHz CL9 - 32GB | 2 x Gigabyte GeForce GTX 780 3GB OC Windforce rev2.0 SLI | 3 x Samsung SSD 840 500GB | Corsair CMPSU-1000HX | Cooler Master Cosmos II Ultra Tower | Samsung S27B970D PLS + EIZO Foris FG2421 240Hz | Roccat Kone XTD | Corsair Vengeance K70
Business Laptop: Dell Latitude E6450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Jag trodde att det var allmän vetskap att lasermöss suger för fps-liknande användande. Varför tror ni att Razer kommer återgå till vanliga difusa dioder i sina möss? Förvisso IR men det spelar mindre roll...

Om..? det nu är allmän kunskap..så kan du säkert förklara varför ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Ok, inte för alla FPS-spel och liknande men det är ett faktum att lasermöss fungerar illa vid höga accelerationer, dvs för folk som använder sig av låg sens. Själv har jag kanske inte super låg sens (ca 18 cm @ 360) men alla lasermöss jag testat "skippar" när jag spelar spel som BF2, UT2k3 och Painkiller och BF2 är inte ens ett särskilt snabbt spel...
Razer överger lasertekniken med sin nästa mus; Deathadder (vem kommer på dessa namn?)
http://forums.techpowerup.com/showthread.php?p=299769

OCZ 2500 dpi lasermus med allvarliga trackingproblem;
http://www.esreality.com/?a=post&id=1300293

Lite CS-kidds som inte gillar Logitechs G5
http://www.maxfps.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=394

Jag skulle gärna köpa en MX Revolution men även med den upplever jag problem med att den skippar och hoppar runt lite som den vill när jag spelar, dessutom kostar den en halv förmögenhet...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Använder man en lasermus som gejmer så tycker jag man får skylla sig själv. Ska man skaffa en riktig musmatta som qpad så ska man se till å ha en riktig mus också - Optiskt..... enkelt va?

Visa signatur

Stationär: En svart dator, det står corsair på den.

Permalänk
Medlem

jag har inte haft några som hällst problem med min G5 och min gammla göna Qpad, inga skipp inget,. inga problem med hastiga rörelser eller nått. fan måste haft tur eller nått när ja köpte den

däremot fungerar den inte alls på min gammla FunC matta, den hittar knappt underlaget ^^

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W